• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3809 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت

كمپين مطالبات فرهنگيان حامي روحاني با محوريت دكتر نجفي برگزار شد

نجفي در نشست خبري كه در رابطه با مطالبات فرهنگيان برگزار شد به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد. ابتدا در پاسخ به اين پرسش كه آيا ستاد فرهنگيان در تمام كشور تشكيل و فعال شده است؟ گفت: تصميم بر اين شد كه ستاد مستقلي براي فرهنگيان تشكيل شود و در استان‌ها نيز ستاد فرهنگيان تشكيل خواهد شد.

 

در دولت دوم روحاني آموزش و پرورش در اولويت قرار خواهد گرفت

وي در بخش ديگري از نشست خبري گفت: در دولت اول آقاي دكتر روحاني اولويت‌هايي از لحاظ برنامه‌ريزي و اجرا در برنامه‌هاي دولت بود مانند برطرف كردن تحريم‌ها و لغو قطعنامه‌ها اما در دولت دوم آقاي دكتر روحاني برنامه اين است كه آموزش و پرورش و بخش فرهنگ در اولويت اول قرار بگيرد.

 

روحاني با احترام به خواست فرهنگيان دانش را جايگزين فاني كرد

مشاور ارشد رييس‌جمهور در بخش ديگري گفت: در دولت آقاي روحاني، ايشان با اينكه نقدي به عملكرد آقاي فاني نداشتند اما به دليل احترام به خواسته فرهنگيان در مورد ايشان تصميم گرفتند و آقاي دانش را جايگزين كردند. آقاي روحاني در مورد هيات دولت بعدي هنوز به شكل مصداقي تصميم قطعي نگرفته‌اند.

 

در دولت اول روحاني اولويت‌هاي ديگر مانع از آن شد كه به آموزش و پرورش بيش از اين توجه شود

وي در بخش ديگري افزود: در مورد اصل آموزش و پرورش در دولت اول آقاي روحاني بايد عرض كنم كه مجموعه‌اي از اولويت‌ها هم در برنامه‌ريزي و هم در اجرا مد نظر بود كه آموزش و پرورش جزو آن اولويت‌ها بود ولي شايد در اولويت‌هاي بالا قرار نداشت به علت اينكه مشكلات و مسائل ديگري در كشور وجود داشته كه اگر شما به سال 92 برگرديد و وضعيت عمومي كشور را در آن سال نگاه كنيد، مي‌توانيد كاملا درك كنيد كه چرا برخي مسائل ديگر از اولويت بالاتري برخوردار بودند مثل عبور از تحريم‌ها، منتفي كردن قطعنامه‌هايي كه عليه جمهوري اسلامي صادر
شده بود.

خيلي از اينها در بخش عمومي و سياسي كشور بودند و برخي ديگر در حوزه بخش عمومي و اقتصادي كشور بودند به خاطر شرايطي كه در سال 92 وجود داشت مانند تورم بالا، ركود در بخش‌هاي مختلف و مواردي از اين قبيل اولويت‌ها چيز ديگري بود اما من مطمئن هستم كه در دولت دوازدهم و دولت بعدي آقاي روحاني؛ ان‌شاء‌الله آموزش و پرورش به‌طور كلي حتما جزو اولويت‌هاي بالاي دولت قرار خواهد گرفت هم آموزش و پرورش و هم فرهنگ. به خاطر آنكه بسياري از آن مشكلات و تنگناهايي كه ما در سال 92 با آن برخورد داشتيم خوشبختانه در سال 96 از بين رفته است و بسياري از زيرساخت‌ها
ايجاد شده است.

اميدوار و مطمئن هستم كه آموزش و پرورش از اولويت بيشتري در دولت دوازدهم برخوردار خواهد بود و همين طور بخش فرهنگ.

 

دولت در حد توانش براي حقوق و مزاياي معلمان تلاش كرده است

نجفي در بخش معيشتي و اقتصادي اينگونه به پرسش خبرنگاران پاسخ داد: در مورد حقوق و مزايا همان‌گونه كه اشاره كرديد دولت در حدي كه توانش بوده، اقدام كرده است هر چند اين را كافي نمي‌دانيم من فقط يك رقم به شما بگويم كه بتوانيم مقايسه كنيم توان مالي دولت در طول 4 سال گذشته با 4 سال قبل خودش در سال‌هاي 88 تا 91 (از شروع سال 88 تا پايان سال 91 كه جمعا 4 سال مي‌شود)، درآمد نفتي كشور ما حدود 258 ميليارد دلار بود؛ در سال‌هاي 92 تا 95 (از ابتداي سال 92 تا پايان سال 95 كه 4 سال مي‌شود) كل درآمد ارزي كشور حاصل از فروش نفت 156 ميليارد دلار بوده است.

اگر 4 سال دولت آقاي روحاني را با 4 سال قبل از آن مقايسه كنيد چيزي حدود 100 ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي كم‌تر به دست آورديم يعني سالي حدود 25 ميليارد دلار درآمدهاي كشور از نظر درآمدهاي نفتي كم‌تر شده است طبيعي است وقتي كه دولت به چنين تنگناي مالي برخورد مي‌كند نمي‌تواند همه آن اهدافي را كه دارد و اولويت‌هايي كه مد نظرش است را به درستي به اجرا بگذارد، بخشي از فعاليت‌ها را مد نظر داشته است و انجام داده و بخش بزرگ‌تري از آن باقي مانده است از جمله در مورد آموزش و پرورش.

 

رقم حقوق معلمان الان هم براي اداره زندگي رقم ناچيزي است، اميدواريم در 4 سال آينده اين شكاف‌ها پر شود

همان كه قبلا نيز توسط مسوولان اعلام شده است متوسط حقوق فرهنگيان در سال 92 يك ميليون ‌و‌ دويست و پنجاه تا يك ميليون و دويست‌و‌هشتاد هزار تومان بوده است ممكن بود عده‌اي بوده‌اند كه كم‌تر و عده‌اي ديگر بيشتر مي‌گرفتند اما متوسط حقوق همين بوده است در حالي كه در سال 96 كه تازه شروع شده است متوسط حقوق فرهنگيان حدود دو ميليون و ششصد و هشتاد هزار تومان بوده است يعني حدود 1 / 2 تا 2/ 22 برابر شده است. دولت در عين آن تنگناهاي مالي كه به آن اشاره شد واقعا تلاش خود را براي بهبود شرايط معيشتي فرهنگيان انجام داده است البته دو ميليون و ششصد و هشتاد هزار تومان كه متوسط حقوق فرهنگيان است رقم ناچيزي براي اداره زندگي است و در مقايسه با زحمت و تلاشي كه فرهنگيان انجام مي‌دهند و در مورد ارزش كارشان معتقديم كه خيلي كم است اما دولت تلاش خود را كرده است هنوز شكاف‌هايي كه بين درآمد و هزينه‌هاي فرهنگيان و نيز ساير اقشار متوسط و پايين‌تر جامعه است پر نشده است ان شاء‌الله اميدواريم در 4 سال آينده اين شكاف‌ها پر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون