• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3872 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۵ مرداد

ناديده گرفتن تورگردانان و راهنمايان تور

ضربه جبران‌ناپذير در گردشگري

الهام معيني‌جزني

يكي از مهم‌ترين گروه‌هايي كه مي‌توانند نقش مهمي در پيشرفت صنعت گردشگري در كشور داشته باشند، تورگردانان و راهنمايان تورهاي گردشگري هستند. اشخاصي كه به صورت مستقيم با گردشگر داخلي و خارجي در تماس بوده و به درستي مي‌توانند مبلغان و مشاوران مهمي در گردشگري كشور باشند. اين افراد علاوه بر اينكه به‌صورت مستقيم با مشكلات اين بخش درگير آشنا هستند، تجربيات بسياري را در اين حوزه كسب كرده‌اند.
حالا كه با كمك تورگردانان، پاي گردشگران به نقاط كمتر شناخته شده گردشگري در كشور باز شده، يكي ازمهم‌ترين اقداماتي كه دولت دوازدهم بايد در اهم برنامه‌هاي خود بگذارد، ايجاد همفكري دو سويه با اين گروه متخصص است. هرچند ممكن است گفتن اين جملات بسيار كليشه‌اي و واضح به نظر آيد؛ اما با تاسف بايد گفت كه باوجود تغييرات مكرر در مديريت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، اين ارتباط به صورت تخصصي و مثمرثمر شكل نگرفته و همين امر باعث دلخوري بسياري از افراد متخصص در اين حوزه شده است. در بسياري از دورهمي‌ها و گردهمايي‌ها، گله‌هايي از سوي مطرح‌ترين افراد اين حوزه مطرح مي‌شود و آنها همچنان با مشكلات زيادي دست و پنجه نرم مي‌كنند.
اهميت اين مورد وقتي براي ما جدي‌تر مي‌شود كه مي‌بينيم در گزارش جديد دولت از وضعيت اشتغال در حوزه گردشگري، به صراحت بيان شده كه تعداد راهنمايان تور در چهار سال گذشته رشد ۶۶ درصدي و تعداد تمديد كارت راهنمايان گردشگر افزايش ۴۷ درصدي داشته است. بنابراين هنگامي كه دولت بر اين‌گونه آمارها مانور تبليغي مي‌دهد، خوب مي‌داند كه اهميت اين قشر در حوزه گردشگري چه بوده و تا كجا بايد به تجربيات و مشكلات آنها بها دهد.
مشكلات مربوط به سرعت صدور ويزا، امكان تمديد و افزايش اعتبار ويزاي فرودگاهي و رفتار كنسولگري‌ها با گردشگران، شرايط رفاهي فرودگاه‌ها به ويژه فرودگاه امام خميني(ره) و مشكلات زياد در زيرساخت‌هاي حمل و نقل از مهم‌ترين دغدغه‌هاي افراد شاغل در اين حوزه است كه كاستي در هركدام، معضل جدي براي گردشگري كشور به حساب مي‌آيد. البته از اين نكته نيز غافل نشويم كه آموزش صحيح و نظارت بر عملكرد اين گروه، براي آشنايي با اصول گردشگري و زيست‌محيطي نيز بايد از اقدامات مهم دولت باشد كه در همان چارچوب دوطرفه و تعاملي، قابل بحث و بررسي است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون