• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3911 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ شهريور

نظرخواهي اعتماد از فعالان سياسي درباره سخنراني ترامپ

شكست نطق 40 دقيقه‌اي

گروه احزاب

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه براي نخستين‌بار در مقام رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا در سازمان ملل متحد و در صحن مجمع عمومي اين نهاد بين‌المللي براي سخنراني حضور پيدا كرد و پس از سخنراني دبيركل سازمان ملل همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، حرف‌هايي زد كه با استانداردهاي ادبيات سياسي و امور بين‌الملل هيچ تناسبي نداشت.
اظهارات ترامپ هيچ رنگ و بويي از اصول ديپلماتيك نداشت و همچون چند ماه گذشته اتهاماتي را متوجه ايران كرد. او در حالي در نطق خود در مجمع عمومي سازمان ملل برجام را بدترين توافق و مايه شرمسازي امريكا دانست كه در تاريخ اين كشور به امضا رسيده كه شركاي اروپايي او از تعهد به برجام سخن گفته‌اند.
هنگامي كه ترامپ در مجمع عمومي سازمان ملل در حال سخنراني بود، تنها ديپلمات ايراني حاضر در نشست محمد حسني‌نژادپيركوهي، رايزن دوم نمايندگي ايران در سازمان ملل بود.
اسراييلي‌ها كه به نظر مي‌رسيد پيشاپيش از متن سخنراني ترامپ آگاهي داشتند در سطح هياتي عاليرتبه در صحن مجمع عمومي حضور پيدا كردند؛ چنان‌كه بنيامين نتانياهو و همسرش از جمله معدود افراد حاضر در جلسه بودند كه ترامپ را به خاطر سخنان تهديدآميز و نژادپرستانه‌اش مورد تشويق قرار دادند.
اظهارات ريس‌جمهور امريكا كه در آن هيچ اشاره‌اي به وضعيت كنوني مردم فلسطين نداشت و گويي بر اين محور تنظيم شده بود كه به عمد هماهنگي كاملي با مواضع تل‌آويو را به نمايش بگذارد، برخلاف عرف معمول 40 دقيقه به طول انجاميد در حالي كه روال اين است كه نماينده كشورها در هنگام سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در فاصله زماني 15 الي 20 دقيقه اظهارات خود را به اتمام برسانند.
اما اظهارات سخيف ترامپ جداي از آنكه با استقبال سران ديگر كشورها همراه نشد در ايران واكنش‌هاي مشتركي را از سوي فعالان سياسي چپ و راست به دنبال داشت.اصلاح‌طلبان و اصولگرايان متفق‌القول بر اين اعتقاد هستند كه راهبرد سياست خارجي حسن روحاني توانسته شكاف بين امريكا و اروپا و ديگر كشورهاي صنعتي و مهم جهان را افزايش دهد تا حتي اگر امريكا قصد خروج از برجام را هم داشته باشد آسيبي ايران را با افزايش همكاري با ديگر كشورها تهديد نكند.
 گروه احزاب روزنامه اعتماد نطق 40 دقيقه‌اي ترامپ را در گفت‌وگو با فعالان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا مورد ارزيابي قرار داده است.
صادق زيبا كلام،ناصر ايماني،حميد قزويني،سيد مرتضي مبلغ،مهدي صولي و رمضانعلي سبحاني فر  معتقدند كه نطق 40 دقيقه اي ترامپ در مجمع عمومي سازمان  ملل و ادامه راهبرد ايران ستيزي در عرصه بين الملل و تهديد به خروج از برجام   ،راهبردي شكست خورده است چه آنكه اظهارات رييس جمهور ايالات متحده امريكا تنها از سوي نخست وزير رژيم صهيونيستي مورد تاييد قرار گرفت و روساي ديگر كشورهاي جهاني  واكنشي مثبت در قبال اين اظهارات نداشتند.به اعتقاد اين فعالان حزبي  دولت ايران در شرايطي كه  جهانيان نگران سياست هاي بين المللي ترامپ هستند  با اتخاذ استراتژي مناسب در حوزه بين الملل خواهد توانست ضريب تامين منافع ملي ايران در حوزه روابط بين‌الملل بالا ببرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون