• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3869 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ مرداد

سخنگوي دولت در پاسخ به «اعتماد»:

دولت گذشته بايد به «حصر» هم در كنار ساير خسارت‌ها پاسخ دهد

گروه سياسي

«سلامت محصورين»؛ مهم‌ترين دغدغه خبرنگاران در آخرين نشست خبري سخنگوي دولت يازدهم بود. محمدباقر نوبخت در سه‌شنبه پيش از تعيين كابينه جديد، با حضور در جمع خبرنگاران در برابر سوالات زيادي از اتفاقاتي قرار گرفت كه طي هفته گذشته رخ داد و آن بستري شدن مهدي كروبي و نگراني از حال جسماني ميرحسين موسوي بود كه او را وادار به بازگويي مواضع و اقدامات دولت براي رفع مشكل حصر كرد. سخنگوي دولت در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه آيا با توجه به بستري شدن آقاي كروبي در روزهاي اخير، در زمينه سلامتي محصوران بحث جديدي در شوراي عالي امنيت ملي صورت گرفته يا خير، مي‌گويد: «طي 10 روز اخير جلسه شوراي عالي امنيت ملي نداشتيم بنابراين اين موضوع در دستور كار نبوده است.» سخنگوي دولت ضمن آرزوي سلامتي براي اين عزيزان تاكيد مي‌كند: «اميدوارم شرايط به گونه‌اي باشد كه دغدغه‌اي براي مردم و خانواده اين افراد وجود نداشته نباشد چرا كه همه فرزندان ملت هستيم و بايد تلاش كنيم به نحو مطلوب از منافع ملي دفاع و آرامش را در جامعه برقرار كنيم.»
دولت خود را مسوول سلامتي محصوران مي‌داند
گلايه‌هاي خانواده مهدي كروبي از دولت و به خصوص وزير اطلاعات، موضوع ديگري بود كه از سوي يكي از خبرنگاران پرسيده شد. نوبخت در پاسخ به اين سوال كه وزير بهداشت به صورت شخصي و نه از طريق دولت پيگير مسائل درماني ايشان هستند، در اين صورت آيا دولت اقدامي براي پيگيري روند درماني او انجام داده است، عنوان مي‌كند: «ترديد نكنيد آنچه وزير بهداشت انجام مي‌دهند، به عنوان يك پزشك آزاد نيست. ايشان به هر تقدير عضو كابينه هستند و در راستاي ايفاي تعهدات خود اين پيگيري‌ها را انجام مي‌دهند. بنابراين براي ما مهم است. حتي هر شهروند ايراني اگر كسالتي داشته باشد ما موظفيم كه براي بهبود وضعيت او تلاش كنيم، چه برسد به اين عزيزاني كه ما خود را براي سلامتي آنان مسوول مي‌دانيم. من حتما در اين راستا با وزير بهداشت صحبت مي‌كنم، ان‌شاءالله كه سلامتي عاجل براي اين شخصيت‌هاي محترم هم حاصل شود و كدورت‌هايي كه وجود دارد هم برطرف شود. باب مفتوح است. مقام معظم رهبري هم در اين خصوص، هيچ چيزي را غيرقابل حل ندانسته‌اند. اميدواريم كه به نحو شايسته و به نفع ملت ايران و با سلامتي كامل عزيزان بتوانيم شاهد باشيم كه چنين مساله‌اي در كشور دغدغه مردم و مسوولان نباشد.»
حصر محصول دوره قبل است و‌‌ همان دولت بايد پاسخگو باشد
اما حكم صادر شده براي محمود احمدي‌نژاد به علت تخلفات نفتي كه از سوي رييس‌ ديوان محاسبات اعلام شده، نوبخت را همچنان در موضوع حصر نگه مي‌دارد. سخنگوي دولت در پاسخ به سوال «اعتماد»، مبني بر اينكه با اعلام علني اين تخلفات، چرا از ميزان خسارات وارده به دولت نمي‌گويد، باز هم بر گفته‌هاي گذشته خود اصرار مي‌ورزد و عنوان مي‌كند: «عدد و رقم اين تخلفات را ديوان محاسبات اعلام كرد كه چيزي نزديك به 8 هزار ميليارد تومان است، كه رقم بالايي است. منتها من فكر مي‌كنم آن‌طور كه تاكنون تلاش نكرديم كه اين اخبار را منعكس كنيم و اجازه داديم مسير قانوني خود را طي كند، همان‌گونه ادامه مي‌دهيم. اما آن گونه كه اطلاع دارم، اين احكام قطعي است و ان‌شاءالله اجرا هم خواهد شد.» نوبخت به خسارات وارده از اين تخلفات اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «طبعا خسارات وارد شده بسيار سنگين است. وقتي مردم براي راي به روحاني صف مي‌كشند، يعني احساس كرده‌اند كه بايد در رابطه با حفظ منافع ملي حساس باشند و فهميدند كه اگر با مسووليت برخورد نكنند، از اين دست اتفاقاتي كه در گذشته افتاد و خسارات زيادي را به كشور وارد كرد، تكرار مي‌شود.» وي با اشاره به سوالاتي كه در خصوص حصر در اين جلسه شد، ادامه مي‌دهد: «من چقدر متاسفم كه سوالاتي از نوع سلامتي برخي عزيزان (محصورين) مطرح مي‌شود. بالاخره اين هم محصول همان دوره است و بايد به اينها هم در كنار آن خسارات، همان دولت پاسخ دهد و بگويد كه چه شرايطي را براي كشور ايجاد كرد.»
با آغوش باز پذيراي انتقادات هستيم
در آخرين نشست خبري سخنگوي دولت يازدهم، نوبخت در مورد ارزيابي خود از عملكرد تيم اقتصادي دولت اظهار كرد: تيم اقتصادي دولت قرار بود ركود را به رشد بالا برساند و تورم بالا را كاهش دهد. اكنون بايد براساس ارقام و اعداد در مورد اين تيم قضاوت كنيم و نبايد همينجوري حرف بزنيم. ما با آغوش باز پذيراي انتقادات هستيم، اما يك عضو هيات علمي دانشگاه در اظهارات خود بايد براساس اعداد و ارقام صحبت كند. سخنگوي دولت درباره اقدام هيات نظارت بر برجام براي مقابله با اقدامات اخير آمريكا، نيز تصريح كرد: در اين زمينه دولت به تنهايي اظهارنظر نمي‌كند و اين هيات نظارت است كه بايد تصميم نهايي را بگيرد اما مطمئن باشيد ما از منافع مردم و مصالح كشور به هيچ وجه كوتاه نمي‌آييم و متناسب با كنش طرف مقابل واكنش نشان مي‌دهيم.
پرتاب ماهواره‌بر سيمرغ، تناقضي با برجام ندارد
نوبخت در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به كارشكني آمريكا چه برنامه‌اي براي جذب سرمايه خارجي داريد؟ گفت: برجام دستاوردي براي ملت ايران است كه خالي از نوسانات و هجمه‌ها نيست. تندروها و رژيم صهيونيستي دشمن برجام‌اند و ترامپ هم مخالف اين توافق است، اما آمريكا فقط يك كشور از شش كشور طرف مقابل ما است و 5 كشور ديگر بر اجراي برجام تاكيد دارند. البته آنها اعتراضي نسبت به پرتاب ماهواره‌بر سيمرغ داشتند كه ما هم پاسخ آنها را مي‌دهيم كه اين اقدام تناقضي با برجام ندارد. در حال حاضر قراردادهاي متعددي با كشورهاي دنيا در حال انعقاد است و ما كار خود را انجام مي‌دهيم و نسبت به اين دستاورد ملت ايران هوشمندانه عمل مي‌كنيم.
لغو كنسرت‌ها باعث تاسف است
سخنگوي دولت در ادامه اين نشست خبري در مورد لغو كنسرت شهرام ناظري و اقدام دولت براي ممانعت از تكرار اين اتفاقات اظهار داشت: لغو اين كنسرت باعث تاسف است. انتظار ما اين است مسوولان محلي واقع‌بينانه شرايط اجتماعي استان‌هاي خود را مديريت كرده و كاري نكنند مسائل استاني نگراني ملي را به همراه داشته باشد. حمايت از هنرمندان براي دولت حايز اهميت است و من وقتي شنيدم اين اتفاق براي هنرمند اصيل، محترم و نكونامي مثل شهرام ناظري رخ داده بسيار متاسف شدم. نوبخت با اشاره به اينكه دولت آنچه را كه در توان داشته باشد در اين زمينه انجام مي‌دهد، خاطرنشان كرد: براي لغو اين كنسرت حرف‌هاي متناقضي شنيده شد كه خارج از حوزه كاري دولت بود. اين اتفاقات براي نظام هم خوب نيست. حتي با هنرمندي كه اعتبار هنري‌اش مخدوش است بايد در چارچوب قانون رفتار شود چه برسد به هنرمندان اصيلي مثل شهرام ناظري.
نمي‌خواهيم با گران شدن كالا به واردات روي بياوريم
نوبخت درباره افزايش قيمت برخي اقلام در ماه‌هاي اخير گفت: برخي افزايش قيمت‌ها فصلي است كه دوباره به جاي خود بازمي‌گردد مثل قيمت ارز. از سويي گرما و سرما هم بر قيمت برخي اقلام تاثير مي‌گذارد. ما نمي‌خواهيم بلافاصله با گران شدن برخي كالاها به واردات روي بياوريم زيرا اين كار فقط در كوتاه مدت جواب مي‌دهد و واردات به توليد داخلي آسيب مي‌زند. به زور پايين آوردن قيمت‌ها با واردات ممكن است، كه برنامه دولت حمايت از توليد داخلي است. نوبخت درباره كاهش صادرات غيرنفتي ايران و علت آن نيز تصريح كرد: صادرات نفتي طبق برنامه پيش رفته و توليد نفت هم در تيرماه به 3 ميليون و 853 هزار بشكه رسيده است. با اين وجود قيمت نفت هم افت پيدا كرده است. صادرات غيرنفتي هم اندكي نسبت به واردات تغيير يافته كه در حال بررسي علت‌هاي آن هستيم و اميدواريم تا پايان سال صادرات غيرنفتي را طبق برنامه پيش ببريم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون