• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3911 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ شهريور

پايان ايران‌هراسي ترامپ و نتانياهو

حميد قزويني فعال سياسي اصلاح‌طلب

 

 

نتانياهو به لحاظ وجهه بين‌المللي خيلي فرد آبرو‌داري نيست. محافل معتبر بين‌المللي چندان اعتباري براي حرف‌هاي او قائل نيستند. ترامپ هم تقريبا چنين وضعيتي دارد. چه در داخل امريكا و چه بيرون از آن چندان نسبت به مواضع ترامپ اقبالي وجود ندارد.
البته در اين فرصت بايد مراقب بود و به جاي واكنش‌هاي احساسي و هيجان‌زده با دور‌انديشي، منطق و عقلانيت به اين رفتارهاي ترامپ و نتانياهو واكنش نشان داد. در دولت آقاي احمدي‌نژاد مواضع بين‌المللي‌اي كه اتخاذ مي‌شد مواضعي شتابزده و واكنشي بود و بيشتر به نفع دشمنان ما در دنيا تمام مي‌شد.
هرچند در دوره رياست‌جمهوري آقاي روحاني عقلانيت به عرصه سياست خارجي برگشته به‌گونه‌اي كه امروز مي‌بينيم كه مواضع ايران در حوزه سياست خارجي به گونه‌اي است كه اعتبار بين‌المللي ايران داراي ثبات و احترام است. در حالي كه امريكا با رياست‌جمهوري ترامپ در
عرصه بين‌الملل از احترام و اعتبار ويژه‌اي برخوردار نيست.
براي مثال اگر ترامپ نشان داد كه به دنبال فرصتي براي خروج از برجام است اما اين سياست از سوي اروپا و ديگر كشورها مقبول واقع نشده است. برجام نسخه‌اي بود كه نشان داد مي‌توان مشكلات طولاني‌مدت را با ابزار ديپلماسي حل و فصل كرد. امروز بي‌ترديد به راحتي مي‌توان اعلام كرد كه ترامپ و نتانياهو توانمندي اثرگذاري جدي روي سياستگذاري‌هاي ديگر كشورها ندارند.
اين اتفاق از يك سو به دليل آن است كه كشورهاي جهان فهميده‌اند كه دنياي با ترامپ، دنياي منطق و مذاكره نيست و از ديگر سو به دليل عقلانيت هزينه شده در سياست خارجي ايران است كه از سوي رهبران جهان مقبول واقع شده.
اروپايي‌ها در ماجراي برجام نشان دادند كه چندان تمايلي به پيروي از امريكا ندارند. اتفاق مهمي كه برجام به دنبال خود آورد اين بود كه اجماع بين‌المللي عليه ايران را شكست و بين اروپا و امريكا فاصله انداخت.
امريكا در گذشته تلاش كرده بود تا كشورهاي اروپايي را به اقدام عليه كشور ترغيب كند اما با اين حال امروز برجام توانسته اين فضا را بشكند. اين را از مواضعي كه كشورهاي مختلف نسبت به سخنان ترامپ گرفتند مي‌توان دريافت.
تريبون سازمان ملل فرصتي است كه در اختيار كشور قرار مي‌گيرد و مواضع كشور ما از اين تريبون مهم است. فرهنگ و تمدن غني ايراني از اين تريبون توسط روساي جمهور كشور همواره مورد تاكيد قرار گرفته است.
جمهوري اسلامي چهره‌اي مثبت را نشان داده است چراكه دشمنان ما بارها سعي در مخدوش كردن چهره نظام داشته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون