• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3928 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۲ مهر

تقويت نسبي قيمت نفت

قيمت روز گذشته به دنبال كاهش توليد و ذخاير نفت امريكا با رشد همراه شد. به اين ترتيب نفت وست تگزاس اينترمدييت امريكا با ۳۴ سنت يا     7/0 درصد افزايش نسبت به قيمت نهايي معاملات پنجشنبه، 94/50 دلار در هر بشكه معامله شد. نفت برنت نيز با ۳۴ سنت يا 6/0 درصد افزايش، 59/56 دلار در هر بشكه بود.
اداره اطلاعات انرژي امريكا اعلام كرد ذخاير نفت خام اين كشور در هفته منتهي به ۶ اكتبر، 7/2ميليون بشكه كاهش يافته و به 22/462 ميليون بشكه رسيده است. توليد نفت خام نيز ۸۱ هزار بشكه كاهش يافته و به 48/9 ميليون بشكه در روز رسيده است.
واردات بالاي نفت از سوي چين كه در فاصله ژانويه تا سپتامبر به 5/8 ميليون بشكه در روز بالغ شد و در سپتامبر به ۹ ميليون بشكه در روز رسيد، عامل ديگري بود كه از قيمت‌ها حمايت كرد. به گفته تحليلگران بانك ANZ، واردات نفت به چين قوي مانده و با نرخ رشد 2/12 درصدي كه از ابتداي سال تاكنون داشته، نگراني‌ها نسبت به ضعيف شدن تقاضا در اين كشور را رفع مي‌كند.
با وجود محدود شدن عرضه در بازار، شركت برن‌اشتاين ريسرچ همچنان بر اين باور است كه اوپك بايد توافق كاهش توليد را پس از پايان مدت اجراي آن در مارس سال ۲۰۱۸، تمديد كند تا ذخاير اضافي كاهش پيدا كنند. طبق گزارش رويترز، اوپك به همراه ساير توليدكنندگان از جمله روسيه توليدشان را از ژانويه به ميزان 8/1 ميليون بشكه در روز محدود كرده‌اند و مذاكراتي براي تمديد مدت اجراي اين توافق در جريان است.
ازطرفي آژانس بين‌المللي انرژي اعلام كرد عرضه و تقاضاي جهاني نفت در سال آينده تا حد زيادي به توازن خواهد رسيد، زيرا رشد در ميزان مصرف به كاهش ميزان نفت ذخيره شده طي 3 سال گذشته كمك خواهد كرد و افزايش سريع توليد را خنثي خواهد كرد. در كل سال 2018، تقاضا براي نفت و توليد از سوي غيراوپكي‌ها تقريبا به يك ميزان رشد خواهد كرد و اين چشم‌انداز كلي است كه احتمالا مانع از افزايش بيشتر قيمت‌ها خواهد شد.
آژانس همچنين گفته، ميزان ذخاير نفت تجاري جهان احتمالا در سه ماهه سوم امسال كاهش يافته كه تنها دومين كاهش ميزان ذخاير از زمان آغاز افت قيمت‌ها در سال 2014 تاكنون به شمار مي‌رود. اين كاهش به لطف افت ميزان نفت ذخيره شده روي دريا يا نفت در حال ترانزيت رخ داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون