• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3944 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۰ آبان

افزايش صادرات نفت ايران به آسيايي‌ها

صادرات نفت ايران به آسيا در ماه سپتامبر براي سومين ماه متوالي افزايش يافت و به بالاترين رقم از ماه مارس رسيد. افرايش خريدهاي چين و كره جنوبي اين رشد را رقم زد. آمارهاي دولتي و رهيابي نفتكش‌ها نشان داد چين، هند، كره جنوبي و ژاپن ماه گذشته ميلادي اندكي بيش از 9/1 ميليون بشكه در روز نفت از ايران خريدند كه 1/5 درصد از مدت مشابه سال گذشته بيشتر است. صادرات نفت ايران به آسيا در ماه سپتامبر به نسبت ماه آگوست نزديك به 20 درصد افزايش يافته است. هنوز خريدهاي نفتي مشتريان آسيايي ايران از بالاترين رقمي كه در اوايل سال 2017 و سال گذشته ثبت شد، كمتر است. يك فرد آگاه به بارگيري محموله‌هاي ايران گفت واردات مشتريان آسيايي از ايران كه بخش عمده‌اي از صادرات نفت اين كشور را تشكيل مي‌دهد احتمالا در هفته‌هاي آينده كاهش مي‌يابد؛ همان‌طور كه در ماه اكتبر نيز محموله‌هاي نفت ايران براي اين منطقه به كمتر از 5/1 ميليون بشكه در روز كاهش يافت.
صادرات نفت ايران به چين در ماه سپتامبر نزديك به 60 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت و به حدود 784 هزار بشكه در روز رسيد اما نسبت به ماه آگوست كاهش داشت چراكه پكن در اين ماه بيشترين رقم ماهيانه از سال 2006 را از اين خريده بود. خريد نفت كره جنوبي نيز نزديك به يك‌چهارم افزايش يافته است و به اندكي بيش از 504 هزار بشكه در روز، بالاترين رقم در 5 ماه گذشته رسيده است. اما صادرات نفت ايران به هند در اين ماه يك سوم كاهش يافته و به روزانه 415 هزار و 400 بشكه رسيده است. ژاپن نيز در ماه سپتامبر بيش از 30 درصد خريد نفت از ايران را كاهش داده و به حدود 216 هزار بشكه در روز رسيده است.
ازسوي ديگر كاهش شكاف بين عرضه و تقاضا در بازار در سايه تلاش‌هاي اوپك و متحدانش براي كاهش توليد موجب شد تا قيمت نفت ديروز از ثبات نسبي برخوردار باشد، هرچند احتمال افزايش توليد نفت شيل امريكا اندكي قيمت‌ها را كاهش داد. براساس اين گزارش، قيمت هر بشكه نفت برنت ديروز با 12 سنت كاهش نسبت به رقم پاياني جلسه گذشته به 60 دلار و 78 سنت رسيد، اما همچنان در نزديكي بالاترين رقم‌هاي ثبت‌شده از جولاي 2015 تاكنون كه اوايل هفته جاري به ثبت رسيد باقي ماند. قيمت فعلي نفت برنت حدود 37 درصد بالاتر از پايين‌ترين رقم‌هاي ثبت‌شده در ماه ژوئن است.  رويترز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون