• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3188 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۴ اسفند

دسترسي آسان به اسلحه در اروپا

  محسن علي مددي/  اروپا به عنوان قاره‌اي كه از گذشته‌هاي دور به ندرت شاهد خشونت مسلحانه بوده، اكنون با دو چالش مواجه است كه به اين مساله به طور ناگهاني اولويت بخشيده و آن عبارت است از: جمعيت فزاينده جوان كه مصمم به هدف قراردادن اهدافي در نزديكي
كشور شانند و يك بازار سياه داغ تسليحات. اروپا در تقابل با امريكا كه خشونت مسلحانه در آنجا رواج دارد، كلا مامني براي در امان ماندن از خشونت‌هاي مسلحانه جدي قلمداد مي‌شود. در دانمارك اسلحه كمري و سلاح‌‌هاي نيمه خودكار تقريبا ممنوع است. سلحه‌هاي شكاري نيز طبق قانون در اختيار كساني قرار مي‌گيرد كه به لحاظ سوابق اجتماعي و رعايت قوانين حيات وحش دانمارك مورد گزينش دقيق بوده‌اند.
اما مساله كنترل بر اسلحه در اروپا به علت مرزهاي باز آن به خصوص چالش‌برانگيز است. كنترل جريان تسليحات بين 28 كشور اتحاديه اروپا هريك با قوانين و مقررات خاص خود تقريبا غيرممكن است. مثلا يك سلاح گرم كه در يك كشور غيرقانوني است، ممكن است در كشور ديگر قانوني باشد. درگزارش جامع كميسيون اروپا كه سال 2014 انتشار يافت، تعداد سلاح‌هاي گرم غيرقانوني در سراسر اروپا 67 ميليون قبضه عنوان شد اما خاطرنشان شد كه اين رقم كلي احتمالا بزرگنمايي شده و ارزيابي دقيق سلاح‌ها در اروپا، ممكن نيست.
البته جاي تامل دارد كه انگليس در برنامه مرزهاي باز اروپا مشاركت نكرده و قوانين تسليحاتي سختگيرانه‌اي را اجرا كرده، به همين علت اسلحه در اين كشور به ندرت يافت مي‌شود به طوري كه مجرمان و تروريست‌هاي احتمالي در انگليس از فرط استيصال گاهي به اسلحه‌هاي قديمي و حتي اسلحه‌هاي عتيقه متوسل مي‌شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون