• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3900 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

اعتراض فعالان شبكه‌هاي اجتماعي ايران به سكوت جهاني

گروه اجتماعي| تكرار تاريخ، تكرار تصاويري جانخراش، كودكاني كه در ساحل قدرت‌طلبي‌هاي بزرگ‌ترها جان سپرده‌اند. چند روزي است كه اخبار مربوط به نسل‌كشي در ميانمار دوباره قاب‌هايي را پيش روي جهانيان تكرار مي‌كند. تصوير كودكاني كه هنگام فرار به همراه خانواده‌هاي‌شان در ساحل دنيايي كه هيچ از آن درك نكردند، چشمان‌شان را براي هميشه بسته‌اند. اين‌بار مهاجرت اجباري براي فرار از چنگ بوداييان افراطي ميانمار بلاي جان كودكان و خانواده‌هاي‌شان شده است. اوايل شهريورماه بود كه شبه نظاميان به مراكز نظامي در ايالت راخين حمله كردند و همين شد مقدمه يك جنايت غيرانساني كه هر چند برخي رسانه‌هاي بزرگ دنيا در مقابل آن سكوت كرده‌اند، اما كشتار كودكان در اين منطقه، بازتاب بسيار گسترده‌اي در شبكه‌هاي اجتماعي داشت. از سوي ديگر سكوت آنگ سان سوچي، مشاور عالي دولت اين كشور، كه در سال 1991 برنده جايزه صلح نوبل شده بود در مقابل اين جنايت، واكنش و اعتراض بسياري از فعالان حقوق بشر را به دنبال داشت. طراحان و هنرمندان بسياري تصاوير و طرح‌هاي بسياري از تناقض جايزه صلح نوبل با تصاوير كودكاني كه در اين فاجعه جان سپرده‌اند منتشر كردند و بسياري از كاربران هم در كنار هشتگ‌هاي اصلي (SaveRohingya #   و Myanmar#) نوشتند: «از جايزه صلح نوبل خون مي‌چكد»، «بوديسم افراطي نه‌تنها مسلمانان ميانمار را ترور كرد بلكه «صلح نوبل» را هم بي‌آبرو كرد.»


 واكنش‌هاي جهاني كاربران توييتر به اندازه‌اي بود كه آنگ سان سوچي در مطلبي در فيسبوك رسمي دفتر خود با انتقاد به شيوه اطلاع‌رساني در مورد وقايع ميانمار نوشت «وجود كوه يخ اطلاعات نادرست» در اين مورد باعث ارايه «تصويري معوج» از واقعيات شده است.
كاربران بسياري در توييتر نسبت به كشتار مسلمانان ميانمار واكنش نشان دادند. سحر يكي از اين كاربران بود كه نوشت: «براي كمك به اهالي روهينگيا حتي لازم نيست كه مسلمان باشيم يا ديندار باشيم، فقط كافيه آزاده باشيم آزادگي شرط درك رنج كودكانه» شهيندخت مولاوردي دستيار ويژه رييس‌جمهور در امور حقوق شهروندي نيز در حساب توييتري‌اش كنار تصويري از تجمعات اعتراضي مردمي كه كنايه‌اي به جايزه صلح نوبلي است كه به آنگ‌ سان سوچي رهبر دولت ميانمار (برمه) تعلق گرفته، نوشت: «جهان در برابر مظلوميت روهينگيا سكوت كرده است...» سكوت رسانه‌ها و افكار عمومي جهان در مقابل اين جنايت هم يكي از مواردي بود كه بسياري از كاربران به آن اشاره داشتند، هيردا در همين رابطه نوشت: «وقتي اعتراضي در مورد جنايات دولت ميانمار عليه مسلمانان روهينگيا نمي‌كنيم يعني استاندارد دوگانه داريم. جنايت، جنايته.» يكي ديگر از كاربران هم با اشاره به اقليت‌هاي ديني ميانمار نوشت: «چهار درصد مردم ميانمار مسيحي و چهار درصد مسلمانند... يك لحظه تصور كنيد اين جنايت در حق مسيحيان مي‌شد... دنيا چه مي‌كرد...» محبوبه هم با حديثي از پيامبر به سكوت مجامع جهاني در مورد ميانمار طعنه زد و نوشت: «هر كس صداي نداي مسلماني را بشنود و به او ياري نرساند، مسلمان نيست.»
بسياري از مردم ميانمار با شروع حملات و كشتار شبه‌نظاميان به مرزهاي اين كشور و به خصوص بنگلادش كه نزديك‌ترين همسايه ايالت راخين است متواري شدند تا جان‌شان را نجات دهند هر چند كه بسياري پيش از نجات جان باختند اما از سويي رويترز روز گذشته خبر داد: «ميانمار از سه روز پيش اقدام به كار گذاشتن مين‌ در مرزهاي خود با بنگلادش كرده است و احتمال مي‌رود اين كار با هدف جلوگيري از بازگشت مسلمانان روهينگيايي باشد كه از خشونت‌ها در ميانمار فرار كرده‌اند.»
واكنش‌ها به كشتار مسلمانان ميانمار به حدي بود كه در تريبون‌هاي رسمي نيز مسوولان را به واكنش واداشت. حسن روحاني، رييس‌جمهوري، از دولت ميانمار دعوت كرد «جلوي جنايات وحشيانه عليه مسلمانان را بگيرد و از كشورهاي همسايه و مسلمان مي‌خواهيم كه در اين زمينه به مردم آواره ميانمار كمك كنند. از سازمان ملل مي‌خواهم وظيفه و مسووليت خود را در اين زمينه انجام دهد. مسلمانان هم بايد از لحاظ سياسي و انساني به مردم ميانمار كمك كنند. جمهوري اسلامي ايران و مشخصا هلال احمر آماده است به اسكان و رسيدگي به مردم آسيب‌ديده كمك‌هاي لازم را بكند.»
آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد از مقام‌هاي ميانمار خواست به خشونت‌ها عليه مسلمانان ميانمار در استان راخين پايان دهند. وي نسبت به پاكسازي قومي يا تنش‌هاي منطقه‌اي هشدار داد. دبيركل سازمان ملل همچنين در اقدامي كم‌سابقه، نامه‌اي به شوراي امنيت متشكل از 15 عضو فرستاد و در آن نگراني خود را از تبديل خشونت‌ها در ميانمار به «بحران انساني كه پيامدهايي بر صلح و امنيت فرامرزي دارد»، ابراز كرد.
مولوي عبدالحميد، عضو اتحاديه جهاني علماي مسلمان و امام جمعه اهل‌سنت شهر زاهدان نيز در سخنراني خود به قتل‌عام مسلمانان بي‌دفاع ميانمار اشاره كرد و گفت: «اين نسل‌كشي، جنايت در حق انسانيت است و جاي تعجب دارد كه شوراي امنيت سازمان ملل هيچ اقدامي انجام نمي‌دهد و جلسه تشكيل نمي‌دهد؟ چرا فعالان حقوق بشر از اين انسان‌هاي بي‌دفاع، دفاع نمي‌كند؟ چرا سران كشورهاي اسلامي به وظيفه‌شان در قبال اين مسلمانان عمل نمي‌كنند؟ چرا قدرت‌ها در جاهاي ديگر كه منافع دارند اعتراض مي‌كنند، اما گويا در ميانمار منافع ندارند؟ چرا دولت ميانمار تحريم نمي‌شود و تحت فشار سازمان‌هاي بين‌المللي قرار نمي‌گيرد؟» روز گذشته ايرنا خبر داد كه حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق در نامه‌اي خطاب به سازمان ملل متحد و سازمان همكاري اسلامي اعلام كرد آنچه عليه اقليت مسلمان روهينگيا در ميانمار اتفاق مي‌افتد نسل‌كشي است و سازمان ملل بايد موضع شديد در قبال اين نسل‌كشي اتخاذ كند. او در اين نامه، سازمان همكاري اسلامي را به برگزاري يك اجلاس اضطراري فراخواند و بر ضرورت تشكيل يك ائتلاف بين‌المللي بر نجات مسلمانان روهينگيا تاكيد كرد. سيدعمار حكيم، رييس ائتلاف ملي و رهبر جريان حكمت ملي هم در بيانيه‌اي از نهادهاي بين‌المللي مدافع حقوق بشر و دفاع از مظلومان خواسته است با ديده مسووليت‌پذير به مسلمانان ميانمار بنگرند زيرا در معرض شديدترين خشونت‌هاي كور قرار گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون