• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3818 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۷ خرداد

پرداخت سود ۵۷ درصدي به سپرده‌گذاران خاص

موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز تخلفات بسياري دارند. يك تخلف شگفت‌آور پرداخت سودهاي 57، 54 و 52 درصد است كه مي‌توان از آن تعبير به رشوه كرد. در اين رابطه احمدي، دبيركل بانك مركزي به نمونه موسسه ثامن‌الحجج اشاره كرد و گفت: در ابتدا كه موسسه را تحويل گرفتيم 3 تا 4 هزار ميليارد تومان كسري داشت. موسسه يك سري سپرده‌ها را از افراد خاص گرفته بود و نرخ‌هاي سود 57 درصد، 54 درصد، 52 درصد و 46 درصد به حساب آنها واريز مي‌كرد. اين ديگر سود نبود، درواقع رشوه بود. اين باعث كسري عمده شد.
دبيركل بانك مركزي با اشاره به مشكلات و چالش‌هاي تعاوني اعتبار ثامن‌الحجج به تشريح عملكرد بانك مركزي و ساير دستگاه‌ها براي ساماندهي و تعيين تكليف اين تعاوني پرداخت. به گزارش فارس، چالش‌ها و مشكلات تعاوني اعتبار ثامن‌الحجج كه از سال 94 آغاز شد، با وجود كاهش سطح بحران، از بين نرفته است. رييس كل بانك مركزي در آذر ماه 94 مسووليت ساماندهي و تعيين تكليف اين تعاوني اعتبار را به محمود احمدي، دبيركل بانك مركزي داد. احمدي توضيح داد: روزي كه تعاوني را گرفتيم، مديران تعاوني مي‌گفتند 2 ميليون و 300 هزار سپرده‌گذار داريم اما با بررسي‌هاي ما مشخص شد تعداد سپرده‌گذاران يك ميليون و 257 هزار نفر است. آذر ماه 94 همه اطلاعات را به ضرب و زور گرفتيم. براي حل اين مشكل 2 هزار و 200 ميليارد تومان از منابع بانك مركزي پرداخت كرديم و حدود 2 هزار و 200 ميليارد تومان ديگر را تعهد كرديم كه پرداخت كنيم.
احمدي اظهار كرد: نه، قضيه از اين قرار بود كه ما وقتي اطلاعيه‌ داديم، به بانك پارسيان گفتيم اين فرم‌ها را به مردم بدهيد تا امضا كنند. بانك پارسيان يك‌بندي اضافه كرده بود كه اگر بانك مركزي پولي ندهد من مسووليتي ندارم. بلافاصله با بانك صحبت كرديم و گفتيم اينكه ما به شما منابع مي‌دهيم يا نمي‌دهيم، مساله من و شما است. شما از ما تعهد بگير كه به شما منابع مي‌دهيم. اعلام كرديم هر سپرده‌گذار موسسه منحله ثامن‌الحجج كه به بانك پارسيان منتقل مي‌شود، بانك مركزي در سررسيد تعهد مي‌دهد كه مطالباتش را پرداخت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون