• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3885 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۳۰ مرداد

تخم‌مرغ وارداتي نداريم

در حالي كه چند روزي است موضوع تخم‌مرغ‌هاي وارداتي در راس اخبار كشاورزي آمده است اما دبيركل كانون سراسري مرغ تخمگذار ايران معتقد است: «تاكنون هيچ‌گونه وارداتي در مورد تخم‌مرغ خوراكي صورت نگرفته و شايعه واردات فقط براي سوءاستفاده برخي سودگران است.»
سيد فرزاد طلاكش با بيان اينكه براساس استعلام از سازمان دامپزشكي كشور و اخبار كاملا موثق تا امروز هيچ‌گونه مجوزي براي واردات تخم‌مرغ خوراكي از سوي اين سازمان صادر نشده است، تصريح كرد: بنابراين هيچ وارداتي هم به كشور نداشته‌ايم. متاسفانه شايعات چند روز گذشته مبني بر واردات مقاديري تخم‌مرغ خوراكي به كشور صرفا به قصد برهم زدن بازار اين محصول و سوداگري در اين خصوص به راه افتاده و صحت ندارد. براساس هماهنگي‌هاي انجام شده، در صورت نياز احتمالي به واردات تخم‌مرغ در هر زمان، اين اقدام كاملا توسط صنف مرغ تخمگذار مديريت خواهد شد.
به گفته طلاكش دولت هرگونه تصميم‌گيري در اين زمينه را منوط به تشخيص تشكل‌هاي صنفي مرغ تخمگذار دانسته تا ضمن حمايت از توليد داخلي و حفظ روند توسعه‌اي آن، در شرايط خاص كه واردات تخم‌مرغ به امري اجتناب‌ناپذير تبديل مي‌شود بخش خصوصي بتواند آن را هدايت كند.
براساس جديدترين آمار بانك مركزي از قيمت تخم‌مرغ در بازار خرده فروشي، نرخ اين محصول در هفته منتهي به 20 مرداد ماه به 119هزار ريال در سطح ميادين شهرداري تهران رسيد اما در سطح شهر تا 150 هزار ريال نيز قيمت آن بالا رفت. قيمت تخم‌مرغ در هفته قبل رشد هفتگي 2/3 درصدي را پشت سر گذاشت اما نسبت به هفته مشابه ماه قبل (تير) بيش از 30 درصد رشد دارد.
تخم‌مرغ در يك سال منتهي به 20 مرداد نيز رشد 6/29درصدي را در آمارها ثبت كرده‌اند و از اين رو وزارت جهاد كشاورزي به عنوان مسوول تنظيم بازار محصولات كشاورزي پيشنهاد واردات آن براي تعادل بخشي به قيمت‌ها را به هيات‌وزيران پيشنهاد و مصوبه آن را دريافت كرد. براساس اين تصميم حقوق ورودي تخم‌مرغ خوراكي تا تاريخ 30 آذر امسال به ميزان 5 درصد تعيين شد. مهلت ثبت سفارش براي واردات تخم‌مرغ خوراكي با اين نرخ تا تاريخ 30 آبان و مهلت ترخيص محموله‌هاي وارداتي كه با اين مصوبه وارد كشور شده‌اند، تا 30 آذر ماه است. اين محموله‌ها قرار است زيرنظر ستاد تنظيم بازار در كشور توزيع شوند تا روند افزايشي قيمت تخم‌مرغ در هفته‌هاي اخير متوقف شود. اين مصوبه به تازگي به گمركات اجرايي سراسر كشور ابلاغ شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون