• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3871 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد

امضاي راي ملت

در 111سالگي صدور فرمان مشروطيت، رهبرانقلاب حكم رياست‌جمهوري روحاني را تنفيذ كردند، رييس‌جمهور امروز در مجلس سوگند ياد مي‌كند

گروه سياسي| صبح پنجشنبه 12 مردادماه ساعت 10 صبح حسينيه امام خميني(ره). درست همان جايي كه چهار سال پيش در چنين روزي حسن روحاني مقابل چشمان و لب‌هاي خندان آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني حكم تنفيذ رياست‌جمهوري خود را از دستان مقام معظم رهبري گرفت. اين صحنه دوباره در غيبت آيت‌الله هاشمي تكرار شد تا حسن روحاني براي چهار سال ديگر با مشروعيتي كه رهبري نظام به انتخاب مردم داد، رييس‌جمهور مردم ايران باشد. مهمانان از همه طيف‌هاي سياسي به مراسم تنفيذ آمده بودند تا نظاره‌گر تاييد ماندن حسن روحاني براي چهار سال ديگر باشند. از آنهايي كه تصور حضورشان نمي‌رفت همچون محمود احمدي‌نژاد كانديداي رد صلاحيت شده اين انتخابات تا كانديداهايي كه دو ماه پيش رقيب حسن روحاني در انتخابات بودند. مهم‌تر از تركيب مهمانان، همنشيني‌هاي آنان بود. محمود احمدي‌نژاد در ابتداي امر در كنار ابراهيم رييسي نشسته بود اما به فاصله چند دقيقه صندلي خود را به كنار سيد حسن خميني برد. مصطفي ميرسليم و محمدباقر قاليباف دو كانديداي شكست خورده اصولگرا نيز در اين مراسم در كنار هم نشسته بودند. در اين ميان هم نشيني علي‌اكبر ولايتي، رييس هيات امناي دانشگاه آزاد كه به تازگي اين حكم را از مقام معظم رهبري گرفته است در كنار علي اكبر ناطق نوري كه به تازگي خبر استعفاي خود از اين هيات را رسانه‌اي كرده است هم محل توجه بود چرا كه اين همنشيني با مكالمات طولاني طي مراسم تنفيذ روبه‌رو شد. جايگاه ويژه مهمانان در كنار مقام معظم رهبري هرچند كه اين‌بار غيبت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني را به چشم مي‌آورد اما با حضور احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان پر شده بود. مهمانان هم توصيه‌هاي رهبري به روحاني را شنيدند و هم درخواست كمك روحاني از همه و مناجات انتهايي او با خداوند. متن سخنراني حسن روحاني در مراسم تنفيذ بسيار مورد توجه قرار گرفت؛ به ويژه بخش انتهايي اين مناجات كه در آن خطاب به پروردگار گفت: «اي آشكاركننده زيبايي‌ها و پوشاننده زشتي‌ها از تو عزت مي‌خواهم نه خودخواهي، از تو كرامت مي‌خواهم نه خودپسندي، از تو شرافت مي‌خواهم نه خودرايي. ‌اي داناي همه نهان‌ها و شنونده همه شكوه‌ها، از تو مي‌خواهم كينه‌توزي‌ها را به مهرباني، حسادت‌ها را به همكاري و بدبيني‌ها را به همدلي بدل فرمايي.»

براي ساختن آينده‌اي درخشان كمك مي‌طلبم
همه بر اين عقيده بودند كه متن سخنراني حسن روحاني در مراسم تنفيذ نطقي متفاوت بود؛ سخنراني‌اي كه در آن روحاني يك بار ديگر بر نگراني‌ها و دغدغه‌هايش كه در روزهاي انتخابات بر آنها تاكيد كرده بود، اصرار كرد. سخنراني‌اي كه همه‌چيز در آن ديده شده بود. از اشاره به تنوع سبك زندگي در كشور تا شرايط سياسي و اقتصادي جامعه و يك پايان‌بندي خوب كه مخاطبي جز خداوند براي او نداشت. حسن روحاني پس از تنفيذ حكم رياست‌جمهوري از سوي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، در سخناني گفت: آموخته‌ايم كه جامعه ايراني از لحاظ سبك زندگي داراي تنوع است. زنان، مردان، جوانان، روستاييان و شهرنشينان ما به يك شيوه زندگي نمي‌كنند و همه برداشت يكساني از فرهنگ و هنر ندارند. اين تفاوت و تنوع را بايد به رسميت شناخت و پاس داشت چه اينكه همه اقوام ايراني پاره تن مام وطن هستند و حق دارند كه خواهان توجه و مشاركت بيشتر باشند تا توسعه اقتصادي، اجتماعي و سياسي متوازن و عادلانه در همه كشور محقق شود. رييس‌جمهور با بيان اينكه باور كرديم با وجود گام‌هاي بلندمان هنوز تا رسيدن به جايگاه بلند قدرت اقتصادي تاثيرگذار در سطح منطقه و جهان فاصله داريم، اظهار داشت: امروز مي‌دانيم كه تحولات منطقه‌اي، جهاني و ملي‌ مرتبط با زنان و جوانان بر حال و آينده كشور بسيار تاثيرگذار خواهد بود و اذعان داريم كه براي ساختن آينده‌اي كه تجلي آزادي، امنيت، آرامش و پيشرفت باشد، ناگزير از اتكاي بيشتر بر توانمندي‌هاي بي‌پايان‌شان هستيم.

چاره‌اي جز بنا كردن جامعه عادلانه با مشي اعتدالي نداريم
روحاني در ادامه به جريان‌هاي سياسي كشور و انتخابات اشاره و تصريح كرد: پس از چهار دهه همه فعالان سياسي به اين باور رسيده‌اند كه فراتر از شعارهاي رنگارنگ، چاره‌اي جز بنا كردن جامعه‌اي عادلانه و با مشي اعتدالي نداريم. هدف عدالت و اعتدال فراهم كردن فرصت‌هاي رشد و حمايت برابر و بدور از فساد براي همگان و بالا بردن آستانه تحمل و مدارا با ديگران، داشتن نظام حمايت اجتماعي قدرتمند براي حفاظت از افراد جامعه در برابر سختي‌هاي زندگي است. رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: تلاش دولت بر آن است كه مردم به حقوق خود دست يابند. ريشه‌كن شدن فقر و از بين رفتن فساد حق مردم است؛ مهار تورم، رشد اقتصادي و سربلند شدن ايران در محافل بين‌المللي، دستيابي به بازار منطقه و جهان، رشد فضاي آزاد و معنوي، دسترسي آسان به اطلاعات، برابري در برابر قانون، داشتن آينده‌اي مطمئن، اظهارنظر و گفت‌وگو، دانستن و در جريان امور كشور قرار گرفتن، همه حق مردم است. روحاني تاكيد كرد: اين احقاق حقوق مردم، جز با همياري و همدلي، اعتدال و دوري از افراط و تفريط، اصالت دادن به حاكميت قانون و فرهنگ قانون‌گرايي، حاصل نخواهد شد. رييس‌جمهور گفت: امروز مفتخريم كه پس از 39 سال از حيات جمهوري اسلامي ايران همه مردم و جريان‌هاي سياسي، اتفاق نظر دارند كه در جمهوري اسلامي، ميزان راي ملت است و ملت از طريق صندوق راي نظر خود را در مورد سياست‌ها و شيوه‌هاي اداره كشور، اعلام مي‌كند و نظام امين راي مردم است و راي مردم را حق الناس مي‌داند و بر همين اساس، توانسته‌ است اعتماد شهروندان را به صندوق‌هاي راي جلب كند.

پذيرفته‌ايم كه طيف گسترده‌اي از مواضع و ديدگاه‌ها وجودد ارد
روحاني با بيان اينكه در اين انتخابات مردم با تمام وجود به ميدان آمدند و با زبان راي، دوباره با نظام، رهبري، دولت و منتخب خود، تجديد پيمان كردند، اظهار داشت: ملت به زيبايي كار خود را به پايان رساند، خواست خود را به زبان آورد و اكنون بار مسووليت را بر دوش ما نهاده است، اينك ما هم بايد اعلام كنيم دوباره آمده‌ايم براي اعتلاي اسلام، براي سربلندي ايران، براي اقتدار نظام و براي خدمت به همه ايرانيان. صداي مردم را بار ديگر شنيده‌ايم و بايد به اميد و اعتماد آنان با همه وجود توجه كنيم. روحاني خاطرنشان كرد: بركت مردمسالاري ديني آن است كه همه ما پذيرفته‌ايم كه در يك جامعه 80 ميليوني به حكم طبيعت انساني در مورد موضوعات مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي، طيف گسترده‌اي از مواضع و ديدگاه‌ها وجود دارد و البته پذيرفته‌ايم كه در نهايت براي اداره كشور، اين راي مردم است كه از بين ديدگاه‌هاي مختلف، راه مورد نظر خود را انتخاب مي‌كند. رييس‌جمهور با بيان اينكه همان‌طور كه در دوران انتخابات وعده دادم يكي از اهداف دولت دوازدهم ريشه‌كن كردن كامل فقر مطلق از جامعه ايران و ايجاد نظام، جامع تامين اجتماعي است، اظهار اميدواري كرد در پايان دولت دوازدهم، شاهد كارنامه درخشان‌تري براي نظام جمهوري اسلامي در كاهش نابرابري باشيم.

از تو شرافت مي‌خواهم نه خودرايي
رييس‌جمهور با بيان اينكه برجام نشان حسن نيت جمهوري اسلامي ايران براي تعامل سازنده و موثر در سطح بين‌المللي بوده و هست، گفت: ما اكنون با اعتماد به نفس بيشتر از گذشته و مستحضر به پشتيباني يك ملت كه حماسه بزرگ انتخابات را آفريد، بر تعامل سازنده و موثر با جهان در چارچوب قانون اساسي تاكيد داريم. رييس‌جمهور گفت: بار ديگر در اين محفل باعظمت اعلام مي‌دارم كه با پايان انتخابات، فصل همدلي و همكاري آغاز شده و وقت آن است كه همه با هم در سايه گفت‌وگو، اجماع و انتخاب بهترين راهكارها و با استفاده از توان و ابتكار همه نيروهاي خلاق، كارآمدي نظام را ارتقا بخشيده و رضايت مردم را به ارمغان آوريم. روحاني اظهار داشت: دستانم را به سوي همه كساني كه به عظمت ايران مي‌انديشند، دراز مي‌كنم و از آنان براي ساختن آينده‌اي درخشان در مسير پيشرفت كشور، كمك مي‌طلبم و از خداوند بزرگ عزت و عظمت روزافزون براي اين ملت غيور و صبور مسألت مي‌كنم. رييس‌جمهور تصريح كرد: خدايا اين ملت كه بهترين‌هاي خود را در راه تو هديه كرده و آماده هديه كردن است، شايسته بهترين‌هاست. از تو مي‌خواهم بهترين نعمت‌هاي خود را بر اين مردم سربلند ارزاني داري. روحاني افزود: خدايا اينك كه اين ملت بزرگ بار ديگر اين بنده كوچك را براي خدمت به خود برگزيده است، پرتو عنايت و هدايتت را بر من بتابان و مرا شايسته خدمت به آرمان‌هاي بلند اين ملت قرار بده.‌اي آغازگر هستي‌ها و‌ اي جبران‌گر كاستي‌ها، ياري‌ام كن. ياري‌ام كن تا در تحمل سختي‌ها و نامهرباني‌ها صبور، در مقابله با ظلم و جور جسور، در بازشناسي كژي‌ها و ناراستي‌ها بينا، در فرو ريختن ديوار دروغ و حسد توانا، در كنار زدن پرده ريا و تزوير توانمند، در شنيدن صداي مردم شنوا، در پاسخ به خواست جوانان مصمم و در پاي فشاري بر مصالح ملت پابرجا باشم. رييس‌جمهور تاكيد كرد: ‌اي آشكاركننده زيبايي‌ها و پوشاننده زشتي‌ها از تو عزت مي‌خواهم نه خودخواهي، از تو كرامت مي‌خواهم نه خودپسندي، از تو شرافت مي‌خواهم نه خودرايي.‌ اي داناي همه نهان‌ها و شنونده همه شكوه‌ها، از تو مي‌خواهم كينه‌توزي‌ها را به مهرباني، حسادت‌ها را به همكاري و بدبيني‌ها را به همدلي بدل فرمايي.

وزير كشور: هر87 ثانيه، از يك نفر راي‌گيري به عمل آمد
 در ابتداي مراسم تنفيذ، وزير كشور هم به عنوان متولي اصلي برگزاري انتخابات گزارشي از روند برگزاري آن ارايه داد. عبدالرضا رحماني‌فضلي در اين مورد گفت: «انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري را، مي‌توان به عنوان يكي از مهم‌ترين حماسه‌هاي سياسي كشور قلمداد كرد. اين انتخابات در شرايطي برگزار شد كه كشور به لحاظ مولفه‌هاي سياست خارجي، امنيت ملي و مسائل داخلي، در وضعيتي قرار داشت كه حضور مردم ايران را درصحنه مشاركت، بيش از هر زمان ديگري ضروري ساخته بود.» وي در ادامه افزود: «محاسبات انجام شده مويد اين واقعيت مهم است كه در اين دوره از انتخابات، به طور متوسط در كل كشور، در هر 87 ثانيه، از يك نفر راي‌گيري به عمل آمده است، اين در حالي است كه در انتخابات سال 1392، شاهد اخذ يك راي به ازاي هر 92 ثانيه بوده‌ايم، كه اين امر نشان از افزايش سرعت انجام كار، آن هم با وجود افزايش تعداد مراجعين به شعبات اخذ راي دارد.» وزير كشور همچنين تاكيد كرد: «رايزني با شوراي محترم نگهبان به منظور كفايت ثبت شماره ملي براي اخذ راي، با هدف تسهيل در روند راي‌گيري كه پس از موافقت آن شورا با اين درخواست، اين مهم ازحدودا چند ساعت مانده به پايان زمان قانوني راي‌گيري، به مورد اجرا گذاشته شد.» رحماني فضلي افزود: «پس از پايان برگزاري انتخابات، نسبت به شمارش آراي انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري اقدام شد كه از مجموع 41 ميليون و 365 هزار و 676 راي ماخوذه، حجت‌الاسلام‌والمسلمين جناب آقاي دكتر حسن روحاني، با كسب تعداد 23 ميليون و 634 هزار و 889 راي، به عنوان رييس‌جمهوري اسلامي ايران انتخاب شدند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون