• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3867 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ مرداد

وزير جهاد كشاورزي در آخرين روزهاي دولت يازدهم وعده داد

خودكفايي شكر، 4 سال ديگر

گروه اقتصادي

بخش كشاورزي از بخش‌هاي مهجورمانده اقتصاد است كه در عين اينكه مي‌تواند سهم خوبي از اقتصاد را به خود اختصاص دهد اما به دليل عدم برنامه‌ريزي‌ها و مديريت‌هاي ناصحيح اعمال‌شده در دولت‌هاي قبل به يكي از بخش‌هاي اقتصادي مبدل شده است كه توجه كمي را به خود معطوف مي‌كند؛ موضوعي كه حتي در روزهاي پسابرجامي نيز مشهود بود و كمتر نامي از سرمايه‌گذاراني شنيده مي‌شد كه مي‌خواهند در بخش كشاورزي سرمايه‌گذاري كنند. گو اينكه با وجود موقعيت ژئوپولتيك ايران قطعا ورود سرمايه‌گذاري به اين بخش مي‌توانست اين بخش را نيز همچون ساير بخش‌ها به پويايي برساند. با اين حال و با همه كم‌توجهي‌هايي كه تاكنون به اين بخش شده اما در برخي زمينه‌ها خودكفايي‌‌هاي قابل توجهي رخ داده است. خودكفايي‌هايي كه هر چند بايد براي آنها به جاي لفظ نخستين‌بار از شمارگان دومين بار استفاده كرد اما با توجه به اينكه جلوي خروج ارز از كشور را مي‌گيرد، حايز اهميت است. خودكفايي‌هايي همچون خودكفايي در توليد گندم كه يك بار در سال پاياني دولت هشتم روي داد و با عدم مديريت صحيح بخش كشاورزي در دولت نهم و دهم از دست رفت و مجددا در دولت يازدهم با تمركز بر مديريت صحيح دوباره شاهد خودكفايي در اين زمينه بوديم و حالا كشور خود را براي جشن خودكفايي شكر در چهار سال آينده آماده مي‌كند. خودكفايي‌اي كه قطعا مي‌تواند بحران‌هاي كمبود شكر را از بين برده و ايران را در جهان، سهم‌دار صادرات كند. در همين زمينه در جشني كه روز گذشته با حضور مسوولان مربوطه در جمع پارلمان بخش خصوصي گرفته شد؛ محمود حجتي، وزير كشاورزي دولت يازدهم كه گويا در دولت دوازدهم نيز سكاندار اين وزارتخانه است آن را تاييد مي‌كند، اما با استفاده از قيد «احتمال» مي‌گويد: «از ميانه دهه 80 وضعيت توليد اين محصول در ايران به دليل حذف تعرفه واردات اين محصول به‌شدت آسيب ديد. دولت يازدهم در چهار سال گذشته تلاش كرد تا با اين مشكل دست و پنجه نرم كند و سرانجام در آخرين روزها جشن ملي شكر با موفقيت برگزار شد. مواردي مانند آنچه ديروز رخ داد، خودكفايي گندم، باز شدن گره قراردادهاي نفتي و جلب سرمايه‌گذار خارجي وضعيت كشور را به نحوي رقم زده كه دولت دوازدهم در شرايطي بهتر كار خود را آغاز كند.»
وضع‌مان در روغن خوب نيست
محمود حجتي در جشن ملي توليد شكر خطاب به محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس‌جمهور، غلامحسين شافعي، رييس اتاق ايران و ديگر فعالان بخش خصوصي تصريح مي‌كند: «ما در بحث روغن نباتي دست نيازمان را به سوي شما دراز و اعلام مي‌كنيم كه وضع‌مان در زمينه روغن خوب نيست. درجه خودكفايي كشور در زمينه روغن بين شش تا هفت درصد است. هر ملتي در تاريخ خود دچار فراز و نشيب‌هاي زيادي مي‌شود و به ياد داريم كه ما در تير و مرداد ۹۲ به روغن نياز داشتيم اما بنا بر دلايل موجود نمي‌توانستيم اين محصول را وارد كنيم. بنابراين نبايد بيش از ۹۰ درصد در اين زمينه وابسته باشيم. همان‌طور كه توانستيم در بخش شكر تاحد زيادي خودكفا شويم، اين امكان در روغن نيز وجود دارد.»
نگاه غلط به تعرفه شكر، بخش‌هاي ديگر را متاثر كرد
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه ما بيش از سه برابر قبل كلزا توليد كرديم، مي‌افزايد: «پيش‌بيني شده است امسال بيش از ۳۰۰ هزارتن كلزا در تناوب كشت گندم كشت شود. همچنين بايد اين خبر خوش را نيز اعلام كنم كه ايران ركورد توليد كلزا را در يك مزرعه در كرمانشاه با توليد 5/9 تن كلزا در هكتار شكسته است كه اين توليد با نظارت فرانسوي‌ها انجام مي‌شود. ما قطعا مي‌توانيم در توليد روغن به نقطه خوبي برسيم اگر پا به پاي هم حركت كنيم، فقط نبايد سربه‌سر هم بگذاريم و بايد منافع ملي را در اين زمينه در نظر بگيريم. ما با همين همتي كه داريم قطعا در چهار سال آينده مي‌توانيم در توليد شكر خودكفا شويم. مقدمات اين كار فراهم شده و گلوگاه آن تجهيز كارخانجات است كه اميدواريم با انجام اين كار، اهداف ما محقق شود.»
سياست‌هاي غلط مانع خودكفايي شكر
وزير جهاد كشاورزي با اشاره به نياز ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تني واردات شكر در سال اظهار داشت: «اميدواريم با اقداماتي كه در حال انجام است بتوانيم اين ميزان را هم در داخل كشور توليد كنيم. ‌تعرفه واردات شكر در نيمه دوم سال ۸۴ تا ارديبهشت ۸۵ در دولت نهم پنج بار كاهش يافت و به صفر رسيد. اين كاهش تعرفه منجر به واردات 5/2 ميليون تن شكر در سال ۸۵ شد. صفر شدن تعرفه واردات شكر منجر به كاهش توليد شكر به ۵۰۰ هزار تن شد و توليد چغندر هم از 5/6 ميليون به نزديك ۲ ميليون تن توليد كاهش يافت. سياست‌ و نگاه غلط در تعيين تعرفه شكر منجر شد ساير بخش‌هاي كشاورزي به غير از توليد چغندر و شكر هم آسيب ببيند بنابراين در سال ۸۷ كشاورزان به جاي كشت چغندر اقدام به كشت سيب‌زميني كردند و در آن سال به دليل افزايش توليد سيب‌زميني اين محصول به صورت مجاني در بين مردم توزيع شد و سلسله‌وار آن تصميم غلط منجر به فاجعه در بخش‌هاي كشاورزي و صنعت قندوشكر كشور شد. در دولت تدبير و اميد و با حمايت رييس‌جمهوري، تعامل مثبت با بخش صنعت، تلاش كشاورزان و تعاملات جهاني، نزديك به ۵۰ درصد افزايش توليد شكر داشتيم و توليد شكر از يك ميليون و يكصد هزار تن در سال ۹۲ به يك ميليون و ۶۴۳ هزار تن افزايش يافته است».
عدالت اجتماعي، توسعه پايدار را تضمين مي‌كند
محمد نهاونديان، رييس دفتر ررييس‌جمهور كه خود زماني به عنوان رييس پارلمان بخش خصوصي در اتاق بازرگاني حضور داشت و اين روزها زمزمه حضورش در كابينه دوازدهم بيشتر از پست فعلي‌اش به گوش مي‌رسد در مراسم جشن ملي شكر گفت: «ركورد در توليد شكر نشان مي‌دهد مي‌توانيم با تكيه بر منابع موجود محصول بيشتري داشته باشيم و اين معجزه بهره‌وري است. اگر توليدي انجام شود كه بازار نداشته باشد، جز خسارت نخواهد بود و كار بزرگي كه در برجام انجام شد اين بود كه ديوارهاي بلندي كه بر سر راه تعاملات ما بود، شكست. قطعا ورود تكنولوژي و فناوري در حوزه كشاورزي به كشور مديون برجام است. بخش كشاورزي توانسته در توليد چغندر قند و شكر عملكرد بسيار مناسبي داشته باشد؛ عملكرد توليد چغندر قند از ۳۱ تن در هكتار در سال ۸۸ به ۵۳ تن در هر هكتار در حال حاضر رسيده است.»
وي با اشاره به اينكه 1/3 رشد اقتصادي بايد از رشد بهره وري حاصل شود، افزود: «متاسفانه هنوز اين مساله تحقق نيافته است اما گزارشاتي كه امروز در اين جلسه مطرح شد، نشان مي‌دهد كه اين كار شدني است و مي‌شود با استفاده بهينه از منابع موجود، بازده كار را بالاتر برد. تنها چغندر قند و شكر نيستند كه ما به چنين دستاوردهايي در توليد آنها رسيده‌ايم بلكه ما در محصولاتي مانند گندم نيز همين عملكرد را داشته‌ايم و بدون اينكه سطح زير كشت را افزايش داده باشيم يا اينكه مصرف آب را بالا ببريم، محصول بيشتري به دست آورده‌ايم و اين رمز و كليد رشد پايدار ايران است.»وي همچنين با تاكيد بر اينكه رشد بدون عدالت، پايدار نمي‌ماند، ادامه داد: «در بهره‌مندي از اقتصاد بايد گام‌هاي جدي ‌برداريم. بحث عدالت اجتماعي به ويژه در كشاورزي بسيار مهم است. كشاورز ما بايد احساس بهره‌مندي كند. بايد فاصله دهك پايين و بالا در اقتصاد همواره مورد توجه ما باشد و نگاه عدالت اجتماعي در اقتصاد بتواند رشد پايدار ما را تضمين كند.»
تسري موفقيت شكر به ساير حوزه‌ها
در اين مراسم غلامحسين شافعي، رييس پارلمان بخش خصوصي هم به نقش توليد شكر در راستاي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و افزود: «در حوزه توليد شكر موفقيت چشمگيري حاصل شده است كه در شرايط غيرعادي اقتصادي كشور به دست آمد. با اعمال سياست‌ها و مشاركت فعالان اين عرصه، حضور متخصصان و پژوهشگران مطرح كشور، روند رشد توليد شكر افزايش پيدا كرد. امروز شاهد آن هستيم كه با مصرف آب كمتر، سطح زير كشت كمتر و در مجموع با پيوند علم و عمل اين ركورد به ثبت رسيد. دستيابي به اين موفقيت كه با افزايش توليد ثروت، درآمد و ايجاد اشتغال همراه است اقدامي مهم و اساسي است كه بايد آن را به ساير صنايع نيز تسري داد.»وي ادامه داد: «بايد اين حركت مورد تجزيه‌وتحليل بيشتر قرار بگيرد و به راهكاري علمي تبديل شود كه در ساير حوزه‌ها نيز قابليت اجرا داشته باشد. در سال 81 به ازاي هر متر مكعب آب 81 گرم، در سال 90 در حدود 437 گرم و در سال 95 بالغ بر 600 گرم شكر توليد شده كه موفقيت بزرگي است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون