• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3911 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۳۰ شهريور

اعتراف ترامپ به پيروزي ايران در برجام

مرتضي مبلغ عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت

 

 

نطق آقاي ترامپ در سازمان ملل چندان غير منتظره نبود. او به عنوان يك فرد غيرمنطقي و تندرو در جامعه بين‌الملل و در بين مردم امريكا شناخته مي‌شود.
با اين حال كسي توقع نداشت كه او در يك محفل بين‌المللي كه براي وحدت، همدلي، صلح و راهبردهاي سازنده براي كشورها صحبت مي‌شود، اينگونه در يك نطق 40 دقيقه‌اي غيرمنطقي، هيجاني و سخيف سخن بگويد. ترامپ نشان داد كه همچنان به دنبال ماجرا جويي است و مي‌خواهد با رفتارهاي جنجالي خود را فردي متمايز نشان دهد. تنها كسي كه به طور جدي از سخنان ترامپ تعريف كرد، نتانياهو بود. اين مساله به خوبي گويا است كه چقدر قدرت نفوذ امريكا حداقلي شده است كه كسي از سخنان رييس‌جمهور امريكا استقبال نمي‌كند تا جايي كه هيچ يك از روساي كشورهاي بزرگ جهان واكنش مثبتي در قبال سخنراني ترامپ نداشتند.
 اين نوع موضع‌گيري ترامپ نسبت به ايران در راستاي همان شخصيت هيجاني و غيرمنطقي رييس‌جمهور جديد امريكا تعريف مي‌شود. ترامپ بيشتر مايل است تا نمايشي به راه بيندازد و سخنان و موضع‌گيري‌هايش نيز در همين راستا است. حتي اگر مواضع رييس‌جمهور امريكا را به استراتژي اين كشور نسبت به ايران مرتبط دانسته شود نحوه بيان و ادبيات ترامپ در بازگو كردن آن ناشي از شخصيت جنجالي و هيجاني شخص او است. به هر حال نبايد فراموش كرد كه در انتخابات گذشته افراطي‌ترين جريان در كشور امريكا روي كار آمده است.
اطرافيان آقاي ترامپ هم كه او را راهنمايي مي‌كنند و به او مشاوره مي‌دهند جزو افراطي‌ترين جريان‌ها هستند. اين مساله در جهان مي‌تواند مخاطره‌آميز باشد. وزارت امور خارجه كشور بايد در برابر اين نوع سياست‌ها بهترين مواضع را اتخاذ كند و به شيوه‌اي عقلاني با آن مواجه شود. نحوه مواجهه ما بايد عقلايي و منطقي باشد و نبايد در بازي‌اي كه آنها براي ما تدارك ديده‌اند، شركت كنيم.
موضع‌گيري صداو سيما و سياستمداران كشورمان در مقابل ترامپ بايد موضع‌گيري منطقي و همراه با افشاگري باشد. امروز مي‌بينيم كه ترامپ در سخنانش برجام را به ضرر امريكا مي‌داند. در مورد برجام او به صراحت مي‌گويد كه مايه شرمندگي ما است و آن را نوعي باخت مي‌داند. اين از نگاه ديگر يك موفقيت بزرگ و سرافرازانه براي جمهوري اسلامي است. اينكه آقاي ترامپ به اين مساله اذعان مي‌كند نيز در نوع خود خوب است.
در چنين شرايطي از صداوسيما و رسانه‌هاي كشور انتظار مي‌رود كه برجام را به عنوان يك دستاورد بزرگ معرفي كنند اما متاسفانه چنين رفتاري را از صداو سيما شاهد نيستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون