• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3797 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

تمجيد سايت خبري كانادايي از يوزپلنگ ايراني

علي‌پور، «يوسين بولت» سنگ‌نوردي جهان است

رضا علي‌پور سنگ‌نورد ۲۲ ساله ايراني، قهرمان مسابقات جهاني و دارنده ركورد جهاني سنگ‌نوردي است. فدراسيون جهاني سنگ‌نوردي به‌خاطر سرعت بالايش به او لقب «يوزپلنگ ايراني» را داده است. وي نخستين سنگ‌نورد ايراني است كه مدال طلاي سرعت را در مسابقات قهرماني جهان چين كسب كرده است. علي‌پور مدال طلاي مسابقات سنگ‌نوردي جام جهاني نانجينگ چين ۲۰۱۷ را نيز از آن خود كرد. او علاوه بر كسب عنوان قهرماني توانست ۱۰ صدم ثانيه (۵ ثانيه و ۴۸)، ركورد دنيا را بعد از سه سال جابه‌جا و به نام خود به ثبت رساند.
سايت خبري CBC كانادا، در گزارشي به تمجيد از رضا علي‌پور، سنگ‌نورد ايراني كه ركورد جهان را شكسته است پرداخت. در اين گزارش آمده است: رضا علي‌پور كه به او يوزپلنگ ايراني گفته مي‌شود ركورد جديدي (پنج ثانيه و ۴۸ صدم ثانيه) در سنگ‌نوردي از خود بر جاي گذاشت. او به اين شكل نشان داد كه در رشته سنگ‌نوردي سرعت، يوسين بولت جهان است. علي‌پور ۲۳ ساله توانست به ‌اين‌ ترتيب در مسابقات جام جهاني سنگ‌نوردي مدال طلا كسب كند. او ۱۵ متر ديوار را در پنج ثانيه و ۴۸ صدم ثانيه طي كرد. ركورد قبلي جهان در دست دنيل بولديرف بوده است كه پنج ثانيه و ۶۰ صدم ثانيه بود. الكساندر شيكوف و ولاديسلاو دولين در اين مسابقات مدال نقره و برنز كسب كردند. سنگ‌نوردي سرعت يكي از سه رشته سنگ‌نوردي است كه در كنار دو رشته ديگر سنگ‌نوردي در المپيك توكيو ۲۰۲۰ معرفي خواهد شد. احتمالا كار علي‌پور در المپيك سخت مي‌شود، زيرا امتياز سه رشته با هم جمع مي‌شود تا مدال‌آوران تعيين شوند. سنگ‌نوردي سرعت تنها رشته سنگ‌نوردي است كه به صورت رقابتي برگزار مي‌شود.
علي‌پور: مربي ندارم و با هزينه شخصي تمرين مي‌كنم
رضا علي‌پور بعد ركوردشكني اظهار كرد: آنقدر ركوردشكني برايم بزرگ بود كه خودم باورم نمي‌شد، فكر كردم خواب مي‌بينم. از ۱۰ سالگي سنگ‌نوردي را تمرين مي‌كردم و يكي از آرزوهايم ركوردشكني بود. در زندگي قيد خيلي چيزها را زدم و فقط يا تمرين كردم يا در مسابقات حاضر مي‌شدم. براي موفقيت هر تفريحي را انجام ندادم و هر غذايي كه مي‌خواستم نخوردم. همه آرزويم اين بود كه ركورددار جهان شوم. وقتي كه ركورد زدم فكر كردم كه خواب هستم و تا دو ساعت هم هنوز فكر مي‌كردم كه خواب ديده‌ام.
قهرمان سنگ‌نوردي جهان با بيان اينكه ارزش ركورد خيلي بالاتر از قهرمان شدن است، گفت: چندين ماه تمرين مداوم داشتم. سطح آمادگي‌ام را بسيار بالا بردم و بالاخره توانستم ركورد دنيا را جابه‌جا كنم. البته براي ركورد شكني در مسابقات زيادي تلاش كردم، اما هر بار با اختلاف دو يا چند صدم ناكام مي‌ماندم. آن رقابت‌ها روز من نبود. ورزشكار براي قهرمان شدن و ركورد شكني بايد تمركز زيادي داشته باشد. سعي كردم ديگر به كسب مدال فكر نكنم و فقط براي ركوردشكني در اين دوره از رقابت‌ها شركت كردم.
او در مورد ركوردشكني ۱۰ صدم ثانيه‌اي خود، گفت‌: ركوردشكني كار بسيار سختي است. در تمريناتم بسياري از مواقع ركورد دنيا را مي‌زدم و يكي از آرزوهاي من كسب ركورد دنيا بود و بالاخره در مسابقات جهاني چين توانستم در مرحله يك چهارم نهايي ۱۲ صدم ثانيه ركورد دنيا را جابه‌جا كنم. اين ركوردشكني بعد از سه سال اتفاق افتاد و توانستم ركورد دنيا را از قهرمان اوكرايني بگيرم و قهرمان دنيا شوم.
وي سطح رقابت‌هاي سنگ‌نوردي جهاني چين را بالا دانست و افزود: مسابقات جام جهاني سنگ‌نوردي چين از سطح بسيار بالايي برخوردار بود. قهرماناني از سراسر دنيا در آن حضور داشتند. اين دوره از مسابقات نسبت به چند سال اخير، بالاترين سطح را به خود اختصاص داده بود و اين هم به دليل قرار گرفتن رشته سنگ‌نوردي در المپيك ۲۰۲۰ است. بسياري از كشورهاي دنيا در اين رشته تمركز كرده‌اند و اهميت بيشتري براي اين رشته قايل هستند كه تمام اينها سبب بالاتر رفتن كيفيت اين مسابقات شد.
قهرمان سنگ‌نوردي جهان در پاسخ به اين سوال كه آيا مربي اختصاصي دارد يا خير؟ گفت‌: نه. مربي ندارم. من تنهاي تنها و با هزينه شخصي خودم تمرين مي‌كنم.
دارنده نخستين مدال طلاي رشته سرعت در ايران در پاسخ به اين پرسش كه آيا فدراسيون در بدو ورودش به ايران از شما تجليل كرد؟ گفت: بله فدراسيون با ۱۰ سكه از من تجليل كرد. اما بايد دانست كه هزينه مسابقات خيلي بيشتر از اينها است. من ماهي هشت تا ۹ ميليون تومان براي تمريناتم هزينه مي‌كنم. هزينه مسابقات تنها بخش كوچكي از هزينه‌هايم را در بر مي‌گيرد. فدراسيون كوهنوردي هزينه بليت سفرم به مسابقات را پرداخت كرد و يك تا دو ميليون تومان هم مسوولان استاني به من كمك كردند.
علي‌پور معتقد است كه اين پاداش‌ها براي از بين بردن دغدغه مالي ورزشكار كافي نيست و در اين مورد توضيح داد: البته نمي‌شود به اين پاداش‌ها، كمك گفت‌. حمايت‌ها بايد خيلي فراتر از اينها باشد. زندگي من سراسر دغدغه‌ است و مشكلات مالي يكي از بزرگ‌ترين مشكلات يك ورزشكار است. تمام قهرمانان دنيا حمايت كامل مي‌شوند و در نهايت ركوردشكني مي‌كنند. فدراسيون‌هاي ديگر كشورها اهميت خيلي زيادي به ورزشكاران مي‌دهند و به ورزشكاران‌شان مي‌گويند كه تنها به قهرماني فكر كنند و پرچم كشورشان را به اهتزاز درآورند و تمامي دغدغه‌هاي آنها را رفع مي‌كنند. اما مسوولان كشور ما به زبان از اين صحبت‌ها مي‌كنند، اما در عمل اهميتي به ورزشكار نمي‌دهند.
وي مطمئن است كه مي‌تواند سهميه ورودي المپيك ۲۰۲۰ را كسب كند و گفت: گفته مي‌شود در المپيك ۲۰۲۰ بايد هر سنگ‌نورد در سه ماده بولدر، ليد و سر طناب رقابت كند، اما هنوز فدراسيون جهاني در اين خصوص صحبتي نكرده است و هنوز توضيح كامل در اين خصوص داده نشده است. من مطمئن هستم كه مي‌توانم ورودي المپيك ۲۰۲۰ را به دست بياورم، اما در مورد مدال قولي نمي‌دهم، چون هنگامي كه قانوني وجود ندارد نمي‌توان در مورد آن اظهارنظر قطعي كرد. در آخر سال ۲۰۱۸ مشخص خواهد شد كه قانون برگزاري مسابقات سنگ‌نوردي در المپيك ۲۰۲۰ چگونه است.
او آرزويش را كسب مدال طلا در تك تك رقابت‌هاي پيش‌رو عنوان كرد و افزود: سه ماه ديگر بازي‌هاي جهاني ورلد گيم را به ميزباني لهستان پيش‌رو دارم كه ورودي آن را در سال ۲۰۱۶ كسب كرده‌ام. اين مسابقات از سطح بسيار بالايي برخوردار است و بعد از المپيك يكي از مهم‌ترين رقابت‌هاي ما است كه هر چهار سال يك بار برگزار مي‌شود. البته مسابقات ديگري هم‌چون جهاني سوييس و فرانسه را نيز در پيش دارم. آرزويم اين است كه در تك تك مسابقات طلا بياورم و قهرمان رنكينگ دنيا شوم.
ركورددار ماده سرعت جهان از مسوولان ورزش كشور خواست كه ورزشكاران را تنها نگذارند و گفت: از مسوولان مي‌خواهم به قهرمانان اهميت دهند. بعد از كسب ركورد و مدال هنوز مسوولان به ورزشكاران اهميتي نمي‌دهند. ورزشكار خيلي بيشتر از پاداش‌هاي ۱۰ ميليوني قيد زندگي‌اش را مي‌زند و دغدغه‌ زيادي دارد. اكنون بهتر از من در دنيا وجود ندارد. مسوولان شهرم و مسوولان كشور به من هيچ اهميتي نمي‌دهند. بيشتر از اينها بايد به ورزشكار و قهرمان بها داده شود نبايد قهرمان را تنها گذاشت. اگر به ورزشكاران اهميت داده نشود عمر قهرماني كوتاه مي‌شود. بنابراين از مسوولان مي‌خواهم كه قدر ورزشكاران را بدانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون