• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3867 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ مرداد

گره گراني پياز كجاست؟

در حالي كه طي دو ماه گذشته قيمت پياز همچنان روند افزايشي داشته، طي روزهاي گذشته با كاهشي جزيي به بازار عرضه شده است اما همچنان با گذشت چندين و چند هفته از وعده مسوولان بخش خصوصي و وزارت جهاد كشاورزي براي كاهش قيمت، قيمت اين محصول متعادل نشده است.
قيمت پياز طي دو ماه گذشته از كيلويي حدود ۱۵۰۰ تومان به بيش از كيلويي ۴۰۰۰ تومان رسيد؛ به گونه‌اي كه بر اساس آخرين آمار بانك مركزي از متوسط قيمت خرده‌فروشي برخي مواد خوراكي در سطح شهر هر كيلوگرم از اين محصول در هفته پاياني تيرماه به ۴۰۲۹ تومان رسيده بود كه نسبت به هفته قبل و هفته مشابه ماه قبل افزايش قابل توجهي را نشان مي‌داد.
اما طي روزهاي گذشته قيمت اين محصول در بازار با كاهش نسبي و جزيي همراه شد و به كيلويي حدود ۳۸۰۰ تومان رسيد كه رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و تربار در اين باره به ايسنا گفت: قيمت هر كيلوگرم پياز نسبت به هفته گذشته حدود شش درصد كاهش داشته و در ميدان ميوه و تربار مركزي تهران كيلويي ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان به صورت عمده‌فروشي عرضه مي‌شود.
به گفته مهاجران، با احتساب اين قيمت و در نظر گرفتن هزينه‌هاي حمل و نقل تا سود حدود ۳۵ درصدي خرده‌فروشي‌ها هر كيلوگرم پياز بايد حدود ۵۰۰۰ تومان در بازار عرضه شود اما با توجه به نبود كشش در بازار مغازه‌داران اين محصول را با حداقل سود كيلويي حدود ۴۰۰۰ تومان به بازار عرضه مي‌كنند.
رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و تر‌بار اظهار كرد كه دليل كاهش نيافتن منطقي قيمت پياز در بازار اين است كه در سال گذشته اين محصول از كشاورزان به درستي و با قيمت مناسب خريداري نشد و آنها توليد خود را كاهش دادند كه سبب شد امسال عرضه پياز با پراكندگي بيشتري مواجه شود. به عنوان مثال عرضه پياز ابتدا از چابهار و شهرهاي گرمسيري مانند جيرفت، دزفول و آبادان آغاز شد و هم‌اكنون تقريبا همه بار عرضه پياز در كشور روي دوش اصفهان قرار دارد.
به همين دليل توليد و عرضه اين محصول از اصفهان نمي‌تواند روي بازار تاثير چنداني داشته باشد. طي روزهاي آينده پياز از مناطقي مانند بروجرد، شيراز، كرج، ورامين و فومنات به بازار وارد مي‌شود كه مي‌تواند قيمت را تا حدود بسياري متعادل كند.
همچنين عرضه پياز از مناطقي مانند آذربايجان در اواخر مردادماه به‌شدت قيمت اين محصول را متعادل مي‌كند، چرا كه توليد آن در اين استان با حجم بالا صورت مي‌گيرد و بازار را مي‌تواند كنترل كند.
چنين وضعيتي در بازار پياز نشان مي‌دهد كه مسوولان عزم جدي براي مقابله با گراني اين محصول ندارند و به نظر مي‌رسد كاري هم از دست‌شان برنمي‌آيد و تنها منتظر نشسته‌اند تا توليدات مناطق ديگر به بازار برسد تا شايد فرجي حاصل شود و پياز ارزان‌تر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون