• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3848 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۷ تير

توانير اعلام كرد: هشدار‌ها را جدي بگيريد

خاموشي در يك قدمي ايراني‌ها

گروه اقتصادي

بعد از تجربه خاموشي‌هاي گسترده تابستان سال 87 ديگر «خاموشي» كلمه‌اي ناآشنا براي خانوارهاي ايراني نيست و هر ساله هشدارهاي مختلفي در مورد صرفه‌جويي براي گذر از خاموشي‌هاي گسترده يا حتي مقطعي را شنيده‌اند. شايد به همين دليل بود كه طي سال‌هاي گذشته با افزايش صرفه جويي‌هاي چند درصدي ايرانيان، سايه خاموشي‌هاي گسترده حداقل از سر خانوارهاي ايراني عبور كرده است.
 اما گويا هشدارهاي مقامات مسوول برقي كشور در تابستان 96 رنگ و بوي ديگري گرفته است. به نظر مي‌رسد اگر مردم صرفه جويي خوبي را در تابستان پيش رو نداشته باشند وقوع خاموشي‌هاي گسترده و حتي برنامه‌ريزي شده همچون تابستان 87 دور از انتظار نيست به گونه‌اي كه حتي آرش كردي، مديرعامل شركت توانير به صراحت گفته است: «ركورد تاريخي مصرف برق در كشور زده شد و اگر مشتركان عنايت لازم را نداشته باشند، قطعا با خاموشي مواجه خواهيم شد. روز پنجشنبه گذشته در ساعت 15:20 ميزان مصرف برق به ۵۵ هزار و ۳۶۴ مگاوات رسيد كه اين عدد يك ركورد تاريخي در كشور است. نسبت به سال گذشته ميزان مصرف برق هفت درصد رشد داشته كه اين مساله موجب شده فشار مضاعف به شبكه برق متحمل شود اما با توجه به فعاليت‌ها و اقدامات صورت گرفته با كمترين محدوديت خاموشي روبه‌رو شديم و توانستيم تاكنون با وجود افزايش مصرف بدون خاموشي پشت سر بگذاريم.»
وي اگر چه گفته است كه فعلا خاموشي‌ها راپشت سر گذارده‌ايم اما تاكيد كرده است: «شرايط حاضر وضعيت خاصي است، مشتركان بايد هشدارهاي برقي را جدي بگيرند و از مصارف غيرضروري در ساعات پيك كه ساعت ۱۲ تا ۴ بعدازظهر است، به طور جد جلوگيري كنند. شبكه برق كشور امروز شرايط نامطلوبي را سپري كرد كه اگر اقدامات همكاران برقي نبود، مي‌توانست شرايط بدي رقم بخورد. لذا تقاضاي ما از مشتركان، مديريت مصرف برق و توجه به هشدارهاي برقي است. هم‌اكنون نياز صرفه‌جويي در صنعت برق ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات است اگر مشتركان ۱۰ درصد صرفه جويي داشته باشند، تهديد خاموشي كشور را دنبال نمي‌كند. بنابراين در اين شرايط انتظار همكاري از سوي مشتركان افزايش مي‌يابد.»

چراغ قرمز شاخص برق كشور
در همين راستا محمودرضا حقي فام، معاون هماهنگي توزيع شركت توانير گفت: «افزايش راندمان مصارف الكتريكي بسيار مهم است. اين وظيفه خطير فقط به عهده صنعت برق نيست و ديگر وزارتخانه‌ها اعم از وزارت مسكن، نظام مهندسي، شهرداري‌ها در خصوص صنعت ساختمان، وزارت صنايع در حوزه ساخت وسايل و تجهيزات برقي، وزارت بازرگاني در واردات تجهيزات با راندمان بالا وغيرو در اين رابطه مسووليت‌هاي سنگيني دارند. صنعت برق با توجه به محدوديت گسترده مالي و حجم كم سرمايه‌گذاري در بخش انتقال، توليد و توزيع، بدون اعمال سياست‌هاي مديريت مصرف امكان گذر از پيك بار را ندارد، با توجه به گازسوز بودن بخش عمده از نيروگاه‌هاي كشور، مديريت مصرف برق مي‌تواند نگراني‌هاي تامين گاز در صنعت برق را مرتفع كند. در ۳۰ تيرماه پارسال ۵۲ هزار و ۷۰۰مگاوات پيك كشور را شاهد بوده‌ايم و در حال حاضر پيك بار ۱۰۰۰مگاوات بيشتر به ثبت رسيده است، به فرض ايده ال بودن شرايط نيروگاه‌هاي موجود بيشتر از ۵۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات بيشتر نمي‌توان از ظرفيت نيروگاهي كشور استفاده كرد. پيك بار نسبت به منحني مصرف افزايش چشمگيري داشته است، اين عامل باعث فشار بر اقتصاد برق و صرف هزاران ميليارد تومان در توليد، انتقال و توزيع شده است.»
 وي با بيان نقش مهم اقتصادي مديريت مصرف، تصريح كرده است: «در حال حاضر متوسط بهاي قبض مشتركين برق در كشور از ابتداي سال تاكنون ۲۴ هزار تومان بوده و اين ارزان بودن قيمت برق در آينده محدوديت‌هاي مالي شديدي را براي وزارت نيرو ايجاد خواهد كرد. درحال حاضر برخي از پست‌هاي شاخص برق كشور با استفاده از ظرفيت ۹۵ درصد از توان پست به وضعيت قرمز رسيده و اين درحالي است كه اگر ۷۰ درصد از ظرفيت يك پست مورد استفاده قرار گيرد، به آن وضعيت بحراني اطلاق مي‌شود.»
در همين وانفسا سازمان هواشناسي از افزايش درجه گرمي هوا خبر داده است كه نشان از افزايش مصرف 500 تا 700 مگاواتي برق خواهد بود.
به گفته گودرزي، كارشناس سازمان هواشناسي كشور، هفته آينده به طور ميانگين در تمام مناطق كشور روند افزايش 3 تا 4 درجه دماي هوا پيش‌بيني مي‌شود. با توجه به نقشه‌هاي دريافتي، به جز مناطق شمالي، براي بقيه مناطق كشور روند افزايشي 3 تا 4 درجه پيش‌بيني مي‌شود كه اين افزايش دما در مناطق جنوبي شديدتر خواهد بود. روند كاهش دما در مناطق شمالي كشور چندان محسوس نخواهد بود. روند افزايش دما تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت و سپس به طور ميانگين به همان ميزاني كه دما در طول هفته افزايش يافته است، روند كاهشي به خود خواهد گرفت.
 در همين راستا نيز توانير در اطلاعيه‌اي از مردم خواست تا در مصرف برق اندكي صرفه‌جويي كنند. در اين اطلاعيه ازمشتركين در تمامي بخش‌ها تقاضا شده بود تا با كاهش و مديريت مصرف برق به ويژه در ساعت‌هاي اوج بار (12 تا 16 و 20 تا 23) كاركنان صنعت برق را در ارايه هرچه بيشتر خدمات و تامين برق پايدار ياري كنند. با توجه به افزايش مستمر دما و پايداري هواي گرم در همه بخش‌هاي كشور، طي روزهاي اخير شاهد افزايش بي‌سابقه مصرف برق در كشور شديم به نحوي‌كه طي روز چهارشنبه ركورد بي‌سابقه 55400 مگاوات كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7درصد رشد را نشان مي‌دهد به ثبت رسيد.
در اين اطلاعيه تصريح شده است: در چنين شرايطي براي جلوگيري از بروز خاموشي، به ويژه در استان‌هاي گرمسير كشور، بيش از هر زمان ديگر به مديريت مصرف برق نيازمنديم.

راهكارهاي ساده براي كاهش مصرف برق:
 - در كولرهاي آبي تا حد امكان از دور كند كولر استفاده شود.
- دماي مناسب براي تنظيم ترموستات در كولرهاي گازي بين 23 تا 25 درجه سانتيگراد است.
-  هنگام استفاده از كولر يا وسايل سرمايشي، تا حد امكان از لوازم پرمصرف برقي مانند اتو، لباسشويي، ظرفشويي و جاروبرقي به طور همزمان به ويژه در ساعات اوج بار استفاده نشود.
- خاموش كردن لامپ‌هاي اضافي و استفاده از روشنايي طبيعي در روز، ساده‌ترين راه صرفه‌جويي در مصرف برق است.
- مردم ميزان مصرف برق خود را به‌ويژه در ساعات اوج 12 تا 16 بعدازظهر و 21 تا 23 شب پايين بياورند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون