• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3873 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ مرداد

بي‌اعتمادي به دولت‌ها

محمود فاضلي

گزارش جديد سازمان همكاري و توسعه اقتصادي (او ‌اي سي دي) با عنوان «دولت‌ها در يك نگاه» كه به بررسي ميزان اعتماد ملت‌ها به دولت‌هاي خود پرداخته است حاوي پيام‌هاي اساسي براي دولت‌هايي است كه به هر دليل در اين آمار قرار گرفته‌اند و نشانگر ميزان اعتماد ملت‌ها به دولت‌هاي آنهاست. در اين آمارگيري تعيين سطح اعتماد مردم به يك دولت از طريق نظرسنجي و در پاسخ به اين سوال كه آيا آنها دولت خود را پايدار و قابل اعتماد براي محافظت از شهروندان مي‌دانند، تعيين مي‌شود.
در اين گزارش نخست‌وزير هند با جلب اعتماد 73 درصدي مردم در رتبه نخست از نظر جلب اعتماد در بين دولت‌هاي كشورهاي جهان قرار دارد. نخست وزير كانادا و رييس‌جمهوري تركيه به ترتيب با 62 و 58 درصد در رده دوم و سوم ميزان اعتماد مردم كشورهاي‌شان قرار گرفته‌اند. دولت‌هاي روسيه و آلمان نيز با 58 و 55 درصد در رده‌هاي چهارم و پنجم از نظر ميزان اعتماد مردم قرار دارند. انگليس نيز موفق به كسب 41 درصد از اعتماد مردم اين كشور شده است.
در اين گزارش موقعيت دولت چپگراي يونان كه درگير بحران‌هاي مختلف داخلي، منطقه‌اي و همچنين حضور هزاران پناهجو در اين كشور است، با كسب 13 درصد از اعتماد مردم در جايگاه آخر اعتماد مردم به دولت‌ها قرار دارد. بي‌شك بحران اقتصادي گسترده شش ساله اخير در اين كشور كه اين كشور را در آستانه سقوط قرار داده بود و همچنين افشاي سوءاستفاده‌هاي مالي مقامات دولت سابق دو دليل اصلي بي‌اعتمادي مردم
اين كشور بود.
همچنين افزايش تدريجي سن بازنشستگي از 62 به 67 سال، حذف تدريجي كمك هزينه همبستگي براي فقيرترين بازنشستگان تا اواخر دسامبر 2019، وضع ماليات بر ارزش افزوده با نرخ‌هاي متفاوت 6 الي 23 درصد، كاهش دستمزدهاي بخش عمومي از طريق همسان‌سازي سطوح دستمزد كارگران دولت، كاهش سوبسيد سوخت براي كشاورزان، همراه با اعمال سختگيرانه‌تر قوانين مالياتي براي افزايش بار مالياتي بر حرفه‌ها و مشاغل كوچك و اجرا و تكميل خصوصي‌سازي‌هاي برنامه‌ريزي‌شده، تاثير مستقيمي بر كاهش اعتماد مردم اين كشور داشته است. طبق نظرسنجي سايت خبري «IN» يونان، اكثريت مردم اين كشور به بهبود وضعيت اقتصادي بي‌اعتماد هستند. طبق اين آمار 56 درصد معتقدند وضعيت اقتصادي آنها بدتر خواهد شد، 21 درصد اعتقاد دارند در وضعيت آنها تغييري ايجاد نخواهد شد و به همين ميزان انتظار دارند وضعيت آنها بهتر شود.
اين بي‌اعتمادي منجر به خروج جوانان جوياي كار و تحصيل از اين كشور شده است. بر اساس نتايج پروژه تحقيقي موسسه Adecco تحت عنوان «اشتغال در يونان 2017» علاقه مردم يونان جهت مهاجرت به خارج از كشور رو به افزايش است. به طور مشخص 33 درصد يونانيان در جست‌وجوي يافتن شغل در خارج از كشور هستند. اين ميزان در سال 2015 به ميزان 11 درصد و در سال 2016 به ميزان 28 درصد بوده است. فرصت‌هاي ارتقاي شغلي و درآمد بهتر، مهم‌ترين دلايل تلاش يوناني‌ها جهت مهاجرت به خارج از كشور اعلام شده است. آنچه امروزه در جامعه يوناني مشاهده مي‌شود فرهنگ بي‌اعتمادي در جامعه و شكست رويكرد ارزش عمومي است كه افزايش اين فرهنگ (بي‌اعتمادي) خسارات جبران‌ناپذيري در امور داخلي به دنبال داشته است.
در اين نكته كه مردم هر كشوري براي همكاري مبتني بر اعتماد متقابل با دولت‌هاي‌شان بايد به حكومت خود اعتماد و اطمينان داشته باشند، شكي نيست. به همين علت موضوع اعتماد عمومي به محور بسيار مهمي در ادبيات مديريت دولتي تبديل شده است. اگر دولت‌ها و سازمان‌هاي وابسته به آنها مشروعيت مردمي خود را از دست بدهند، توان فرمانروايي‌شان در ملزم كردن مردم به رعايت قانون و مقررات و همراه كردن آنها با خود و مسير تحقق اهداف كلان كشور كاهش خواهد يافت. عدم ايجاد مشاركت سياسي منجر به بحران مشروعيت خواهد شد و مردم نظام حكومتي خود را قبول نخواهند داشت و اعتماد عمومي كاهش خواهد يافت و با كاهش اين اعتماد احتمال مشاركت عامه مردم در فرآيندهاي سياسي كاهش مي‌يابد و مشاركت شهروندان را براي كمك به دولت در انجام دادن امور عمومي به ويژه پرداخت انواع ماليات‌ها و عوارض و به طور كلي همكاري با بخش عمومي تحت تاثير قرار مي‌دهد و در نهايت اجراي خط‌مشي‌ها با مشكل مواجه خواهد شد. اعتماد، بنيان بسياري از تعاملات و كنش‌هاي روزمره در جوامع انساني در زمينه ارتباطات ميان فردي و در حوزه ارتباطات اجتماعي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون