• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3178 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ بهمن

زورآزمايي ارز و بورس

شاخص بورس به كانال 64 هزار واحدي سقوط كرد، دلار به كانال 3400 توماني صعود كرد

  شاهين ياسمي / بورس تهران با كاهش 448 واحدي به كانال 64 هزار واحدي سقوط كرد. روز گذشته شاخص كل بازار سهام 69/0 درصد افت كرد و به 64 هزار و 917 تومان رسيد. سقوط روز گذشته شاخص كل به خاطر افزايش عرضه در بازار بود. ديروز به جز قندي‌ها و اوراق تسهيلات مسكن، ساير گروه‌ها معاملات منفي و صف‌هاي فروش را تجربه كردند. فعالان بازار سهام تغيير روند منفي بازار را به دليل شايعات و شنيده‌ها از مذاكرات هسته‌اي در مونيخ و روند افزايشي قيمت‌هاي جهاني نفت خام و اونس طلا ارتباط مي‌دهند. اين در حالي است كه بازار‌هاي جهاني بعد از دو روز تعطيلي با افزايش قيمت مواجه شدند و به دنبال اين اتفاق قيمت طلا، سكه و ارزهاي خارجي در بازار آزاد تهران افزايش پيدا كرد. اين افزايش قيمت‌ها در بخش ارزهاي خارجي بيشتر از سكه و طلا بود. بدين‌ترتيب با افزايش قيمت انواع ارز تقاضاي خريد ارزهاي خارجي نيز از ديروز در بازار افزايش پيدا كرد. اين در حالي است كه برخي از كارشناسان تعطيلات پيش رو را از عوامل افزايش عرضه در بازار عنوان مي‌كنند. اين در حالي است كه نمادهاي بانكي «وبملت»، «وبصادر» و «وتجارت» بيشترين تاثير منفي را بر شاخص كل داشتند.
اين در حالي است كه بر اساس شنيده‌ها نمادهاي پالايشي به زودي باز مي‌شوند. همچنين شنيده‌هاي ديگري از بازار حاكي از تعديل مثبت هلدينگ‌هاي سرمايه‌گذاري است. از سوي ديگر برخي شايعات درباره اخبار مثبت براي سنگ‌آهني‌ها و صنايع پتروشيمي و پالايشي به گوش مي‌رسد كه در صورت تحقق مي‌تواند روند اين گروه‌ها در بازار را تغيير دهد. اين در حالي است كه برخي از تحليلگران اقتصادي پيش بيني مي‌كنند قيمت نفت خام جهاني در محدوده 50 تا 55 دلار در هر بشكه مي‌ماند و كاهش قيمت‌ها ديگر جايي در بازار ندارد. اما ديروز در بازار‌ها قيمت هر بشكه نفت خام برنت به 58 دلار رسيد. نفت خام امريكا و اوپك نيز به ترتيب 52 و 50 دلار شد ولي اين تغيير روند مثبت تاثيري در روند نمادهاي نفتي و پتروشيمي بورس تهران نداشت؛ چرا كه مذاكرات مونيخ بر بازار سهام سايه افكنده و شايعات درباره توافق و عدم توافق بازار را هيجاني كرده است.
 اين در حالي است كه در بازار جهاني طلا قيمت اونس جهاني با افزايش قيمت اندك، قيمت انواع سكه و طلا در بازار داخلي ايران را درگير نوسان كرد. به طوري كه هر گرم طلاي 18 عيار روز گذشته به بالاي 100 هزار تومان برگشت و روي 101 هزار و 530 تومان ايستاد. هر مثقال طلاي آب شده نيز ديروز به 439 هزار و 800 تومان رسيد. سكه تمام طرح قديم و جديد نيز به ترتيب به 991 هزار تومان و 994 هزار تومان رسيد. نيم‌سكه طلا و ربع سكه هم با افزايش اندكي به 498 هزار تومان و 268 هزار تومان رسيدند. اما سكه گرمي با هزار تومان افزايش به 172 هزار تومان بازگشت. اين در حالي است كه افزايش قيمت جهاني طلا تنها دليل براي تغيير روند افزايشي طلا و سكه نبود و نوسان مثبت دلار تاثير بيشتري در مثبت شدن و افزايش تقاضاي بازار شد.
افزايش4قيمت جهاني نفت خام و تحولات و شنيده‌ها از مذاكرات هسته‌اي مونيخ منجر به تغيير روند مثبت و هيجاني بازار شد و بدين‌ترتيب هر دلار امريكا با افزايش قيمت به 3424 تومان رسيد تا با بازگشت به كانال 3400 توماني بازار سهام و بازار طلاي تهران را تحت تاثير قرار دهد. يورو و پوند نيز ديروز با افزايش قيمت دلار روند افزايشي در پيش گرفتند و به ترتيب به 3923 تومان و 5231 تومان رسيدند. درهم امارات و لير تركيه به ترتيب به 938 هزار تومان و 1425 تومان رسيدند.
نوسان بازارهاي جهاني و بازار داخلي ارز و طلا در حالي است كه برخي از كارشناسان خوش‌بين بازارهاي مالي پيش‌بيني مي‌كنند با انجام توافق هسته‌اي قيمت نفت بين 50 تا 55 دلار مي‌ايستد و قيمت دلار هم با كاهش قيمت به 3000 تومان نزديك مي‌شود.
 از سوي ديگر يك كارشناس ارشد بازارهاي مالي پيش‌بيني كرد: واكنش بازار جهاني طلا به احتمال وقوع مجدد بحران يورو، ادامه بن بست سياسي بين روسيه و اوكراين و همين طور افزايش نرخ بهره در امريكا در نهايت منجر به افزايش قيمت طلا در سال 2015 ميلادي خواهد شد. بر اساس اين پيش بيني قيمت طلا در 3 هفته نخست 2015 ميلادي با رشد 10 درصدي روبه‌رو شد ولي در روزهاي گذشته بار ديگر با كاهش همراه شده است. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد تنش‌هاي سياسي تاثير رواني به مراتب بيشتري بر تحولات بازار طلا در ماه‌هاي آينده خواهد داشت.
قيمت طلا در سال‌هاي 2013 و 2014 ميلادي به طور متوالي با كاهش روبه‌رو شده كه اين مساله از سال 1998 ميلادي بي‌سابقه بوده است. وي پيش‌بيني كرد كه ميانگين قيمت هر اونس طلا امسال به بيش از 1292 دلار خواهد رسيد و طلا مي‌تواند امسال در مقاطعي به بيش از 1400 دلار نيز برسد. پيش بيني مي‌شود كه در صورت افزايش احتمال خروج يونان از منطقه يورو نيز تقاضا براي طلا به‌شدت افزايش خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون