• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3844 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۲ تير

دونالد ترامپ: من يك رييس‌جمهور به‌روز هستم

حمله به رسانه‌ها از تريبون توييتر

دعواهاي ترامپ با رسانه‌هاي امريكايي كماكان ادامه دارد. توييت‌هاي او كماكان در تيتر اصلي اخبار قرار دارد، اين در حالي است كه طي روزهاي گذشته انتقادها نسبت به استفاده‌هاي مكرر دونالد ترامپ از اين شبكه اجتماعي به‌شدت بالا گرفته است. اما دونالد ترامپ نتوانست به اين حرف‌ها واكنشي نشان ندهد و بلافاصله به آنها واكنش نشان داد. رييس‌جمهور دونالد ترامپ پس از آنكه از تعطيلات آخر هفته خود بازگشت، هنگام حضور در مراسم جشن سربازان امريكايي خطاب به جمعيت گفت كه اجازه نمي‌دهد رسانه‌هاي جعلي بر مبناي دستور كار خود اقدام كنند. ترامپ اين سخنان را در مراسمي كه در مركز هنرهاي نمايشي جان اف كندي برگزار شد بيان كرد.
ترامپ خطاب به جمعيت در سالن كنسرت گفت: رسانه‌هاي جعلي تلاش دارند تا مارا خفه كنند. اما ما نمي‌گذاريم كه آنها اين كار را انجام دهند. زيرا مردم حقيقت را مي‌دانند و رسانه‌هاي جعلي تلاش كردند كه ما را از رفتن به كاخ سفيد منع كنند. اما اكنون من رييس‌جمهور هستم و آنها نيستند. گفتني است دونالد ترامپ در حالي در اين نشست حاضر شد كه آخر هفته را در باشگاه گلف خود در نيوجرسي سپري كرد و مجدد به واشنگتن بازگشت.
ترامپ در سخنراني خود همچنين مصدومين جنگ امريكايي را مورد ستايش قرار داد و وعده داده كه از آزادي دين در امريكا دفاع كند. پيش از اين نيز رييس‌جمهور در توييتر درباره رسانه‌هاي جعلي سخن گفته بود. گفتني است دونالد ترامپ همواره رسانه‌هاي مخالف خود را متهم به تلاش براي جمع‌آوري مدرك عليه دولت او كرده است و رسانه‌هاي امريكايي نيز مدعي هستند كه نزديكان ترامپ در تلاش براي پنهان كردن مدارك ارتباط با روسيه در انتخابات سال گذشته هستند.
از سوي ديگر دونالد ترامپ مدعي است كه ايالت‌ها از ارايه اطلاعات در خصوص راي‌دهندگان امريكايي به دولت امتناع مي‌كنند. دونالد ترامپ در يك پيام توييتري صبح روز شنبه گفت: ايالت‌هاي متعددي از دادن اطلاعات راي‌دهندگان به دولت امتناع مي‌كنند. آنها چه چيزي را مي‌خواهند مخفي كنند؟ايالت‌ها همواره اين ادعاي ترامپ را رد كرده‌اند. طي هفته‌هاي اخير ترامپ كميته مشورتي رياست‌جمهوري را در مورد صداقت آراي راي‌دهندگان به راه انداخته و اين گروه مدعي هستند كه به شواهدي دست يافته‌اند مبني بر اينكه ميليون‌ها راي در انتخابات رياست‌جمهوري 2016 به طور غيرقانوني به صندوق ريخته شده است. اين كميته روز چهارشنبه نامه‌اي را به تمامي فرمانداران 50 ايالت ارسال كرد كه اطلاعات شخصي 200ميليون راي‌دهنده را به آنها ارايه دهند. اما واكنش بسياري از مقامات در اين خصوص نه بوده است. فرماندار مي‌سي‌سي‌پي در پاسخ به اين نامه عنوان كرد كه پاسخ من اين است: آنها مي‌توانند خود را در خليج مكزيك بيندازند.
اما واكنش توييتري ترامپ به اين اقدامات نشان مي‌دهد كه از پاسخ‌ها خوشحال نيست، اما مشخص نيست كه چه كاري مي‌تواند در مورد آنها انجام دهد. با اين وجود رييس كميته رياست‌جمهوري روز جمعه به خبرنگاران اعلام كرده بود كه هر ايالت مي‌تواند نحوه به اشتراك گذاشتن اطلاعات خود را انتخاب كند. اما توييت‌هاي ترامپ به اينجا ختم نشد، او در توييتي ديگر روز ملي كانادا را به مردم اين كشور و همچنين دوست جديد خود جاستين ترودئو، نخست‌وزير اين كشور تبريك گفت.
اما نوع صحبت‌هاي ترامپ در توييتر خود بسيار كوتاه در اين سبك باقي ماند و به سبك گذشته خود يعني تهاجمي بازگشت و سريع توييت‌هاي او بار منفي پيدا كرد. او صبح روز شنبه يك بار ديگر حمله خود به برخي مجري‌هاي MSNBC را ادامه داد. اين در حالي است كه او طي روزهاي گذشته حملات تندي را عليه ماريا برژينسكي، مجري اين شبكه تلويزيوني انجام داد و حالا نوبت جو اسكاربوروگ رسيده است. همچنين دونالد ترامپ در دعواهاي خود با مجري اين رسانه‌ها به دعواهاي خاله زنكي ورود پيدا كرده كه اصلا در جايگاه رييس‌جمهور نيست و سوال اينجاست با اين همه مشغله كاري چگونه فرصت مي‌كند كه از تمام اتفاقات باخبر باشد كه وارد دعواهايي در اين سطح با رسانه‌ها شود و برنامه‌ها را تك تك زير سوال مي‌برد و حتي مي‌داند چه برنامه‌اي مورد اقبال قرار نگرفته است.
پس از حمله رييس‌جمهور به MSNBC نوبت به سي‌ان‌ان رسيد و انتقادات تندي را عليه اين رسانه مطرح كرد. او در توييتر خود نوشت: من بسيار خوشحالم كه مي‌بينم سي‌ان‌ان در نهايت به عنوان يك رسانه دروغي و روزنامه‌نگاري زباله در معرض ديد قرار گرفت كه اين به مرور زمان اتفاق افتاده است.
به نظر مي‌رسد كه اين سخنان ترامپ در واكنش به يكي از برنامه‌هاي تلويزيوني اين شبكه خبري صورت گرفته كه او رييس‌جمهور را دلقك و ديوانه خوانده بود و حتي به نظر مي‌رسد مجري اين برنامه در جايي به صورت تلويحي عنوان مي‌كند كه راي‌دهندگان امريكايي احمق هستند. اما سخنگوي سي‌ان‌ان در پاسخ به اين انتقادات عنوان كرد كه به نظر مي‌رسد آقاي ترامپ و خانواده‌اش پس از چندين روز از مركز گلف خود در نيوجرسي بازگشته‌اند تا در واشنگتن و مراسم تقدير از مصدومين جنگ در مركز كندي اعتراضات خود را به نمايش بگذارند. ترامپ همچنين در توييتر خود درخواست كرد كه اسم شبكه خبري اخبار دروغ سي‌ان‌ان به اخبار جعلي سي‌ان‌ان تغيير نام پيدا كند. او همچنين در پاسخ به منتقداني كه معتقدند نبايد ترامپ تا اين حد از توييتر استفاده كند نيز پاسخ داد. او در يك توييت نوشت، از شبكه اجتماعي استفاده مي‌كنم چون رييس‌جمهور نيستم بلكه يك رييس‌جمهور به‌روز هستم كه دوباره امريكا را خواهم ساخت. وي افزود: من با مصاحبه، سخنراني و شبكه‌هاي اجتماعي در انتخابات رياست‌جمهوري پيروز شدم و ما اين پيروزي را ادامه مي‌دهيم. او همچنين تاكيد كرد كه رسانه‌هاي جعلي و دروغين بسيار روي اين موضوع كار مي‌كنند كه ما از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده نكنيم اما نبايد فراموش كرد كه من پيروز شدم. با اين وجود شرايط دونالد ترامپ در امريكا به گونه‌اي است كه نمي‌خواهد از دوره انتخابات فاصله بگيرد و كماكان روي رييس‌جمهور بودن و پيروز شدنش تاكيد مي‌كند، اما فشارهاي روي او به گونه‌اي نيست كه به آساني بتوان با چند توييت از زير آن خارج شد.

 

تلاش دموكرات‌ها براي بركناري ترامپ

گروهي از دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان امريكا تلاش دارند با اجراي متمم بيست و پنجم قانون اساسي امريكا، دونالد ترامپ را به دليل «ناتواني ذهني» از مقام رياست‌جمهوري عزل كنند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، جيمي راسكين، از دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان امريكا اين لايحه را ارايه كرده است. براساس آن بايد كميته ويژه‌اي تشكيل شود تا تشخيص دهد دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا توانايي ذهني براي خدمت در اين مقام را دارد يا خير. طبق متمم بيست و پنجم قانون اساسي امريكا، رييس‌جمهوري امريكا كه به لحاظ ذهني براي انجام وظايفش مناسب نباشد به طور موقت از كار بركنار مي‌شود تا تصميم نهايي در خصوص وي اتخاذ شود.
علاوه بر راسكين، ۲۴ تن از دموكرات‌هاي ديگر مجلس نمايندگان امريكا هم اين لايحه را امضا كردند. راسكين در توضيح ارايه اين لايحه گفته است: اگر به روند مسائلي كه از ماه ژانويه روي داده نگاهي بيندازيد، متوجه يك واقعيت عجيب و غريب از وقايع و حوادث مي‌شويد.
اين دموكرات امريكايي خواستار تشكيل يك كميته غيرحزبي براي نظارت بر توانايي رييس‌جمهوري امريكا شده است و اعضاي آن بايد از سوي رهبران كنگره‌ تعيين شوند. او تاكيد كرد: اين كميته نظارت بايد متشكل از چهار روانپزشك، چهار پزشك و سه عضو ديگر كه مي‌تواند شامل يك رييس‌جمهور سابق، معاون رييس‌جمهوري يا مقام ارشد سابق دولت باشد، تشكيل شود. جيمي راسكين با بيان اينكه دو جناح سياسي اصلي در كنگره از او حمايت مي‌كنند، تاكيد كرده برخي از جمهوريخواهان كه نام‌شان اعلام نشده، به صورت ضمني از اين حركت حمايت كردند. براساس بخش اول متمم مذكور، در صورت فوت، بركناري يا استعفاي رييس‌جمهوري امريكا، معاون او به عنوان رييس‌جمهور جايگزين مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون