• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3844 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۲ تير

چهره‌ها- خبرها

دولت سوريه در شرايط جنگي هم به تعهدات خود عمل كرد

سيدعباس عراقچي، معاون حقوقي و امور بين‌الملل وزارت امور خارجه در اجلاس ويژه بيستمين سالگرد اجرايي شدن كنوانسيون سلاح‌هاي شيميايي (CWC) و سي‌امين سالگرد حمله شيميايي رژيم بعث عراق به مردم مظلوم سردشت گفت: حدود 20 سال از ايجاد كنوانسيون سلاح‌هاي شيميايي مي‌گذرد و تاكنون 192 كشور كه 98 درصد جمعيت جهان را دارند به عضويت آن درآمده‌اند و 95 درصد از ذخاير شيميايي اين كشورها تحت نظارت بيشتر قرار گرفته است تا محيطي ايمن را در جهان ايجاد كنند. ذخاير باقي‌مانده از سلاح‌هاي شيميايي در برخي از كشورها جهان را به خطر انداخته است و اين مزيد آن است كه گروه يا جرياني به حمايت از نهادها و گروه‌هاي تروريست مي‌پردازند. استفاده روزافزون تروريست‌ها از سلاح‌هاي شيميايي در سوريه نگران‌كننده است و جامعه بين‌المللي و ناظران بايد به آن پايان بدهند. جمهوري اسلامي ايران از تمامي كشورها كه سلاح شيميايي دارند به خصوص امريكا، مي‌خواهد به تعهدات خود در برابر كنوانسيون متعهد باشند و به حمايت از تروريست‌ها پايان بدهند چرا كه جهان تجربه تلخي از كاربرد سلاح‌هاي كشتار جمعي و شيميايي دارد. كشورما نيز از جمله كشورهايي است كه قرباني آن شده است. به عنوان مثال اكنون كه در سالگرد حمله شيميايي عراق به سردشت هستيم و بايد يادآور شويم كه اين حمله هزاران مصدوم بر جاي گذاشت. عراقچي با اشاره به تلاش‌هاي موفق دولت سوريه در پيوستن به كنوانسيون سلاح‌هاي شيميايي گفت: كشور سوريه توانست در شرايط بسيار دشوار جنگي به تعهدات خود عمل كند اما در مقابل تروريست‌ها در اين كشور از سلاح شيميايي استفاده كردند. معاون وزير امورخارجه در بخش‌هايي از سخنانش خواستار اين شد كه يكي از سالن‌هاي سازمان منع سلاح‌هاي شيميايي در لاهه به نام «سردشت» نامگذاري شود.

 

تلاش بريتانيا براي خروج از رياضت اقتصادي
جمعي از هم‌حزبي‌هاي ترزا مي، ‌نخست‌وزير انگليس خواستار افزايش بودجه بخش عمومي و تغييرات اساسي در هزينه خدمات عمومي شدند. به نوشته روزنامه گاردين، جمعي از نمايندگان حزب حاكم انگليس از رهبر اين حزب كه نخست‌وزير انگليس است، درخواست كردند دستمزدهاي ميليون‌ها نفر از كاركنان وزارت بهداشت و درمان عمومي را افزايش دهد. بعد از آنكه دو وزير دولت انگليس، يعني جرمي هانت، وزير بهداشت و جاستين گرينينگ، وزير آموزش خواستار تسهيل سياست رياضت اقتصادي تراز مي‌شدند، محبوبيت وي كاهش پيدا كرد. همچنين نمايندگان ارشد حزب محافظه‌كار هشدار دادند خدمات عمومي بايد با صرف هزينه‌هاي بيشتري پيش رود كه همه اين مسائل در تضاد با سياست‌هاي دولت محافظه‌كار است. سطح فشار داخلي حزب محافظه‌كار براي كنار گذاشتن رياضت اقتصادي  فيليپ هاموند، وزير خزانه‌داري را تحت فشار زيادي گذاشته تا حدي كه احتمالا دولت انگليس مجبور به افزايش ماليات‌ها براي پرداخت هزينه‌هاي بيشتر در بخش عمومي خواهد شد.

افشاي مدارك جديد از سفير امارات در امريكا

پايگاه امريكايي اينترسپت گزارش داد، براساس يك ايميل افشا شده سفير امارات متحده عربي در امريكا دولت باراك اوباما، رييس‌جمهور سابق امريكا را درباره عدم گزارش نقض حقوق بشري در جنگ يمن تحت فشار قرار داده بود. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترسپت، يوسف العتيبه، سفير امارات در امريكا در اين ايميل فرستاده شده در ژوئن ۲۰۱۶ تلاش مي‌كند مخاطب ايميلش يعني رابرت مالي، مشاور ارشد خاورميانه باراك اوباما، رييس‌جمهور وقت امريكا را متقاعد كند به اينكه گزارش‌هاي منتشر شده براي انتقاد از نقض حقوق بشر از سوي ائتلاف متجاوز سعودي در جنگ يمن به شكل ناعادلانه همراه با غرض ورزي هستند. در اين ايميل، العتيبه به مالي مي‌گويد گزارش انتقادي خبرگزاري رويترز از نقض حقوق بشر در يمن، به شكلي ناعادلانه همراه با غرض‌ورزي است. رويترز در اين گزارش نوشته بود: كشورهاي عربي بان‌كي مون، دبيركل سابق سازمان ملل را براي حذف ائتلاف متجاوز به يمن از فهرست «كشورهاي كودك‌كش» سازمان ملل تحت فشار قرار داده‌ و حتي وزراي خارجه كشورهاي حوزه خليج فارس به قطع ميليون‌ها دلار كمك به برنامه‌هاي انساني سازمان ملل تهديد كرده بودند. بان‌كي مون چند روز بعد از انتشار اين گزارش در يك كنفرانس خبري آن را تاييد كرد. در آن زمان خبرنگار نگارنده اين گزارش در رويترز به نام لوئي شاربونو قرار بود خبرگزاري رويترز را ترك كرده و يكي از مديران سازمان ديده‌بان حقوق بشر شود. العتيبه در ايميلش با اشاره به اين اتفاق مدعي شده بود كه او در گزارشش غرض‌ورزي كرده است. ظاهرا مالي به اينترسپت صحت اين ايميل را تاييد كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون