• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3900 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

عبدالعلي دستغيب:

«خوشه پروين» روي دستم مانده است

ندا آل‌طيب

عبدالعلي دستغيب از حال و روز اين روزهايش مي‌گويد، از كهولت سن كه اجازه نمي‌دهد كتابي تازه بنويسد، از كتاب «خوشه پروين» كه روي دستش مانده و ناشري حاضر نيست آن را منتشر كند و از گفتارهاي فلسفه كه به همت يكي از دوستانش گردآوري شده است.
شاعر و منتقدي كه حالا به 86 سالگي رسيده، از شرايط اين سن خاص مي‌گويد كه محدوديت‌هايي را ايجاد مي‌كند: «كهولت سن و ضعف چشم به من اجازه نمي‌دهد مطالعه كنم. قادر نيستم مطلبي بنويسم يا بيش از ۱۰ دقيقه مطالعه كنم. فقط هرازگاهي مطالبي را براي روزنامه‌ها مي‌فرستم.»
او در گفت‌وگويي با ايسنا از نگارش تازه‌ترين كتابش مي‌گويد كه هيچ ناشري حاضر به انتشار آن نيست. كتابي كه نامش «خوشه پروين» است و نگارش آن چندين سال زمان برده است. دستغيب اين كتاب را ديكته كرده است و در ادامه آن را با همراهي صمد مهمان‌دوست ويرايش كرده‌ است. «خوشه پروين» اما كتابي است طولاني كه حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ صفحه را در بر مي‌گيرد.
آن گونه كه منتقد و مترجم باسابقه توضيح داده است، كتاب «خوشه پروين» دو بخش دارد كه درباره هفت شاعر جديد و هفت شاعر كلاسيك تهيه شده است. بخش اول كتاب درباره شاعران بزرگ كلاسيك؛ فردوسي، نظامي گنجوي، خيام، مولوي، سعدي، حافظ و عبيد زاكاني است. بخش دوم نيز به هفت شاعر معاصر كه موفق‌تر از ديگران بودند اختصاص دارد كه عبارتند از نيما يوشيج، احمد شاملو، مهدي اخوان ثالث، سهراب سپهري، فروغ فرخزاد، نصرت رحماني و نادر نادرپور.
طبيعتا نگارش چنين كتابي رنج و مرارت بسيار دارد اما شايد رنج بزرگ‌تر اين باشد كه حال كه نگارش آن بعد از چندين سال به پايان رسيده، هيچ ناشري تمايلي به انتشار آن ندارد. دستغيب معتقد است آنچه باعث كم‌رغبتي ناشران شده، بازار كم‌رونق كتاب است: «اين كتاب آماده است اما ناشران به دليل فروش نرفتن كتاب‌ها و استقبال نكردن مردم از كتاب حاضر نيستند آن را چاپ كنند و به اصطلاح اين كتاب روي دست من مانده است. البته براي نشر آن اقداماتي انجام داده‌ام اما مقامات رسمي نيز به من كمكي نكرده‌اند.»
دستغيب كه اين روزها نيمه دوم دهه هشتاد زندگي‌اش را سپري مي‌كند، درباره كتاب‌هاي جديد خود مي‌گويد: درست است كه پير شده‌ام اما هنوز حافظه‌ام را از دست نداده‌ام اما به دليل كهولت سن برنامه‌اي براي تاليف كتاب ندارم. هرچند آقاي مترجم و نويسنده به دليل كهولت سن توانايي نوشتن متون طولاني را ندارد اما در حوزه‌هاي ديگر فعال است. سال گذشته به درخواست چند تن از دوستانش دوره‌اي را درباره فلسفه برگزار كرده است: «چند نفر از دوستان از من خواستند مطالبي را درباره فلسفه بگويم تا با فلسفه آشنا شوند، اين مطالب را يكي از دوستان به نام اشرف‌السادات كماني كه شاعر هم هست، ضبط و تايپ كرده و قرار است آن را با هزينه شخصي و با عنوان «گفتارهاي فلسفي» منتشر كند. اين آخرين كار من است و بعد از اينها قادر به خواندن و نوشتن طولاني نيستم مگر اخباري به ديگران بگويم و مطالبي ديكته كنم.» اين مترجم و منتقد شيرازي ۱۶ آبان امسال وارد 86 سالگي مي‌شود. او در سال‌هاي پرثمر زندگي‌اش بيش از 50 كتاب را به نگارش درآورده است. از جمله آثار او در زمينه نقد ادبي به نقد آثار نيما يوشيج، احمد شاملو، غلامحسين ساعدي، محمدعلي جمالزاده، صادق هدايت، بزرگ علوي، محمود اعتمادزاده، محمود دولت‌آبادي و احمد محمود مي‌توان اشاره كرد.
او سروده‌هاي خود را در دفتر شعري با عنوان «گل‌هاي تاريك» منتشر كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون