• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3869 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۱ مرداد

همزمان با پايان‌يافتن چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران صورت گرفت

پايان كار قاليباف در شهرداري

حميد رضا خالدي

 ديروز خبر ناگهاني مهدي چمران، رييس شورا در جلسه علني و هفتگي شوراي شهر تهران؛ حاضران را شوك زده كرد. اين اتفاق زماني رخ داد كه مهدي چمران براي دقايقي جلسه را ترك كرد و بعد از حضور دوباره در صحن رسما اعلام كرد: «الان متوجه شديم كه شوراي نگهبان مصوبه تغيير زمان پايان كار شورا را تصويب كرده و مصوبه مجلس نيز به دولت ارسال شده است. لذا امروز آخرين جلسه رسمي شوراي چهارم است. قرار است دولت اين قانون را بعد از مراسم تحليف اعلام كند اما عملا ديگر مصوبات دوره چهارم رسمي و قانوني نخواهد بود و به نظر مي‌رسد اين جلسه آخرين جلسه رسمي شوراي چهارم است.» اين اعلام ناگهاني باعث شد تا شوك شديدي به جلسه شورا وارد شود و حاضران را بهت زده كند. چمران همچنين در حاشيه جلسه علني روز سه‌شنبه و درجمع خبرنگاران با بيان اينكه روز يكشنبه نيز شوراي شهر تهران جلسه غيرعلني دارد، گفت: تا زماني كه از سوي دولت اتمام كار شورا اعلام نشود جلسات شوراي چهارم ادامه دارد. مصوبه مجلس روند قانوني خود را طي كرده است و بر اساس آن امروز جلسه آخر شوراي چهارم است، اما بايد اين قانون از سوي دولت به ما ابلاغ شود. چمران افزود: شوراي چهارم روز يكشنبه به صورت علني اما بدون مستمع جلسه خواهد داشت، با اين حال آماده‌ايم كه هر زمان كه اعلام كنند، شورا را به شوراي پنجم واگذار كنيم.  همچنين سخنگوي وزارت كشور هم ديروز با اشاره به اينكه دوره پنجم شوراها از 14 مرداد آغاز مي‌شود گفت: تاكنون قانون مذكور به وزارت كشور ابلاغ نشده و هرگونه اقدام اجرايي در اين مورد منوط به ابلاغ رسمي است.
از سويي در همين خصوص، ديروز علي اصغر ناصربخت، معاون فرماندار تهران در گفت‌وگو با ايرنا گفت: شوراي نگهبان اصلاح قانون زمان پايان كار شوراها را مصوب كرده و براساس اين مصوبه فعاليت پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا 13 مرداد آغاز مي‌شود. اما براساس قانون، شوراي نگهبان مصوبه را به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرده و مجلس نيز مصوبه را به رياست‌جمهوري ارسال تا از طريق وزارت كشور به فرمانداري‌ها ابلاغ شود.  اما سواي از اين شوك خبري؛ جلسه ديروز شوراي شهر تهران موضوعات مهم ديگري هم داشت. از موضوع غيرقانوني بودن فعاليت پاركبان‌ها تا فروش بوستان آب و آتش. اقبال شاكري ديروز در تذكري درخصوص ساماندهي پارك حاشيه‌اي شهر تهران و همچنين بهره‌گيري از بخش خصوصي درخصوص پاركينگ‌هاي اين كلانشهر گفت: در حال حاضر 100 هزار فضاي پاركينگ حاشيه‌اي در سطح شهر تهران شناسايي شده است. متاسفانه در حال حاضر فضاي پارك حاشيه‌اي در سطح شهر تهران به پاركينگ‌هاي اختصاصي مغازه‌ها و نهادها و سازمان‌هاي دولتي تبديل شده و پاركبان‌ها نيز به صورت غيرقانوني در حالي كه دو سال است كه قرارداد آنها به اتمام رسيده، در تهران مشغول فعاليت هستند.
اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران خطاب به شهروندان تهراني درخواست كرد به هيچ عنوان به پاركبان‌ها وجهي پرداخت نكنند چراكه فعاليت اين افراد غيرقانوني است و درخصوص جمع‌آوري اين افراد بايد پليس راهور اهتمام بيشتري از خود نشان دهد تا اين پديده غيرقانوني حذف شود.
عبدالحسين مختاباد در ادامه جلسه و در تذكر پيش از دستور خود به نامه مجتبي شاكري درباره قطع بودجه فرهنگي در كميسيون حقوقي و نظارت اشاره كرد و گفت: براي تصويب اين بودجه‌ها راي‌گيري صورت گرفته است و قرار نيست هركسي كه مي‌آيد رديف بودجه را تغيير داده و بعد براي انجام پروژه‌هاي فرهنگي اعلام كند كه بودجه كافي نداريم. او همچنين درسخناني به واگذاري پي درپي املاك شهرداري در اين روزهاي پايان كار شهرداري اشاره و به‌شدت انتقاد كرد و گفت: الان مي‌شنويم اردوگاه شهيد ميرحسيني در منطقه 22 واگذار شده است. از سوي ديگر پارك آب و آتش و رستوران‌ها و كافه‌هاي اطراف آن نيز در حال واگذاري است. اين در حالي است كه قاليباف به اعضاي شوراي شهر قول داده بود ديگر املاك شهرداري را واگذار نكند.
مختاباد به فراگير شدن تصدي‌گري در شهر تهران اشاره كرد و گفت: شهرداري الان پس از 12 سال دريافته است كه تهران سرشار از متكدي است. شب‌ها شاهد هستيم كودكان معصوم روي سكو به خواب مي‌روند. آيا معاونت رفاه شهرداري خواب است؟ او را چه كسي پيدا كرده، خواهش مي‌كنيم همين فردا تعويضش كنيد.
ديروز همچنين بار ديگر سخنان عباس جديدي درجلسه شورا حاشيه‌ساز شد. وي در تذكر خود با انتقادي تند از عملكرد شهرداري و پاسخگو نبودن آن گفت: هيچ‌كس مخالف بخش خصوصي نيست چراكه بهره‌گيري از توان بخش خصوصي در سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون و سند چشم‌انداز براي توسعه پايدار تاكيد شده است. در حقيقت بايد براي تحقق توسعه پايدار اقتصادي درون‌گرا باشيم.
وي افزود: مدام تاكيد كرده‌ايم كه بايد از تصدي‌گري به سمت تولي‌گري حركت كنيم تا اهداف مهمي همچون توسعه پايدار محقق شود، چرا برخي افراد خود را به آن راه مي‌زنند و حرف‌هاي ما را همانند سه سال گذشته وارونه به مردم منتقل مي‌كنند. اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران تاكيد كرد: بايد حق پيمانكاران زحمتكش را پرداخت كنيم و زحمات آنها را به حساب خود قبضه نكنيم. آقايان بايد مقابل دوربين حاضر شوند و از بدهكاري‌ها و مشكلات صحبت كنند.
جديدي با اشاره به ارايه گزارش بودجه پروژه‌هاي شهرداري تهران كه سه‌شنبه گذشته توسط رييس كميسيون برنامه و بودجه ارايه شده است، گفت: سنگ بناي اين گزارش‌ها حسابرسي غلط است البته منكر زحمات همكاران كميسيون برنامه و بودجه نيستيم اما اين گزارش نبود و تنها يك قرائت بود و تحليلي در آن استفاده نشده بود. وي ادامه داد: چرا در اين مدت شهرداري تهران قانون را به نفع خود تفسير كرده است. همانند بودجه غيرنقدي كه امكان نظارت ندارد و با روح قانون شهرداري‌ها مغاير است.
اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر اينكه ما در صحن شورا نيازمند قرائت گزارش نيستيم خطاب به شهردار تهران گفت: هيچ دشمني با شما نداريم و منكر زحمات شما نيستيم. اما چرا زماني كه اسم بودجه غيرنقدي يا پيگيري نامه‌هاي سرگردان خود را مي‌كنيم و درخواست ارايه مدارك املاكي كه به افراد خاص داده شده را داريم، رنگ چهره شما سرخ و سفيد مي‌شود. آقاي قاليباف، برادر عزيز اينجا شهرداري است يا سازمان زمين شهري؟ ظاهرا شما اين دو را با يكديگر اشتباه گرفته‌ايد چراكه براي اهداف انتفاعي برخي افراد اموال شهر را بذل و بخشش مي‌كنيد. جديدي تاكيد كرد: شهرداري بيت‌المال است و نمي‌تواند نردبامي براي رسيدن به رياست‌جمهوري قلمداد شود چنين اتفاقي افتاده است كه وضع باغات ما و بافت‌هاي فرسوده به اين شكل تبديل شده است. در ادامه مهدي چمران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران در تذكر به جديدي درخصوص عبور از وقت قانوني براي قرائت تذكر گفت: 3 دقيقه شما به پايان رسيده و من اجازه ادامه صحبت به شما را نمي‌دهم. جديدي اما درحالي كه جمله معروفي از يكي از فيلمفارسي‌هاي قبل از انقلاب را فرياد مي‌زد در پاسخ به چمران گفت: 4 سال است شما نمي‌گذاريد، صحبت كنم. من هم اگر به جاي قاليباف شورايي مثل شما داشتم به جاي 12 سال 50 سال شهردار تهران باقي مي‌ماندم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون