• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3996 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۸ دي

تصادف نفتكش ‌ايراني در آب‌هاي شرق چين

32 نفر ناپديد شدند؛ 60 ميليون دلار دود شد

گروه اقتصادي| يك فروند نفتكش تحت مديريت شركت ملي نفتكش ايران شنبه، ۱۶ دي‌ماه در مسير كره جنوبي بر اثر برخورد با يك كشتي باري منفجر شد. اين نفتكش حامل ميعانات گازي پارس جنوبي براي شركت هانوا توتال كره‌جنوبي بود. اين شركت محموله خود را به روش فوب FOB از ايران خريداري كرده است. نفتكش يادشده در ۶۰ مايلي كره جنوبي تصادف كرده و دچار آتش سوزي شده است.

كشتي سان‌چي كه روز شنبه دچار حادثه شد، سال 2008 ساخته شده و تحت مالكيت شركت ملي نفتكش قرار داشته و تحت پرچم كشورهاي مختلف تردد داشت كه آخرين پرچم اين كشتي متعلق به كشور پاناما بوده است.

اين نفتكش حامل 136 هزار تن نفت فوق سبك (بيش از يك ميليون بشكه) به ارزش 60 ميليون دلار بوده است. طرف كره‌اي هنوز اين مبلغ را به حساب شركت ملي نفت ايران واريز نكرده و اين سوال پيش آمده كه آيا ارزش محموله نفتكش منفجر شده به حساب ايران واريز خواهد شد يا خير. آنگونه كه خبرگزاري شانا اعلام كرده، نفتكش ايراني از سوي يك شركت بيمه معتبر خارجي، بيمه بوده است. در قراردادهاي فوب (FOB) تحويل كالا در عرشه كشتي در مبدا است. فروشنده وقتي كالا را از روي نرده كشتي عبور داد ريسك خود را خاتمه داده است. هزينه حمل و بيمه با خريدار است. امضاي قرارداد حمل از بندر تحويل و بيمه و بازرسي با خريدار است.

 

۴ دانشجو و يك خانم در جمع مفقودشدگان

در همين رابطه مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي از اعزام كارشناسان سازمان بنادر و دريانوردي به چين خبر داده و گفته است كه اين نفتكش ۳۲ خدمه داشت كه ۳۰ نفر آن ايراني و ۲ نفر تبعه كشور بنگلادش هستند. وي ادامه داد: براساس اطلاعات به دست آمده، چهار نفر از خدمه ايراني دانشجوي دريانوردي بوده‌اند كه دوره كارآموزي‌شان را در اين نفتكش سپري مي‌كردند، همچنين يك تن از همسران كاركنان روي كشتي حضور داشته است.

راستاد ادامه داده است: متعاقب اين حادثه، كشتي باري چيني موفق مي‌شود نفرات و كشتي خود را از محل حادثه خارج كند، اما به دليل وسعت حريق به شعاع هزار متر، تاكنون عمليات امداد براي يافتن ۳۲ خدمه نفتكش ايراني ناموفق بوده است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اعلام اينكه كميته بررسي سانحه دريايي در سازمان بنادر و دريانوردي تشكيل شد، يادآور شده رايزني‌ و پيگيري با مراجع داخلي و بين‌المللي مرتبط در حال انجام است تا زواياي مختلف اين سانحه بررسي شود، همچنين با مراجع دريايي چين و كشورهاي همجوار مذاكراتي صورت گرفته تا حداكثر تلاش براي امداد و نجات مدنظر قرار گيرد.

راستاد با اعلام اينكه در همين زمينه با سفير ايران در چين و سركنسولي كشورمان در شانگهاي گفت‌وگو‌هايي صورت گرفته تا از وضع امداد و نجات در منطقه رخداد حادثه باخبر شويم، تصريح كرد: از صبح امروز، كشتي‌هاي نجات چيني براي اطفاي حريق و نجات دريايي در محل حضور داشته‌اند و اميدواريم عمليات امداد و نجات، سرنوشت خدمه مفقود شده نفتكش ايراني را مشخص كند.

او تاكيد كرده سازمان بنادر و دريانوردي براساس كنوانسيون ايمني جان اشخاص در دريا، به دليل اينكه خدمه نفتكش اتباع ايراني بوده‌اند، اين اختيار را دارد كه به عنوان مرجع دريايي در فرآيند رسيدگي سانحه حضور داشته باشد.

به گفته مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي، رايزني‌ها براي اعزام سريع كارشناسان سازمان بنادر و دريانوردي به محل حادثه به منظور پيگيري‌هاي لازم و مشخص شدن سرنوشت كاركنان نفتكش در حال انجام است.

راستاد با بيان اينكه عمليات امداد و نجات از سوي كشوري انجام مي‌شود كه سانحه در آب‌هاي تحت مالكيت و محدوده آن رخ داده باشد، عنوان كرده كه چين با همه توان براي پيگيري اين حادثه، كشتي‌هاي امداد و نجات خود را به محل حادثه اعزام كرده، بنابراين حضور كارشناسان سازمان بنادر و دريانوردي براي حصول اطمينان از ارايه خدمات، ضروري است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفته است: سامانه ثبت تردد كشتي‌ها و سامانه شناسايي خودكار كشور چين از اين حادثه ارزيابي دقيقي خواهد كرد و پس از آن مي‌توان نتيجه گرفت كه كدام شناور مقصر حادثه بوده است.

اگرچه به دنبال اين حادثه كشتي‌هاي اطراف و كشور چين براي اطفاي حريق اقدام كردند و هلي‌كوپتر امداد نيز اعزام شد، اما از لحظه تنظيم اين خبر تاكنون اطلاعي از خدمه اين كشتي وجود ندارد. هرچند اميد به زنده‌ ماندن خدمه ناپديد شده كم است اما سخنگوي كميسيون انرژي مجلس بعدازظهر يكشنبه از احتمال دور شدن خدمه نفتكش ايراني از محل حادثه با قايق نجات خبر داد.

به گفته اسدالله قره‌خاني احتمال دارد افراد از طريق قايق نجات از محل حادثه دور شده باشند اما با توجه به‌شدت آتش و شرايط آب و هوايي، بالگردها نتوانستند كه بطور كامل براي مهار اقدام كنند لكن از ساير روش‌هاي ديگر اقداماتي انجام شده است.

 

اعلام جزئیات پوشش‌های بیمه نفتکش سانحه‌دیده ایران

در همين رابطه عبدالناصر همتی در مورد پوشش بیمه نفتکش سانحه‌دیده ایران در آب‌های چین گفت: این نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران و به ارزش ۳۲ میلیون دلار بوده است.

همتی در مورد جزئیات پوشش بیمه نفتکش ایرانی گفت: ۳۰ درصد بیمه‌نامه توسط شرکت‌های بیمه داخلی پوشش داده شده است که ۲۰ درصد از سوی بیمه البرز و ۱۰ درصد از سوی بیمه ملت است. از این ۳۰ درصد نیز ۵۰ درصد بیمه‌نامه‌های فوق نزد بیمه مرکزی پوشش بیمه اتکایی داشته است.

رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: ۷۰ درصد پوشش بیمه‌نامه این نفتکش نیز متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است.

دکتر همتی تصریح کرد: همچنین مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بین‌المللی است.

رئیس کل بیمه مرکزی بر این اساس تصریح کرد: در صورتی‌ که این نفتکش خسارت کامل ببیند و به‌ عبارتی Total lost باشد، پرداخت حدود ۱۰ میلیون دلار از خسارت بر عهده شرکت‌های بیمه ایرانی خواهد بود که از این رقم حدود ۵ میلیون دلار سهم دو شرکت بیمه البرز و ملت و حدود ۵ میلیون دلار سهم بیمه مرکزی خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون