• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3909 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۸ شهريور

عددنوشت

پيش‌بيني توليد گندم

مجري طرح گندم وزارت جهاد كشاورزي از آغاز كشت گندم طي دو - سه روز آينده خبر داد و پيش‌بيني كرد در سال زراعي پيش رو ۱۳ ميليون و ۴۰۰ هزار تا ۱۴ ميليون تن گندم توليد شود. اسماعيل اسفندياري‌پور، با اشاره به آغاز كشت گندم در اقليم سرد كشور از ۳۰ شهريور، اظهار كرد: از اواخر شهريور و اوايل مهر كشت گندم در گندمزارهاي كشور آغاز خواهد شد. كليه پشتيباني‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي آغاز كشت گندم در كشور انجام شده و كشاورزان مي‌توانند بذر و ساير نهاده‌هاي مورد نياز خود را دريافت كنند. وي از كشاورزاني هم كه با بذور توليدي خود اقدام به كشت مي‌كنند خواست حتما بذر خودمصرفي خود را بوجاري و ضدعفوني كنند.

بدهي برقي عراق به ايران

فلاحتيان در پاسخ به اين سوال كه عراق از بابت خريد برق از ايران بدهي يك ميليارد و 200 ميليون دلاري داشت، از اين مبلغ تاكنون چه ميزان پرداخت شده است، گفت: در حال حاضر ايران به عراق در هر ساعت 1300 مگاوات برق صادر مي‌كند، بنابراين ايران با آنها تعامل مي‌كند كه اين بدهي به تدريج پرداخت شود. عراق از اين مبلغ ياد شده تاكنون 400 تا 500 ميليون دلار پرداخت كرده است. فلاحتيان در پاسخ به اين سوال كه عدم پرداخت بدهي آيا به مشكلات تبادل بانكي بازمي‌گردد يا اينكه طرف عراقي علاقه‌اي به پرداخت ندارد، گفت: قسمتي از اين موضوع به شرايط عراق بازمي‌گردد و با توجه به افزايش هزينه‌هاي داخلي، كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني ناخودآگاه باعث مي‌شود تا توازن منابع و مصارف در عراق به هم بخورد و نقدينگي كاهش يابد. وي افزود: به هر حال از يك سو جنگ با داعش و ساير مسائل داخلي و از سوي ديگر سختي در نقل و انتقال پول هم اين مسائل را به وجود آورده است.

درآمد ميدان نفتي يادآوران

برداشت از ميدان نفتي يادآوران كه از ميادين مشترك نفتي ايران با عراق است، تاكنون ۶۵ ميليون بشكه نفت خام معادل 2/3 ميليارد دلار درآمد براي كشور بوده است. درحال حاضر برداشت از اين ميدان با ظرفيت ۱۱۰ هزار بشكه در روز در سرويس بوده و پيش‌بيني شده است توليد از آن در فاز دوم تا سقف ۴۵۰ هزار بشكه در روز افزايش يابد. ميدان نفتي يادآوران كه از ميادين نفتي مشترك با عراق به شمار مي‌رود، در ۷۰ كيلومتري جنوب غربي اهواز و شمال خرمشهر و در منطقه مرزي ايران و عراق قرار گرفته‌ است. طول اين ميدان حدود ۴۵ كيلومتر و عرض آن ۱۵ كيلومتر بوده كه به‌صورت شمالي-جنوبي در گستره نوار مرزي با كشور عراق واقع شده است. فاز اول توسعه اين ميدان به‌صورت بيع متقابل با ساينوپك چين انجام شده است و در خصوص فازهاي توسعه‌اي بعدي، مذاكراتي در چارچوب تفاهم‌نامه با شركت SHELL درقالب مدل قراردادهاي جديد در جريان است.

جمعيت بزهاي كشور

معاون وزير جهاد كشاورزي در امور دام گفت: يكي از برنامه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي اين است كه تعداد دام‌هاي سبك را كاهش ولي بهره‌وري آنها را افزايش دهيم و تا سال ۱۴۰۴ بنا داريم جمعيت بز در كشور به ۱۵ ميليون كاهش يابد ولي توليد شير ۳۰ درصد و گوشت قرمز نيز ۱۰ درصد افزايش يابد. حسن ركني با اشاره به اهميت پرورش بز در كشورهاي كم آب بيان كرد: بز حيوان منعطفي است و در شرايط سخت ادامه حيات مي‌دهد كه همين امر باعث شده در سال‌هاي گذشته به پرورش بز در بسياري از كشورها توجه شود. وي افزود: يكي از مشكلات جدي امروز كم آبي است. در حال حاضر ۳۶ درصد جمعيت و ۲۰ درصد اقتصاد دنيا متاثر از كم‌آبي است. متوسط بارندگي در ايران يك‌سوم متوسط جهاني و ميزان تبخير نيز سه برابر متوسط جهاني است كه اين امر نشان مي‌دهد ما در كشوري خشك زندگي مي‌كنيم. ۷۰ درصد بارندگي‌هاي كشور در فصل غيرموثر و ۳۰ درصد بارندگي‌هاي موثر نيز در چهار يا پنج استان كشور اتفاق مي‌افتد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون