• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3940 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۶ آبان

عددنوشت

توان توليد كفش
رسول شجري، رييس اتحاديه كفاشان دست‌دوز با تاكيد بر اينكه در كشور زمينه توليد ۴۰۰ ميليون جفت كفش وجود دارد، گفت: با توجه به مصرف ۲۵۰ ميليوني ايران نيازي به واردات كفش نداريم. اكنون سالانه حدود ۵۰۰ ميليون دلار كفش قاچاق وارد كشور مي‌شود كه اين كالاها از كشورهاي مختلفي از چين گرفته تا ايتاليا به بازار ما راه پيدا مي‌كنند. وي با بيان اينكه در مقابل اين حجم واردات قاچاق، صادرات ايران در حوزه كفش تنها به ۱۲۰ ميليون دلار به كشورهاي همسايه محدود مي‌شود، در گفت‌وگو با ايسنا گفت: اكنون در بازارهاي داخلي حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد انواع پاپوش‌ها در داخل كشور توليد شده و ما سهمي بالا از بازار را در دست داريم اما با اين حال ظرفيت‌هاي توليدي ما به شكل ۵۰ درصدي در حال حركت هستند و اگر ساماندهي‌هاي لازم صورت بگيرد، امكان افزايش حجم صادرات نيز مهيا خواهد بود. شجري با بيان اينكه لازم است در كشور توليد به عنوان دغدغه‌اي جدي محسوب شود، گفت: اكنون در حوزه‌هاي دارايي، قانون كار، بيمه، شهرداري، قيمت حامل‌هاي انرژي، عدم ساماندهي كارخانه‌ها، عدم كنترل و نظارت كارخانه‌هاي توليد مواد اوليه مشكلات متعددي بر سر راه توليدكننده قرار دارد كه سختي‌هاي بسياري ايجاد كرده و موجب مي‌شود چرخه توليد ما به كندي حركت كرده و قيمت آن افزايش پيدا كند.

نياز سالانه به كيف اداري
محسن خردمند، رييس اتحاديه سراجان اظهار كرد: در طول سال براي دانش‌آموزان در بخش اداري و آموزشي حدودا ۱۸ ميليون كيف نياز داريم. وي به ارايه توضيحاتي درباره وضعيت توليد و واردات انواع كيف پرداخت و گفت: اگرچه اكنون كالاي قاچاق از حاشيه تركيه و كشورهاي ديگر وارد ايران مي‌شود، اما يكي از موضوعات مهم‌تري كه توليد ما را آزار مي‌دهد، بحث واردات مواد اوليه است كه بايد نسبت به آن تجديدنظر شود. وي با اشاره به مشكلاتي مانند تعرفه‌هاي گمركي يا طولاني شدن روند ترخيص كالا در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: اگر در اين حوزه‌ها همكاري و هماهنگي بيشتري پيش آيد، توليدكنندگان مي‌توانند كالاي خود را به قيمت و سر وقت تحويل بگيرند و در حوزه توليد با موانع كمتري مواجه باشند. خردمند همچنين عنوان كرد: به غير از كيف‌هايي كه مورد استفاده خانم‌ها قرار مي‌گيرد، سالانه حدود ۱۸ ميليون كيف اداري و مدارس لازم داريم كه از اين رقم حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد آن در داخل كشور توليد مي‌شود اما اگر توليدكنندگان بدانند كه به مرور جلوي واردات انواع كيف‌ها گرفته مي‌شود، به طور تدريجي بر ظرفيت توليد افزوده مي‌شود و توليدات ما در اين بخش پاسخگوي نيازهاي كشور خواهد بود.

كاهش سوانح دريايي ايران
تعداد كل سوانح شناورهاي ايراني در شش ماهه اول سال جاري، 28 سانحه بوده كه نسبت به زمان مشابه آن در سال قبل، 17 درصد كاهش داشته است.
هادي حق‌شناس، معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با اعلام اين خبر و با بيان اينكه تلفات انساني شناورهاي ايراني در اين مدت 6 نفر بوده، گفت: در بخش تلفات انساني نيز به نسبت 6 ماهه اول سال قبل، 40 درصد كاهش تلفات داشته‌ايم. بنا به گزارش روابط عمومي سازمان بنادر و دريانوردي وي اضافه كرد: تعداد كل سوانح شناورها (ايراني و خارجي) در شش ماهه اول امسال، 28 سانحه بوده كه در مقايسه با زمان مشابه در سال قبل، 17 درصد كاهش داشته است. بر اساس اين گزارش و به گفته معاون امور دريايي سازمان بنادر، انجام كنترل و بازرسي منظم از كشتي‌ها در بنادر، الزام به انجام اصولي بارچيني در شناورها از جمله اقدامات پيشگيرانه‌اي است كه بر كاهش حوادث دريايي در ايران موثر بوده است.

رشد واردات موز
بر اساس آمارهاي تجارت خارجي در شش ماهه نخست سال واردات موز با رشد ۴۰ درصدي مواجه شده است. بر اساس آمارهاي منتشر شده در گمرك، در شش ماهه نخست سال واردات موز به كشور با رشد 40 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. بر اين اساس تا شهريور ماه سال جاري 346 هزار تن واردات موز به ارزش 267 ميليون دلار انجام شده است. اين در حالي است كه در شش ماهه نخست سال قبل فقط 250 هزار تن و به ارزش 191 ميليون دلار وارد كشور شده بود. بر اساس آمار گمرك واردات موز به لحاظ ارزش دلار و همچنين به لحاظ وزني با رشد 39 درصدي مواجه شده است.

تورم مهرماه
نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به مهر‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهي به مهر‌ماه ۱۳۹۵ معادل 8/9 درصد اعلام شد. به گزارش بانك مركزي، نرخ تورم براساس سال پايه ۱۰۰=۱۳۹۵ در دوازده ماه منتهي به مهر‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به دوازده ماه منتهي به مهر‌ماه ۱۳۹۵ معادل 8/9 درصد است. شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در مهرماه ۱۳۹۶ به عدد 4/108 رسيد كه نسبت به ماه قبل 4/0 درصد افزايش يافت. همچنين اين شاخص در مهرماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 4/8 درصد افزايش داشته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون