• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3844 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۲ تير

حمله تروريستي در دمشق ده‌ها كشته و زخمي برجا گذاشت

روز گذشته پايتخت سوريه شاهد يك صحنه عمليات انتحاري بود كه تا زمان تنظيم اين گزارش برآورد مي‌شود كه حداقل 19 نفر جان خود را از دست داده‌اند. تلويزيون دولتي سوريه گزارش داد كه پليس سوريه سه بمب گذار انتحاري كه قصد داشتند وارد پايتخت شوند را تعقيب كرده است. پليس توانست دو خودرو را پيش از ورود به شهر متوقف كند و آنها را نيز منفجر كند تا خطري كسي را تهديد نكند. اما راننده سوم توانسته بود خود را به ميدان تحرير در شرق دمش برساند و پس از محاصره خود را منفجر كرد.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه در انفجار روز گذشته حداقل 12 نفر مجروح شدند. تلويزيون دولتي سوريه اعلام كرد كه مهاجمان برنامه‌ريزي كرده بودند كه پس از ماه مبارك رمضان، مسلمانان را در مناطق شلوغ پايتخت مورد حمله قرار دهند. يك مقام پليس به خبرگزاري سوريه گفت: بمب‌گذاري‌هاي تروريستي موجب كشته و زخمي شدن چندين غيرنظامي شد و به منطقه آسيب فيزيكي رساند.
يكي از ساكنين محلي به خبرگزاري فرانسه گفته است: در حوالي ساعت 6 صبح به وقت محلي آتش‌سوزي به راه افتاد و سپس يك انفجار مهيب موجب شد تا تعدادي از شيشه‌هاي محل انفجار شكسته شود.
تاكنون هيچ گروهي مسووليت اين حمله تروريستي را برعهده نگرفته است. گفتني است دمشق به عنوان پايتخت سوريه در طول بحران شش ساله اين كشور يكي از مناطقي بود كه همواره تروريست‌ها تلاش كردند به آن نفوذ پيدا كنند و در آن عمليات تروريستي انجام دهند.
تاكنون در بحران سوريه بيش از سيصد هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، بحراني كه از سال 2011 با اعتراضات ضد دولتي شروع شد و به لاينحل‌ترين بحران دهه گذشته بدل شد. آژانس پناهندگي سازمان ملل متحد مي‌گويد از زمان آغاز اين بحران، 5/5ميليون نفر از كشور خارج شده‌اند و 3/6 ميليون نفر ديگر نيز در داخل كشور آواره شده‌اند.
دمشق در حال حاضر به طور كامل در اختيار دولت مركزي سوريه است و عملا از نبردهاي داخلي سوريه به دور مانده است. با اين حال تروريست‌ها سرمايه‌گذاري زيادي روي انجام عمليات تروريستي دراين منطقه انجام دادند كه برخي از آنها نيز موفقيت‌آميز بوده است.
در ماه مارس دو بمب‌گذاري در پايتخت سوريه جان بيش از 40 نفر را گرفت. اكثر آنها نيز زايران عراقي بودند كه قصد داشتند از مقبره باب الصغير بازديد كنند. مكاني كه در آن فرزندان ائمه از جمله مقبره حضرت سكينه (س) قرار دارد و شيعيان براي زيارت به اين منطقه مي‌آيند. مسووليت ماه مارس را تروريست‌هاي وابسته به القاعده بر عهده گرفتند. چند روز بعد نيز حمله ديگري به دادستاني پايتخت صورت گرفت كه حداقل 31 نفر كشته شدند. اين حمله توسط تروريست‌هاي داعش صورت گرفت.
سباستين آشر، گزارشگر بي‌بي‌سي در امور عربي مي‌نويسد: چنين حملاتي ممكن است رايج‌تر شود چرا كه داعش قلمرو خود را هرچه بيشتر از دست مي‌دهد از همين رو قصد داريد با تاكيد بر هدف قرار دادن شهرهاي مختلف يك ناپايداري امنيتي در شهرها ايجاد كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون