• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3848 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۷ تير

توليدات زيرپله‌اي در كاشان و تبريز

اينكه مي‌گويند، اقتصاد از ركود خارج شده، حتما مصداق مي‌خواهد. مصداقش را مي‌توان در تازه‌ترين تحليل آماري وضعيت صادرات لوازم خانگي در سال 1395 به وضوح ديد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه صادرات لوازم خانگي با رشد ارزشي منفي 1/6 درصد براي لوازم خانگي انرژي‌بر و رشد 8/37 درصدي از نظر ارزشي براي لوازم خانگي غير انرژي‌بر نسبت به مدت مشابه سال 1394 به ثبت رسيده است. طي 12 ماهه سال 1395 بالغ بر 7/216 ميليون دلار لوازم خانگي انرژي‌بر به وزن 71 هزار تن به خارج از كشور صادر شده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل منفي 1/6 درصد از نظر ارزشي افزايش و منفي 9/6 درصد از نظر وزني كاهش داشته است. در اين مدت همچنين 3/350 ميليون دلار لوازم خانگي غير انرژي بر به وزن 173 هزار تن صادر شده است كه از نظر ارزشي 8/37 درصد و از لحاظ وزني 2/41 درصد افزايش داشته است.
براساس بررسي‌هاي انجام شده در خصوص مشكلات صنعت لوازم خانگي كشور، صادرات لوازم خانگي به ويژه لوازم خانگي انرژي بر همواره با شرايط اقتصادي منطقه و كشورهاي هدف و ساير شاخص‌هاي تاثيرگذار در تجارت جهاني متغير بوده، بنابراين اعمال سياست‌هاي جديد اقتصادي در كشور و وجود محدوديت‌هاي بين‌المللي طبيعتا بر صادرات اين محصولات تاثيرات بسزايي خواهد داشت و هرگونه فراز و نشيب و ايجاد سياست‌گذاري‌هاي كارشناسي نشده در هر يك از عوامل تاثيرگذار ياد شده مي‌تواند مشكلات عديده‌اي را براي توليد‌كنندگان و صادر‌كنندگان اين گروه از لوازم خانگي ايجاد كند.  از جمله مشكلات صنعت لوازم خانگي كشور در سال 1395 عدم وجود استراتژي مشخص صادراتي، عدم ثبات در قيمت‌گذاري كالا، عدم امكان گشايش اعتبارات اسنادي، بالا بودن نرخ تعرفه‌هاي ترجيحي در برخي كشورها، ناهماهنگي بازاريابي ناشي از تجارت پيله‌وري توسط دلالان و قاچاق و عدم مديريت واردات محصولات مشابه خارجي بود. با وجود تمايل مصرف محصولات لوازم خانگي توسط اكثر اقشار جامعه، صنعت مذكور به كالاهاي ضروري تبديل شده است، بنابراين نگاه به توليد با توجه به ورود كالاهاي وارداتي بايد به گونه‌اي باشد كه بخشي از توليد حتما به صادرات اختصاص يابد و براي حضوري موفق در صادرات لوازم خانگي بايد مهم‌ترين شاخص‌هاي آن يعني كاهش مصرف انرژي در وسايل خانگي (به جهت حذف يارانه‌ها)، افزايش راندمان (بهره‌گيري از تكنولوژي روز)، خدماتي كه بايد در جهت تامين استانداردهاي بين‌المللي به مشتريان ارايه شود و ارايه خدمات مستمر پس از فروش مدنظر قرار گيرد.
همچنين با توجه به افزايش حجم صادرات لوازم خانگي طي سال‌هاي اخير و همچنين بهبود روابط سياسي و اقتصادي پس از تحريم‌ها، انتظار مي‌رود اين صنعت چشم‌انداز اميدوار‌كننده‌اي را نسبت به توسعه بازار داخل و خارج از كشور در پيش رو داشته باشد. از ديگر مشكلات مهم در اين صنعت كه مي‌توان به آن اشاره كرد اين است كه متاسفانه در برخي از شهرها مانند كاشان و تبريز توليدات زير پله‌اي ارزان و با كيفيت پايين صورت مي‌گيرد، همچنين در خصوص كالاهايي مثل كولر و آبگرمكن دولت عراق اين اقلام را به دليل شرايط حاكم بر آن كشور به صورت رايگان يا مبلغ كمي در بين مردم توزيع مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون