صادرات وسايل نقليه در يكسال، 2هزار ميليارد دلار
نيم نگاهي به توليد جهاني انواع خودرو در سال ۲۰۱۵ ميلادي (متناظر با ۱۳۹۴ شمسي) به ۹۰ ميليون دستگاه بالغ شد كه 5/68 ميليون دستگاه آن شامل خودروهاي سواري ميشود. هر چند كه چين بزرگترين خودروساز جهان با توليد ۲۱ ميليون دستگاه به شمار ميرود اما با توجه به تفوق برندهاي خارجي در بازار داخلي و تراز بهشدت منفي تجارت خارجي خودرو، هنوز تا خودروساز شدن كم و بيش راه درازي در پيش دارد. گزارشها نشان ميدهد، در بين كشورهاي خودروساز (صاحب قدمت، زيرساختارها و فناوري) ژاپن (با توليد داخلي 8/7 ميليون دستگاه در سال)، آلمان (7/5)، امريكا (2/4) و كرهجنوبي (1/4) در صدر قرار دارند و سپس كشورهاي اسپانيا (2/2)، انگلستان (6/1) و در انتهاي جدول فرانسه (5/1) قرار گرفته است. با احتساب كشورهاي چين، هند، برزيل و مكزيك، فرانسه يازدهمين توليدكننده جهاني خودرو با سهم
2/2 درصد محسوب ميشود. در سال ۲۰۰۱ ميلادي (متناظر با ۱۳۸۰ شمسي) فرانسه با توليد 6/3 ميليون دستگاه خودرو (4/6 درصد از كل توليد دنيا) چهارمين رتبه جهاني را دارا بود. بررسي صنعت خودروسازي كشورها از نقطه نظر ايجاد ارزش افزوده صنعتي (توليد ناخالص) نشان ميدهد كه در سال ۲۰۱۴ ميلادي، كشورهاي آلمان، امريكا و ژاپن به ترتيب با ۱۰۲، ۹۹ و ۷۲ ميليارد يورو (با نرخ برابري يورو به دلار 39/1) ارزش افزوده ناخالص، داراي بالاترين ميزان كسب درآمد صنعتي از صنعت خودروسازي بودند. كل صادرات جهاني وسايل نقليه (اعم از هوايي، ريلي، خودرو، قطعات و اجزاء و...) بالغ بر ۲۰۰۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۵ ميلادي شد كه ۶۷۰ ميليارد دلار آن مربوط به خودروهاي سواري و در حدود ۵۰۰ ميليون دلار شامل قطعات و اجزاء آنها ميشود. چهار كشور آلمان (با 153 ميليارد دلار)، ژاپن (86)، امريكا (55) و كرهجنوبي (42) نيمي از صادرات خودروهاي سواري جهان را بر عهده دارند. در سال 2001 ميلادي، فرانسه پس از آلمان و ژاپن، با صادرات 21 ميليارد دلار خودرو سواري سهم 8/6 درصدي از جهان را داشت كه در سال 2007 ميلادي (1387 شمسي) به 31 ميليارد دلار بالغ شد. پس از آن صادرات فرانسه با كاهش تدريجي به 18 ميليارد دلار و سهم 7/2درصد از جهان با رتبه دهمين كشور در سال 2015 ميلادي رسيد.