• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3806 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ ارديبهشت

راه دور شده اما مخاطب هم تخصصي‌تر شده است

سهيلا امامي مسوول غرفه شكوفه (كودك و نوجوان) انتشارات اميركبير

 


انتقال نمايشگاه كتاب از مصلي به شهر آفتاب موجب شده مشتري‌هاي نمايشگاه تخصصي شوند و كساني به نمايشگاه مي‌آيند كه حتما به دنبال كتاب هستند. در صورتي كه در مصلي مشتري متفرقه داشتيم اما اينجا مشتري‌اش هدفمند است. ديگر اتفاق خوب نمايشگاه، اين است كه در مجموعه‌اي برگزار مي‌شود كه كاربري‌اش نمايشگاه است البته راهش دور است و امكاناتش هنوز كامل نيست. با اين حال فروش‌مان نه‌تنها كمتر نشده بلكه بهتر هم شده است.
نكته ديگر اينكه نمي‌توان انكار كرد كه كيفيت كتاب‌هاي خارجي‌ در مقايسه با آثار داخلي بالاتر است؛ هم در فرم و هم در محتوا. بنابراين وقتي آثاري با كيفيت بالاتر به بازار مي‌آيند، قطعا گوي سبقت را از كتاب‌هاي داخلي مي‌گيرند. البته جالب است كه در گروه سني كودك، كتاب‌هاي تاليفي موفق‌تر است به خصوص گروه‌هاي سني پايين‌تر چون بچه‌هاي كوچك‌تر نمي‌توانند با فرهنگ خارج از ايران ارتباط برقرار كنند ولي هرچه گروه سني بالاتر بيايد، آثار خارجي‌ موفق‌تر مي‌شوند چون آنها در توليد هيجان و حتي گرافيك موفق‌تر هستند و همه اينها تاثيرگذار است.
نكته ديگري كه در مورد گروه سني كودك و نوجوان وجود دارد اين است كه نمي‌توان از كنار مظلوميت گروه سني نوجوان گذشت. تا زماني كه در ايران به طور آكادميك بر ادبيات كودك و نوجوان سرمايه‌گذاري نشود، نمي‌توان توقع داشت اتفاق خيلي مهمي در اين زمينه رخ دهد. در اين شرايط، گروه سني كودك خيلي بيشتر از گروه سني نوجوان تعريف شده است. ما هنوز با مفهوم نوجوان بيگانه‌ايم و اين مقوله جانيفتاده است. بنابراين طبيعي است ادبياتش هم ضعيف باشد. بايد پژوهش‌هايي صورت بگيرد تا در آينده درباره اين مفاهيم به تعاريف روشني برسيم تا حدود و ثغورش مشخص شود و در پي آن، ادبياتش هم شكل بگيرد. متاسفانه در فرهنگ ما خيلي از موارد مربوط به نوجوان، ممنوعه است. دوران نوجواني اوج عشق‌هاي اول است. در كتاب‌هاي خارجي اين تجربه‌ها هست ولي در فرهنگ ما هنوز جنبه پذيرش چنين موضوعاتي نيست. در شرايط كنوني به جز سانسور، حتي پدران و مادران هم اجازه طرح چنين موضوعاتي را نمي‌دهند و خودشان دست به كار سانسور مي‌شوند پس اين مشكل به نظام حكومتي
بر نمي‌گردد بلكه به سيستم فكري و فرهنگي جامعه ما مربوط مي‌شود.  

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون