• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4019 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۵ بهمن

گفت‌وگوي «اعتماد» با هومن افاضلي

تشويق كنيد افراد تازه، وارد فوتبال ايران شوند

مهدي روزخوش

تيم فوتبال نفت تهران امسال شرايط عجيب و غريبي را پشت سر گذاشت. اين باشگاه كه از ابتدا با يك مالك خاص كارش را آغاز كرد، در ادامه فصل مالكيتش تغيير كرد اما مالك جديد هم نتوانست به تعهدات خود عمل كند تا دوباره شاهد تغييرات مديريتي در سازمان اين باشگاه باشيم. حالا با آمدن مالك جديد تغييراتي هم در كادر فني اين تيم ايجاد شد چنان كه در نهايت هومن افاضلي به عنوان سرمربي جديد نفت انتخاب شد. افاضلي كه پيش از اين در كادر فني تيم ملي اميد و تيم ملي بزرگسالان فعاليت كرده بود، سابقه مربيگري در ليگ يك را در كارنامه داشت اما هيچ‌وقت به عنوان سرمربي در ليگ برتر فعاليت نكرده بود. او حالا پس از سال‌ها به ليگ برتر آمده تا بتواند توانايي‌هايش را نشان دهد. از زماني هم كه هدايت تيم نفت را بر عهده گرفته، با وجود حواشي‌اي كه اين تيم داشت، توانسته نتايج قابل قبولي را كسب كند. با توجه به رابطه صميمي كه ميان هومن افاضلي و برانكو ايوانكوويچ برقرار است، تصميم گرفتيم گفت‌وگويي با هومن افاضلي انجام دهيم تا هم پيرامون شرايط تيمش و هم اختلافاتي كه ميان برانكو و كي‌روش ايجاد شده بود با او صحبت كنيم.

به عنوان نخستين سوال مي‌خواهيم درباره وضعيت تيم نفت صحبت كنيم و اينكه چرا با وجود حواشي‌اي كه اين تيم داشت هدايتش را بر‌عهده گرفتيد؟

باشگاه نفت يك باشگاه قديمي است و چند سال قبل هم من از اين تيم پيشنهاد داشتم و مي‌توانستم سرمربي‌اش شوم اما در آن زمان شرايط طور ديگري رقم خورد. در آن زمان هم نفت وضعيت بسيار خوبي داشت و شايد بتوان گفت بهترين دوران نفت بود اما گويا قسمت ما است كه در روزهاي سخت به باشگاه نفت اضافه شويم و هدايتش را بر عهده بگيريم.

بعد از اينكه به نفت آمديد به نوعي مي‌توان گفت فراتر از انتظار نتيجه گرفتيد. انتظار چنين نتايج خوبي را داشتيد؟

ما مقابل پرسپوليس نتيجه خوبي گرفتيم كه يكي از دلايل آن شناخت خوبي بود كه از اين تيم داشتم چرا كه من سال‌ها با آقاي برانكو كار كردم و حتي زماني كه ايشان مربي پرسپوليس بود، خيلي به اين باشگاه نزديك بودم و مداوم با ايشان ارتباط داشتم. همين شناخت ويژه و زياد من از باشگاه پرسپوليس باعث شد كه بتوانيم بازي خوبي برابر آنها انجام دهيم. از نظر بازيكن هم تك‌تك نفرات آنها را هم مي‌شناختم بنابراين آنچه در بازي پرسپوليس اتفاق افتاد يك بازي متفاوت بود. بعد از بازي پرسپوليس بود كه تيم ما به روال عادي بازگشت. بازي پرسپوليس هم براي من و هم براي تيم يك بازي خاص بود چرا كه تا پيش از آنكه سرمربي نفت شوم، همه تلاش من بر اين بود كه تيم پرسپوليس برابر حريفان خود نتيجه بگيرد اما در در زماني كه سرمربي نفت شدم و با پرسپوليس بازي كرديم تلاش مي‌كردم كه از پرسپوليس امتياز بگيرم.

شما به عنوان مربي جوان در ليگ برتر فعاليت مي‌كنيد. مي‌خواهيم نظرتان درباره حضور مربيان جوان در ليگ برتر را جويا شويم.

اميدوارم تجربياتي كه تيم‌ها با مربيان جوان دارند تجربيات موفقي باشند يعني تشويق كنند آدم‌هاي جديد وارد شوند و دانش جديد هم به فوتبال بيايد. من خودم را نماينده مربيان زيادي مي‌دانم كه شرايط كار كردن براي‌شان در ليگ برتر فراهم نمي‌شود و نمي‌توان از دانش و شخصيت آنها استفاده كرد. اميدوارم كه با رفتار و كارم شرايطي را به وجود بياورم كه اعتماد به مربيان جوان بيشتر شود و آن مربيان ديده شوند.

خداداد عزيزي در يك برنامه تلويزيوني عنوان كرده بود بهتر است فدراسيون فوتبال روي مربيان جوان سرمايه‌گذاري كند و آنها را به كلاس‌هاي مربيگري بفرستد؛ شما اين موضوع را قبول داريد؟

در همه جاي دنيا دوره‌هايي كه مي‌گذرانند زيرنظر كنفدراسيون‌هاي فوتبال قاره‌هاست و مداركي مي‌دهند كه اين مدارك براي مربيگري معتبر است. اما خوب است كه مثل دوره حرفه‌اي مربيگري، يك دوره عملي هم براي مربيان بگذارند. الان در دوره حرفه‌اي يكي از پنل‌هايش اين است كه مربي كنار يك تيم بزرگ مي‌رود و به صورت عملي كار را ياد مي‌گيرد. يعني يك مربي مي‌رود كنار يك تيم بزرگ كارآموزي مي‌كند تا شرايط حرفه‌اي را درك كند و آموزش ببيند. در اين زمينه هم قاعدتا بايد سرمايه‌گذاري شود. من خودم براي اينكه بتوانم اين كار را بكنم با هزينه شخصي انجام دادم. به نظر من مشكل فوتبال ما مربيانش نيستند و بزرگ‌ترين مشكلي كه در فوتبال ما وجود دارد مديريتي است كه بر فوتبال ما حاكم است چون آنها هستند كه اين مربيان را انتخاب مي‌كنند و با سرمايه‌گذاري‌اي كه مي‌كنند يا نمي‌كنند به مربيان جهت مي‌دهند كه به كدام سمت حركت كنند.

طي سال‌هاي اخير برانكو ايوانكوويچ اختلافات زيادي باكارلوس كي‌روش داشت. شما به عنوان دوست نزديك برانكو آيا در اين زمينه با او صحبت مي‌كرديد؟

بله، خيلي با او صحبت مي‌كردم. من معتقدم كه همه بايد با تيم ملي همكاري كنند. برانكو هم معتقد است همه بايد با تيم ملي همكاري كنند اما هر همكاري و هر كاري قواعدي دارد. براي اينكه از همكاري‌ها برداشت‌هاي شخصي نشود، يكسري قواعد و قانون‌هايي به وجود آمده يعني در فيفا تاريخ‌هايي گذاشته شده كه بر اساس آن بازيكنان در اختيار تيم ملي باشند. اين قاعده را گذاشته‌اند كه اختلافات در باشگاه‌ها و تيم ملي ايجاد نشود. مشكل كشور ما اين است كه اين قواعد و قانون‌ها رعايت نمي‌شود و آدم‌ها فكر مي‌كنند مي‌توانند از اين چارچوب‌ها و قواعد فراتر بروند و وقتي هم كه فراتر مي‌روند دعوا مي‌شود. آقاي برانكو خودش سرمربي تيم ملي بوده و بيشتر از همه مي‌داند چگونه مي‌شود با تيم ملي همكاري كرد و تا الان هم همكاري لازم را كرده است. تا به حال نشده به بازيكني بگويد به تيم ملي نرو و حق نداري به تيم ملي بروي.

اما برخي معتقدند سه روز زمان كافي براي آماده‌سازي تيم ملي نيست.

من هم مربي تيم ملي بوده‌ام و مي‌دانم كه سه روز كافي نيست براي همين در تمام اردوهاي تيم ملي بيش از يك هفته زمان گذاشته شده است. اين به من مربي ليگ فشار مي‌آورد چرا كه باعث مي‌شود زمان من براي تمرين كردن كم شود. ما همه اين فشارها را تحمل مي‌كنيم كه تيم ملي موفق شود اما وقتي شما اين را مي‌دهيد و باز هم طرف مقابل اضافه‌تر مي‌خواهد ديگر كار از قاعده مي‌گذرد.

مساله‌اي كه از سوي مربيان تيم ملي خواسته كه بازيكنان در ارديبهشت ماه كه ليگ قهرمانان آسيا برگزار مي‌شود در اختيار تيم ملي باشند را مي‌پذيريد؟

اين ديگر زياده‌خواهي است. ما هم در جام جهاني 2006 با وجود اينكه يحيي گل‌محمدي، علي دايي، رسول خطيبي و سهراب بختياري‌زاده در ليگ قهرمانان بازي داشتند و تا زماني كه آنها در آسيا بازي داشتند، در باشگاه‌هاي‌شان بودند. ما هم اعتراضي نكرديم چراكه حق باشگاه‌ها بود بازيكنان‌شان را در اختيار داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون