• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3869 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ مرداد

مصافحه متفاوت

وزيرخارجه عربستان در حاشيه اجلاس استانبول با همتاي ايراني خود مصافحه و خوش‌و‌بش كرد

گروه ديپلماسي| نشست فوق‌العاده سازمان همكاري اسلامي و باز هم پرونده آخرين تحولات نه‌چندان خوشايند در فلسطين و قدس اشغالي. روز گذشته نمايندگان عاليرتبه كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي خود را به استانبول تركيه رساندند تا مرهمي براي زخم كهنه فلسطين در جهان چندپاره اسلامي بيابند. جهاني كه امروز ديگر تنها مشكل و معضل در آن فلسطين و جنايت‌هاي روزافزودن رژيم اسراييل نيست بلكه از اختلاف و افتراق داخلي نيز رنج مي‌برد. محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان نيز به عنوان نماينده ايران صبح روز سه‌شنبه راهي استانبول شد. وزير امور خارجه ايران در حاشيه اين اجلاس نيز ديدارهاي دو جانبه‌اي با برخي از همتاهاي خود از ساير كشورهاي اسلامي داشت.
بدعهدي‌هاي امريكا در مجامع بين‌المللي و كميسيون مشترك برجام پيگيري مي‌شوند
هرچند كه وزير امور خارجه ايران به منظور شركت در نشست فوق‌العاده سازمان همكاري‌هاي اسلامي راهي استانبول شده بود اما اين سفر تنها چندساعت پس از نشست هيات نظارت بر برجام و تصميم‌گيري‌هاي جديد ايران براي مقابله به مثل با تحريكات اخير امريكا انجام گرفت لذا نخستين سوال خبرنگاران از وزير خارجه ايران در فرودگاه استانبول نيز به همين قضيه اختصاص داشت. وي در پاسخ به سوالي مبني بر تصميمات اخير كمسيون نظارت بر برجام گفت: در جلسه هيات نظارت بر برجام سياست‌هاي دولت امريكا كه مبتني بر 2 نكته مهم يعني بدعهدي امريكايي‌ها و تشديد خصومت آنها با جمهوري اسلامي ايران بود، بررسي شد. امريكايي‌ها نگراني شديد دارند كه برجام از يكسو جمهوري اسلامي ايران را قدرتمند ساخته و از سوي ديگر قدرت مانور آنها را كمتر كرده است. جمهوري اسلامي ايران اقداماتي از جمله اقدامات حقوقي و ثبت اقدامات امريكايي‌ها و بدعهدي آنها را از يكسو پيگيري مي‌كند و از سوي ديگر در مجامع بين‌المللي و كميسيون مشترك برجام اين موارد پيگيري مي‌شوند. براين اساس اقدامات متقابل عملي وزارت خارجه و سازمان انرزي اتمي از هفته گذشته در مجلس و وزارت خارجه شروع شده و اقدامات مشابهي نيز توسط سازمان انرژي اتمي انجام شد و مسووليت‌هايي به عهده اين سازمان نهاده شد. هدف ما اين است كه تلاش دشمنان برجام را براي جلوگيري از بهره‌مندي ايران از منافع برجام را ناكام بگذاريم. لذا 16 اقدام از سوي ايران براي مقابله با اين تحركات امريكا انجام مي‌پذيرد. دستگاه‌هاي مختلف از جمله وزارت خارجه و سازمان انرژي اتمي اين اقدامات را دنبال كرده و گزارش آن را به هيات نظارت اعلام مي‌كند.
اساس برجام برپايه بي‌اعتمادي است
وزير خارجه كشورمان در خصوص خروج از برجام نيز گفت: برجام بر اساس بي‌اعتمادي مذاكره شده، هيچ جايي از برجام را مشاهده نمي‌كنيد كه در آن نشانه‌اي از اعتماد متقابل باشد، تمام آن نشانه اين است كه طرف‌هايي كه مذاكره كردند مخصوصا ايران نسبت به سياست‌هاي امريكا كاملا بي‌اعتماد بوده و براي همين در اين توافق امكان اقداماتي كه مي‌تواند منجر به خروج از برجام شود به صورت صريح ذكر شده است، اما اينكه چه زماني وقت اين باشد كه ما به اين اقدامات دست ببريم تصميمي است كه هيات نظارت بر برجام مي‌گيرد و حتما بايد نقضي صورت گرفته باشد كه جمهوري اسلامي را از بهره‌برداري‌هاي اصلي كه از برجام داشته محروم كند و در آن زمان است كه ايران تصميم مقتضي را خواهد گرفت.
اجتناب از  موضوعات حاشيه‌اي
ظريف در پاسخ به اين سوال كه جمهوري اسلامي ايران چه پيشنهاداتي را در نشست فوق‌العاده سازمان همكاري‌هاي اسلامي ارايه خواهد داد، گفت: مهم‌ترين پيشنهاد ما اين است كه سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران در واقع ادامه سياست‌هاي مبارزه با اشغالگري فلسطين است، لازم است كشورهاي اسلامي و منطقه هوشيار باشند و اجازه ندهند رژيم صهيونيستي موفق شود كه جهان اسلام را از خطر اصلي منحرف و به موضوعات حاشيه‌اي بكشاند.
ظريف بابيان اينكه مشكل اصلي جهان اسلام افراط‌گرايي و تروريسم است خاطرنشان كرد: البته خطر صهيونيست به همه اين مشكلات دامن زده است. وي ابراز اميدواري كرد كه همه تلاش كشورهاي حاضر در سازمان همكاري‌هاي اسلامي كه با هدف بازگرداندن قدس شريف به مردم فلسطين و تمام مسلمانان است، محقق شود.
به گزارش خبرگزاري تسنيم، ظريف در خصوص نشست استانبول با بيان اينكه يك جلسه اضطراري با فرصت كوتاهي تشكيل شده، اظهار داشت: البته جلسه كميته اجرايي است كه براي اعضاي سازمان همكاري اسلامي مانند ايران هم باز است چراكه ما عضو كميته اجرايي نيستيم زيرا اين كميته شامل روساي سابق و كنوني سران و وزرا است. جلسه محدودي است و نبايد توقع داشت كه همه وزراي سازمان حضور داشته باشند، اما اين نشانه هماهنگي كشورهاي اسلامي است كه در برابر اين حركت جديد رژيم صهيونيستي كه در ادامه سياست‌هاي اشغالگري و تلاش براي تغيير هويت و تركيب سرزميني به‌خصوص قدس شريف و يهودي كردن اين مناطق است، بايستند. ظريف افزود: اين سياست متاسفانه به دليل پرداختن كشورهاي اسلامي به موضوعات ديگر و موفقيت توطئه صهيونيست‌ها كه كشورهاي اسلامي را بيش از آنكه متوجه هدف واقعي كند به اهداف غيرواقعي و غيرضروري متوجه كرده، ادامه پيدا كرده و هيچ مقاومت جدي نيز از سوي جهان اسلام نبوده به همين دليل اين اجلاس كه از طرف دوستان ما در تركيه براي برخورد با موضوع تشكيل شده از نظر ما يك فرصت است تا جهان اسلام در اين حوزه كه دليل اصلي تشكيل سازمان كنفرانس اسلامي بوده، همراستا و همگام قدم بردارد. وي ابراز اميدواري كرد تصميماتي كه در اين اجلاس گرفته مي‌شود تصميمات مناسبي براي يك اقدام هماهنگ بين‌المللي براي پايان دادن به اينكه رژيم صهيونيستي بدون هيچ نگراني از عواقب اقدامات جنايتكارانه خود عليه مردم مظلوم فلسطين نتواند به اين سياست‌ها ادامه دهد، باشد.
ديدارهاي دوجانبه ظريف
نخستين ديدار محمد جواد ظريف در استانبول با مولود چاووش‌اوغلو، وزير خارجه تركيه بود. در اين ديدار، ظريف بر اهميت نشست فوق‌العاده كميته اجرايي وزراي امور خارجه كشورهاي اسلامي در خصوص فلسطين تاكيد و اظهار داشت: اميدوارم نتيجه اين نشست به اتحاد كشورهاي اسلامي در مقابله با مظالم رژيم صهيونيستي عليه فلسطين منجر شود.
در ادامه وزراي خارجه دو كشور در خصوص مسائل مختلف روابط دو جانبه گفت‌وگو كردند. تلاش براي رسيدن به حجم مبادلات دو كشور به 30 ميليارد دلار و برداشتن موانع توسعه همكاري‌ها و نيز موافقت براي برگزاري شوراي عالي راهبردي دو كشور در آينده در تهران از محورهاي اين ديدار بود. ظريف و چاووش اوغلو در اين ملاقات همچنين در خصوص موضوعات منطقه‌اي و سوريه تبادل نظر و بر تقويت گفت‌وگوهاي آستانه در خصوص سوريه تاكيد كردند.  وزير خارجه كشورمان پس از اين ديدار با وزير خارجه اندونزي ديدار و گفت‌وگو كرد.
 با ژست‌هاي توخالي گمراه نشويد
محمدجواد ظريف روز گذشته در نشست فوق‌العاده كميته اجرايي سازمان همكاري اسلامي سخنراني كرد. متن سخنان وزير خارجه ايران به شرح زير است:
ما آخرين رشته از تجاوزهاي صهيونيستي كه در بي‌اعتنايي كامل به حقوق بين‌الملل و با هدف تغيير وضعيت تاريخي حرم شريف، تغيير تركيب جمعيتي و كنترل بر اماكن مقدسه اسلامي در قلب قدس اشغالي صورت گرفت را قويا محكوم مي‌كنيم. ما به مردم فلسطين افتخار مي‌كنيم كه با مقاومت قهرمانانه خود به اين اقدام تجاوزكارانه پايان دادند. قدس شريف در نتيجه محاصره طولاني اين شهر، ايست‌هاي بازرسي، نيروهاي اشغالگر، شهرك‌سازي‌هاي غيرقانوني، اقدامات مسلحانه و خشن شهرك نشينان، تحقير، تبعيض و سركوب ساكنين فلسطين، خفه شده است. از سوي ديگر، ما نبايد وضعيت دو ميليون فلسطيني ساكن غزه كه تحت محاصره غيرقانوني و مجازات‌هاي دسته‌جمعي قرار گرفته و از نيازهاي اوليه و حتي حياتي‌شان در زمينه دارو، آب سالم و انرژي محروم شده‌اند را نيز فراموش كنيم. اين كابوس انساني نيازمند اقدام عاجل از طريق پايان دادن فوري به محاصره است.
رژيم اسراييل همچنان به تمامي درخواست‌هاي جهاني براي توقف و تغيير در سياست‌ها و اقدامات نژادپرستانه‌اش عليه مردم فلسطين بي‌اعتنايي مي‌كند. ما امت اسلامي بايد ابتدا و بيش از هر چيز، با هم براي پويشي جهاني و يكپارچه، متحد شده و تلاش‌هاي صهيونيستي را براي مخفي نگاه داشتن برنامه‌ها و اقدامات مجرمانه‌شان خنثي كنيم. همه ما بايد با هرگونه تلاشي كه توجه جمعي ما را از هدفي اصلي كه ما را در سازمان همكاري اسلامي گرد هم آورده دور مي‌كند، مقابله كنيم. ما نبايد به هيچ چيز و هيچ كس اجازه دهيم تا آرمان اصلي اين سازمان را كه ارتقاي وحدت امت اسلامي، مقابله با توسعه‌طلبي و اشغالگري صهيونيستي و حمايت از تاسيس دولت مستقل و پايدار فلسطيني به پايتختي قدس شريف است، منحرف كند. ما نبايد به صهيونيست‌ها اجازه دهيم براي ما دستور كار تعيين كنند يا مسائل جديدي خلق كنند و در نتيجه آن، از جناياتي كه عليه همه ما مرتكب شده‌اند، مصونيت يابند. كشورهاي اسلامي نبايد با ژست‌هاي توخالي و سراب غيرواقعي وعده و وعيدهاي آنها گمراه شوند. ضروري است تا ما با يك صدا با جامعه بين‌المللي به ويژه شوراي امنيت ملل متحد سخن بگوييم و از آنها بخواهيم به فرهنگ بي‌كيفري براي رژيم اسراييل پايان داده و اين رژيم را مجبور كند تا برنامه‌ها و جناياتش را متوقف كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون