• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3935 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۳۰ مهر

گردشگري در فصل پاييز چه هديه‌اي دارد؟!

سفرهاي ارزان در روزهاي خلوت

الهام معيني جزني

در شماره قبل ستون ايرانشهر به اين نكته اشاره كردم كه سفر كردن به شهرهاي كشور با تورهاي داخلي به نسبت سفرهاي خارجي، گران و هزينه‌بر است. در اين شماره مي‌خواهم راه‌هاي سفر ارزان در داخل كشور را كه بسياري از آنها از الگوهاي خارجي نشات گرفته‌اند و در شرايط كنوني امكان پياده كردن آن در داخل كشور وجود دارد، بازگو كنم. با توجه به اينكه در فصل پاييز هستيم و بسياري از مقاصد گردشگري، تراكم گردشگر ندارند، پياده كردن اين روش‌ها در صورتي‌كه كه اهل تغيير در هنجارهاي عادي باشيد، امكانپذير و حتي دلنشين است.
براي اين كار ابتدا بايد دور ذهنيات قبلي و قديمي خود را خط بكشيد، يك كوله سبك ‌برداريد، نقشه كشور را در دست بگيريد و با گوشي همراه خود، خدمات حمل و نقل، مكان‎هاي اقامتي و رستوران‌هاي بومي مقصد را چك كنيد. استفاده از وسايل نقليه مثل اتوبوس و قطار از بهترين‌ راه‌هايي است كه هزينه سفر را پايين مي‌آورد؛ بليت‌هاي لحظه آخري هواپيما هم مي‌تواند گزينه‌هاي جذابي پيش روي‌تان بگذارد.
اگر با واژه‌ «هيچهايك» يا به قول فرهنگستان ادب فارسي «رايگان سواري» آشنايي داريد، بدانيد كه مي‌توانيد به عنوان يك گزينه بسيار مناسب براي كاهش هزينه سفر، آن را هم در پس ذهن داشته باشيد؛ به شرط آنكه از لحاظ روحي و رواني و البته اطلاعات، آشنايي كامل داشته تا از آسيب‌هاي احتمالي آن در امان باشيد. در اين روش، مسافر معمولا با ايستادن كنار جاده از رانندگان مي‌خواهد در صورت تمايل به‌صورت رايگان، او را به مقصد برسانند. اين سبك از سفر، در ميان اروپايي‌ها و امريكايي‌ها، سال‌هاست جا افتاده و البته در ايران نيز به آرامي جاي خود را به عنوان يكي از روش‌هاي سفر ارزان، باز كرده است.  پس از مساله حمل و نقل، اقامت دومين موردي است كه بايد فكري به حال آن كرد. استفاده از چادر و كمپ‌ها و آلاچيق‌هاي بين‌راهي، از بهترين گزينه‌هاي پيش رو است كه فرهنگ آن، چندسالي است وارد كشور شده است. البته گزينه مناسب‌تر و البته كمي گران‌تر، استفاده از اقامتگاه‌هاي بومگردي و حتي خانه‌هاي افراد محلي است. اين نوع اقامتگاه‌ها كه در كشور رو به افزايش هستند در فصل‌هاي پاييز و زمستان كه سفرهاي كمتري انجام مي‌شود، از لحاظ هزينه و امكانات، مي‌تواند بهترين گزينه پيش رو باشد و اما مساله آخر، بحث خوراك و غذاست. يكي از بهترين راه‌ها براي لذت از سفر، امتحان غذاهاي بومي و محلي هر منطقه است كه معمولا با هزينه پايين‌تر و كيفيت بهتر در دسترس است. در اين قسمت از سفر، به شما توصيه مي‌كنم كمي بيشتر هزينه كنيد تا هم به اقتصاد گردشگري كمك كنيد و هم در جامعه محلي، ايجاد انگيزه كرده و هم خود را از چشيدن طعم غذاهاي جوامع مختلف، محروم نكنيد.
راه‌هايي كه در ستون اين شماره ايرانشهر بازگو شد تنها گوشه‌اي از تجربيات سفر ارزان بوده و قاعدتا هريك از كساني كه خود را از قيدوبندها و عادات هميشگي خارج كرده‌اند، به تجربيات شخصي‌تري هم رسيده‌اند كه امروزه با گسترش شبكه‌هاي اجتماعي، بسياري از آنها را با بقيه تقسيم كرده‌اند. پاييز فصل زيبايي براي سفر در ايران است و اقامتگاه‌ها و جاده‌ها نيز از تراكم مسافران خالي؛ يك برنامه‌ريزي منظم و يك مرخصي چند روزه مي‌تواند يكي از متفاوت‌ترين سفرها را براي شما رقم بزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون