• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3900 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۶ شهريور

وقتي مرگ انسان‌ها به نظر «آنگ سان سوچي» جعلي است

گروه جهان| بعد از بالا گرفتن موج انتقادها از سكوت آنگ سان سوچي مشاور دولت ميانمار، رهبر حزب حاكم اين كشور و برنده جايزه صلح نوبل در خصوص كشتار مسلمانان ميانمار، وي بالاخره درباره تحولات اخير اظهارنظر كرد، اما بر خلاف آنچه همه انتظار داشتند او به جاي اينكه از ماجراي كشتار مسلمانان ميانمار انتقاد كند از آنچه حجم بالاي اطلاعات غلط در خصوص تحولات ميانمار توصيف كرده، انتقاد كرده است. وي در نخستين واكنش به قتل‌عام مردم ميانمار گفته كه حجم بالايي از اطلاعات گمراه‌كننده وجود دارد كه حقيقت بحران مردم روهينگيا را مخدوش مي‌كند و اخبار دروغين باعث شده تا مشكلات زيادي بين گروه‌هاي مختلف و به سود «تروريست‌ها» ايجاد شود. وي همچنين ادامه داده كه پديده تروريسم براي ميانمار جديد است اما دولت تلاش مي‌كند تا دايره آن به ديگر مناطق ايالت راخين كشيده نشود. با وجود ادعاهاي آنگ سان سوچي، «آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان ملل اعلام كرد كه مسلمانان ميانمار با خطر پاكسازي نژادي مواجه هستند و از دولت اين كشور خواست تا به مسلمانان ميانمار تابعيت و وضعيت قانوني امني بدهد. گوترش در جمع خبرنگاران در نيويورك تاكيد كرد كه ايالت راخين در ميانمار كه اكثريت مسلمانان 

گروه جهان| بعد از بالا گرفتن موج انتقادها از سكوت آنگ سان سوچي مشاور دولت ميانمار، رهبر حزب حاكم اين كشور و برنده جايزه صلح نوبل در خصوص كشتار مسلمانان ميانمار وي بالاخره درباره تحولات اخير اظهارنظر كرد، اما بر خلاف آنچه همه انتظار داشتند او به جاي اينكه از ماجراي كشتار مسلمانان ميانمار انتقاد كند از آنچه حجم بالاي اطلاعات غلط در خصوص تحولات ميانمار توصيف كرده، انتقاد كرده است. وي در نخستين واكنش به قتل‌عام مردم ميانمار گفته كه حجم بالايي از اطلاعات گمراه‌كننده وجود دارد كه حقيقت بحران مردم روهينگيا را مخدوش مي‌كند و اخبار دروغين باعث شده تا مشكلات زيادي بين گروه‌هاي مختلف و به سود «تروريست‌ها» ايجاد شود. وي همچنين ادامه داده كه پديده تروريسم براي ميانمار جديد است اما دولت تلاش مي‌كند تا دايره آن به ديگر مناطق ايالت راخين كشيده نشود. با وجود ادعاهاي آنگ سان سوچي، «آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان ملل اعلام كرد كه مسلمانان ميانمار با خطر پاكسازي نژادي مواجه هستند و از دولت اين كشور خواست تا به مسلمانان ميانمار تابعيت و وضعيت قانوني امني بدهد. گوترش در جمع خبرنگاران در نيويورك تاكيد كرد كه ايالت راخين در ميانمار كه اكثريت مسلمانان ميانمار را در خود جاي داده سابقه طولاني در مواجه شدن با فقر، يأس و نژادپرستي داشته و بحران مردم روهينگيا هنوز حل نشده است. وي تاكيد كرد كه ديگر نمي‌توان لزوم وجود طرحي عملي براي حل ريشه‌اي اين ماجرا را ناديده گرفت. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه هم كه در طول چند روز گذشته فعاليت‌هاي متعددي براي پيگيري بحران ميانمار داشته، تاكيد كرد كه پرونده كشتار مسلمانان ميانمار در اولويت‌هاي هيات تركيه در نشست مجمع عمومي سازمان ملل خواهد بود. وي در ديدار با شماري از شخصيت‌هاي ارشد حزب عدالت و توسعه گفت كه تركيه همچنان به تلاش خود براي تشويق دولت ميانمار به منظور حل بحران مسلمانان اين كشور از ساز و كارهاي بشر دوستانه ادامه خواهيم داد. اردوغان درباره كمك‌هاي بشر دوستانه‌اي كه تركيه به آواره‌هاي مسلمان كشتار ميانمار ارايه داده هم گفت در مرحله اول هزار تن كمك بشر دوستانه ودر مرحله دوم 10 هزار تن كمك بشر دوستانه براي آنها ارسال خواهيم كرد. مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه هم كه از اينكه جامعه جهاني تدابير لازم براي متوقف كردن كشتار مردم ميانمار را در دستور كار قرار نداده ابراز نگراني كرد و در نشست خبري با همتاي آذربايجاني خود در باكو گفت كه جامعه جهاني بايد به كشتار و جناياتي كه در ايالت راخين عليه مسلمانان صورت مي‌گيرد توجه بيشتري داشته باشد و افزود: جنايت عليه بشريت در اين بخش از كره زمين در برابر ديدگان همه مردم جهان صورت مي‌گيرد.
وي يادآور شد كه اردوغان تلاش‌هاي زيادي در اين خصوص با مسوولان و سران ارشد كشورهاي مختلف براي متوقف كردن جنايت عليه مسلمانان ميانمار داشته است و تاكيد كرد كه بعد از باكو راهي بنگلادش خواهد شد تا با مسلماناني كه از اين جنايات فرار كرده و در اين كشور اسكان داده شده‌اند، گفت‌وگو كند. در ادامه كشتار مسلمانان ميانمار ارتش اين كشور مرزهاي مشترك با بنگلادش را مين‌گذاري كرده است تا از بازگشت شمار زيادي از مسلمانان ميانماري كه به بنگلادش پناه برده بودند جلوگيري كند. منابع دولتي در دولت بنگلادش اعلام كردند كه در طول 3 روز گذشته ارتش ميانمار اقدام به مين‌گذاري مرزهاي دو كشور كرده است و انفجار اين مين‌ها در چندين مورد منجر به زخمي شدن چندين مسلمان ميانماري شده كه در حال فرار بوده و يك زن و يك كودك دچار نقص عضو شده و تعدادي نيز زخمي شده‌اند. عمليات نظامي ارتش ميانمار و افراطگرايان بودايي كه از 25 آگوست عليه مسلمانان ميانمار آغاز شده منجر به كشته شدن بيش از 400 نفر و كوچ اجباري بيش از 150 هزار مسلمان از ميانمار به سوي بنگلادش شده است. روزنامه اسراييلي هاآرتص اعتراف كرده كه بخش عظيمي از تجهيزات نظامي ارتش ميانمار را اسراييل تامين مي‌كند و با وجود اينكه از كشتار مسلمانان ميانماري مطلع است اما قصد ندارد فروش سلاح به دولت ميانمار را متوقف كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون