• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3884 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۹ مرداد

عكس‌نوشت

آتش‌سوزي سينما ركس آبادان سي و نه ساله شد. اتفاقي كه در تابستان سال 57 يكي از بزرگ‌ترين تظاهرات و اجتماع آن سال را عليه حكومتداران راه انداخت و خشم مردم را سرازير كرد. در تاريخ اين واقعه و به نقل از گزارشي كه هجده روز بعد در مجله «تايم» منتشر شد، آتش‌نشاني سي دقيقه بعد از شروع آتش‌سوزي به محل حادثه رسيد و شيرهاي آب هم بسته بود. نزديك به هفتصد تماشاگر در سالن سينما و مشغول تماشاي «گوزن‌ها» به كارگرداني مسعود كيميايي بودند كه تروريست‌ها سينما را آتش زدند. تا زمان رسيدن نيروهاي امداد و نجات و كمك به تماشاگراني كه در آتش بودند 377 نفر در آتش سوختند و عده بسياري هم زخمي شدند.
صبح روز بعد و بعد از خاموش شدن آتش حادثه مردم آبادان به خيابان‌ها ريختند و آبادان، شهري كه نخستين سينماهاي كشور در آن ساخته شد، شهر ديگري شد. مي‌گفتند بعد از اين حادثه، مردم تصميم گرفتند كه به نشانه اعتراض به سينما نروند، اما در خبرهاي آن‌روزها ديگر نشاني از تصميم و حركت جمعي نيست.
مردم آبادان از همان سال تا سال‌هاي بعد از اين حادثه، سختي‌هاي بسيار زيادي را تحمل كردند، اما در ميان تمام اين خاطره‌هاي تلخ و دردناك، همچنان آتش‌سوزي سينما ركس آبادان، خاطره دردناكي است كه به وقت روايت، ردپاي غم و اندوه را روانه مي‌كند. خبرگزاري ايرنا براي نخستين‌بار مجموعه‌اي ديده نشده از عكس‌هاي آتش‌سوزي را منتشر كرده و عكسي كه مي‌بينيد از اين مجموعه انتخاب شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون