• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3806 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۴ ارديبهشت

چرا مي‌خواهند نمايشگاه كتاب را از مركز شهر دور كنند؟!

سرور مهدوي ميلاني مسوول غرفه نشر «نوبهار»

 

 

جمعيت زيادي به نمايشگاه كتاب مي‌آيند ولي قدرت خريد بازديدكنندگان متفاوت است. از تمام مناطق تهران به نمايشگاه كتاب مي‌آيند اما همه نمي‌توانند كتاب بخرند. البته با توجه به دوري راه، براي عده‌اي هم آمدن به مجموعه « شهر آفتاب» سخت است. در كل دسترسي به اين مجموعه آسان نيست و اصولا اينجا براي برگزاري نمايشگاه كتاب مناسب نيست. درحالي كه بايد دسترسي به مكاني مانند نمايشگاه كتاب آسان باشد و همچنان اين پرسش را دارم كه چرا مي‌خواهند كتاب و نمايشگاه آن را از مركز شهر دور كنند.
نكته دوم اينكه متاسفانه امسال هم مشكل آب‌گرفتگي را داشتيم كه ما را درگير كرد. همچنانكه سال گذشته هم همين مشكل را داشتيم. هرچند زمان آب گرفتگي، خيلي به سرعت غرفه را جمع كرديم و خسارت زيادي به ما وارد نشد. پارسال غرفه روسيه را كه مهمان وِيژه نمايشگاه بود، آب گرفت و امسال غرفه ايتاليا را. اين اتفاقات براي نمايشگاه كتاب زشت است. آن هم نمايشگاهي كه نامش بين‌المللي است. در حال حاضر اين نمايشگاه مشكلات زيادي دارد و به راحتي نمي‌توان چنين عنواني با اين طمطراق بر آن گذاشت.
نكته ديگر اينكه بايد آموزش و پرورش با نمايشگاه كتاب و اصولا ناشران فعال كودك و نوجوان همكاري كند. عادت به كتاب خواندن بايد از مدارس آغاز شود. متاسفانه بعد از اتفاق غم‌انگيز پارك شهر، مدارس كمتر بچه‌ها را به شكل گروهي به نمايشگاه كتاب مي‌آورند. مگر اينكه بچه‌ها با پدران و مادران‌شان به نمايشگاه بيايند. در صورتي كه اين حركت بايد از مدارس آغاز شود. در گذشته ناشراني بودند كه در مدارس، نمايشگاه كتاب برپا مي‌كردند. البته چند سالي است كه به اين نمايشگاه‌ها نرفته‌ام و نمي‌دانم هنوز چنين امكاناتي هست يا نه. در سال‌هاي گذشته انتشارات «تربيت» نمايشگاه‌هاي زيادي را در مدارس برگزار مي‌كرد و خريدهاي خوبي انجام مي‌شد ولي چند سالي است كه اين حركت ضعيف شده. هرچند كه حركت بسيار خوبي بود. شخصا علت ضعيف شدنش را نمي‌دانم آيا مساله كمبود بودجه است يا دلايل ديگري دارد. پيش‌تر ناشران در نمايشگاه «ياد يار» كه از سوي شهرداري برگزار مي‌شد، سهميه داشتند اما الان يكي دو سال است كه فقط از روي سايت مي‌توانند خريد كنند كه خودش نوعي محدوديت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون