• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3869 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ مرداد

دادستان تهران خبر داد

صدور كيفرخواست 30 صفحه‌اي براي بقايي

گروه سياسي| عباس جعفري‌دولت‌آبادي در چهارمين نشست شوراي معاونان دادستاني تهران، از صدور كيفرخواست 30 صفحه‌اي براي بقايي، معاون اجرايي رييس‌ دولت دهم با پنج عنوان اتهامي خبر داد و گفت كه پرونده در شرف ارسال به دادگاه است. دادستان تهران به بازداشت برخي متهمان مرتبط با جريان‌هاي سياسي اشاره كرد و اظهار داشت: وقتي اين‌گونه متهمان تحت تعقيب قضايي قرار مي‌گيرند، با دو واكنش مواجه مي‌شويم: نخست، مظلوم‌نمايي و ادعاي اينكه كاري نكرده‌ و اقدامات‌شان خدمت به مردم بوده است؛ و دوم، ادعاي اينكه اقدامات دادستاني يا مراجع قضايي رنگ و بوي سياسي دارد. جعفري دولت‌آبادي تعقيب قضايي افراد از سوي دادسرا را با توجه به ادله موجود دانست و در خصوص ادعاهاي فردي وابسته به يك جريان سياسي، اظهار داشت: اگر دادستاني كسي را تعقيب قضايي مي‌كند، حتما دلايلي وجود دارد و اينكه كسي به زندان برود و پس از آزادي به قاضي پرونده و مسوولان قضايي و دستگاه قضا توهين كند، جرم محسوب مي‌شود.

عدم مصونيت متهمان مرتبط با جريان‌هاي سياسي
دادستان تهران با اعلام اين مطلب كه هيچ يك از متهمان مرتبط با جريان‌هاي سياسي، در مقابل تعقيب به لحاظ ارتكاب جرم مصونيت ندارند، خطاب به چنين متهماني اظهار داشت: اين پنبه را از گوش خود بيرون بياوريد، از خواب گران بيدار شويد، اقدامات مجرمانه از قبيل توهين و نشر اكاذيب مستوجب تعقيب قضايي است. جعفري دولت‌آبادي در تقبيح اظهارات اين متهم و مرتبطانش، با بي‌سابقه خواندن چنين رفتارهايي گفت: اگر دادستاني در قبال ادعاها و رجزخواني برخي متهمان خويشتنداري مي‌كند، بدان جهت است كه مي‌خواهد از مسير قانون خارج نشود. وي خطاب به متهمان اين جريان كه در توجيه اقدامات مجرمانه‌، نظام جمهوري اسلامي و اركان آن را مورد هجمه قرار مي‌دهند، اظهار داشت: اگر توجيهي بر اقدامات مجرمانه خود داريد، در مراجع قضايي از خود دفاع كنيد؛ نه اينكه دستگاه قضايي و مسوولان نظام را زير سوال ببريد. دادستان تهران در پاسخ به برخي ادعاها در خصوص وضعيت زندان‌ها، با اعلام اينكه رسيدگي به وضعيت زندان‌ها از موضوعاتي است كه تقريبا در تمامي جلسات هفتگي دادستاني تهران با سرپرستان و معاونان و مديران قضايي مطرح و بررسي مي‌شود، اظهار داشت: ما بر رعايت و تامين حقوق زندانيان تاكيد داريم و در اين جلسه از دادستان‌ها و سرپرستان مي‌خواهيم كه بر اين امر اهتمام ورزند، اما اينكه اشكالات موجود در زندان‌ها را به برخي رسيدگي‌هاي قضايي مرتبط كنيم، مناسب نيست. دادستان تهران افزود: دفاع فرد تحت تعقيب بايد در دادگاه و در قبال دلايل مطرح شده عليه خود باشد، نه با رجزخواني براي دستگاه قضايي. دادستاني تهران همانقدر كه به قانون وفادار است، تسليم ادعاها و اظهارات بي‌مبنا نمي‌شود و تعقيب متهمان را مطابق قانون ادامه مي‌دهد و تاكيد مي‌شود هيچ‌كس در مقابل قانون مصونيت ندارد.

دادستان‌ها بايد از حوادث عقب نمانند
دادستان تهران فوت كودك هشت ماهه در پاكدشت را حادثه تلخي دانست كه از جهت اجتماعي و اخلاقي قابل توجه و بررسي است و در توضيح افزود: اينكه متهمي تا اين حد دچار قساوت و بي‌رحمي است كه در ارتكاب فعل مجرمانه خود، به اطفال كم سن و سال نيز رحم نكند و در كنار سرقت اتومبيل، حاضر ‌شود طفلي معصوم و بي‌گناه را در وضعيتي رها كند كه منتهي به فوت شود، به عنوان يك آسيب اجتماعي و اخلاقي قابل بررسي است. دادستان تهران سرعت عمل دادسرا در مديريت چنين پرونده‌هايي را ضروري خواند و افزود: اين حادثه روز پنج‌شنبه 29 تيرماه رخ داده و تا روز چهارشنبه گذشته (4/5/1396) اطلاع‌رساني مناسبي در اين زمينه انجام نشده بود. جعفري دولت‌آبادي با خاطر‌نشان كردن ضرورت مديريت چنين حوادثي از سوي سرپرستان دادسراها و دادستان‌ها، در خصوص وظايف آنها اظهار داشت: در حوادث مهم، دادستان‌ها بايد بر اوضاع و احوال مسلط باشند و نبايد از جرايم مهم و حوادث اجتماعي عقب بمانند.

انتظار مي‌رفت كه پليس زودتر از آن اتومبيل را كشف مي‌كرد
وي با ابراز تاسف از وقوع چنين حادثه‌اي و با اشاره به تكليف سرپرستان نواحي دادسراي تهران و دادستان‌ها و روساي حوزه‌هاي قضايي بخش استان تهران داير بر اطلاع‌رساني سريع پيرامون حوادث مهم به دادستان مركز استان با هدف مديريت حادثه اظهار داشت: سرپرستان دادسراها و دادستان‌هاي شهرستان‌ها بايد به فوريت در خصوص حوادث و جرايم مرتبط با افكار عمومي و وجدان جمعي به هر نحو ممكن ورود كرده تا تدابير لازم اتخاذ شود. دادستان تهران در خصوص حادثه اخير، با طرح سوالي در مورد علت تاخير در كشف اتومبيل حامل طفل گفت: حسب گزارش سرپرست دادسراي جنايي، روز سه‌شنبه (3/5/96) فردي رها بودن اتومبيل مسروقه در پاكدشت را به صورت تلفني به مامورين پليس آگاهي تهران اعلام كرده بود كه انتظار مي‌رفت پليس زودتر از آن اتومبيل را كشف مي‌كرد.

رسيدگي سريع به پرونده پاكدشت
جعفري دولت‌آبادي از سرپرست دادسراي جنايي تهران خواست در كمترين زمان ممكن و با رعايت حقوق متهمان به اين پرونده رسيدگي كند. وي افزود: اين حادثه آن‌چنان افكار عمومي را تحت تاثير قرار داده كه ايجاب مي‌كند در رسيدگي به آن تسريع شود. دادستان تهران با تاكيد مجدد به دادستان‌ها اقدام سريع و مناسب نسبت به پرونده‌هاي مهم مانند كودك‌آزاري، آدم‌ربايي، فساد اقتصادي، درگيري‌ها و شرارت‌ها گفت: در چنين پرونده‌هايي، حتي اگر لازم باشد كه مقامات قضايي تا ديروقت فعاليت كنند تا پيامدهاي حادثه مديريت شده و از ايراد خسارات بيشتر پيشگيري شود، دادستان‌ها موظف به اين اقدام هستند. جعفري دولت‌آبادي به موضوع زندان و نظارت بر زندانيان پرداخت و از سرپرستان دادسراها، دادستان‌ها و سرپرستان دواير نظارت زندان‌ها خواست ضمن ملاقات با تك‌تك زندانيان، وضعيت آنها را پيگيري و رصد كنند. وي افزود: نظارت بر وضعيت زندانيان و پيگيري پرونده آنها، افزون بر اينكه جزو وظايف سرپرستان دادسرا و دادستان‌ها و قضات ناظر زندان است، بزرگ‌ترين خدمتي است كه مستوجب اجر اخروي است؛ چرا كه زنداني اعم از متهم يا محكوم، واجد حقوقي است و چه بسا بي‌گناه باشد. لذا به داخل بندهاي زندان‌ها برويد و با زندانيان چهره به چهره ملاقات كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون