• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3897 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۳ شهريور

از 15 تا 19 شهريورماه

ايران، ميهمان نمايشگاه كتاب مسكو مي‌شود

ندا آل‌طيب

 

چند روز بعد از حضور ايران به عنوان مهمان ويژه در نمايشگاه كتاب پكن، به زودي در نمايشگاه كتاب مسكو هم حضور خواهيم داشت. مدتي است در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كتاب، يك كشور خاص به عنوان مهمان ويژه حضور پيدا مي‌كند. در واقع اين حضور ويژه، فرصت مناسبي است تا آن كشور بهتر بتواند صنعت نشر و كتاب خود را معرفي كند. هرچند به نظر مي‌رسد ما گاه از اين فرصت‌ها به اندازه كافي بهره نبرده‌ايم. حضور ايران در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كتاب كشورهاي گوناگون، اتفاقي تازه نيست و جمهوري اسلامي ايران در نمايشگاه‌هايي مانند نمايشگاه كتاب فرانكفورت، بلگراد و... غرفه داشته است اما همان طور كه محمود آموزگار، رييس اتحاديه ناشران و كتابفروشان عنوان مي‌كند گهگاه اين حضور چندان پرثمر نبوده و در حد اهداي چند سوغاتي ويژه مانند چند جعبه گز و سوهان و... بوده است.
با اين حال ظاهرا با گذشت زمان، اهميت حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كتاب بيش از پيش نمودار مي‌شود و اينچنين است كه اميرمسعود شهرام‌نيا، مدير موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران نيز، حضور موثر و پررنگ در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كتاب را يكي از اركان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جهت رشد و گسترش ديپلماسي فرهنگي مي‌داند تا همان طور كه دولت تدبير و اميد در تلاش براي برقراري ديپلماسي و ارتباط موثر با ديگر كشورهاست، در بخش فرهنگي دولت هم اين مهم پيگيري شود. بر همين اساس در چند سال گذشته ايران حضور پررنگ‌تري در نمايشگاه‌هاي كتاب داشته است.
همچنان كه در دو سال گذشته كشورهاي روسيه و ايتاليا به عنوان مهمان ويژه در نمايشگاه كتاب تهران حضور داشتند و در چند روز گذشته نيز ايران به عنوان مهمان ويژه در بيست و چهارمين نمايشگاه كتاب پكن حاضر شده بود.
اين نمايشگاه از يكم تا پنجم شهريور ماه برپا بود و به فاصله چند روز بعد، جمهوري اسلامي ايران در سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب مسكو حاضر خواهد شد و قرار است اين حضور همراه با معرفي صنعت نشر ايران انجام شود. سي‌امين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب مسكو از تاريخ ۱۵ تا ۱۹ شهريورماه در محل پارك ودن خواه برگزار مي‌شود و موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران به نمايندگي از صنعت نشر ايران در غرفه‌اي به مساحت ۲۴ متر مربع شركت مي‌كند.
قرار است در غرفه ايران بيش از ۲۵۰ عنوان كتاب در زمينه‌هاي ايران‌شناسي، هنر، ادبيات، كودك و نوجوان، دين و دفاع مقدس به نمايش گذاشته ‌شود. معرفي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، معرفي طرح‌هاي حمايتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از انتشار كتاب ايراني، دعوت از ناشران بين‌المللي و مذاكره براي حضور در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و برگزاري روز ايران از جمله برنامه‌هاي در نظر گرفته‌شده براي حضور در اين دوره از نمايشگاه كتاب مسكو است. در اين نمايشگاه ۴۵۰ شركت‌كننده و ۱۶۷ شركت‌كننده خارجي از ۶۳ كشور جهان حاضر هستند. تعريف يك روز ويژه براي شركت‌كنندگان در نمايشگاه كتاب نيز فرصتي است تا آن كشور خاص بتواند بيشتر و بهتر وجوه گوناگون صنعت نشر و كتاب خود را معرفي كند و قرار است ايران در نمايشگاه كتاب مسكو نيز چنين روزي را داشته باشد اما هنوز جزييات بيشتري در معرفي برنامه‌هاي اين روز خاص اعلام نشده است. اما ظاهرا لازم است تا شركت‌كنندگان و نمايندگان كشورمان در اين رويداد فرهنگي بيشتر از اين فرصت بهره جويند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون