• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4022 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ بهمن

رييس‌جمهور در نشست خبري:

اعتراض مردم فقط اقتصادي نيست

گفت‌وگو‌هاي تلويزيوني چند ماه اخير حسن روحاني با انتقادات زيادي رو‌به‌رو شده بود. بيشترين انتقادات متوجه سوال مجري‌هاي مختلف اين گفت‌وگو‌ها بود و جامعه رسانه‌اي ايران انتظار داشت تا رييس‌جمهوري با حضور در برابر خبرنگاران به جاي شومن‌هاي تلويزيوني پاسخگوي سوالات رسانه‌هايي جز رسانه ملي باشد. روز گذشته دومين نشست خبري حسن روحاني رييس دولت دوازدهم برگزار شد اما اين نشست هم در پايان با انتقادات خبرنگاران حاضر همراه بود. درحالي كه كمتر از 15 روز از گفت‌وگوي تلويزيوني رييس‌جمهور با رسانه ملي گذشته است با اين حال در نشست خبري روز سه‌شنبه باز هم سه سهميه به رسانه ملي تعلق گرفت. خبرگزاري صدا و سيما، شبكه خبر و راديو جوان هر سه رسانه‌هاي صدا و سيما بودند كه با سوالاتي كليشه‌اي و شبيه به يكديگر موضوعاتي تكراري از رييس‌جمهور مورد سوال قرار دادند. از ديگر نكات نشست خبري روز گذشته، حضور پررنگ رسانه‌هاي خارجي بود كه آنها نيز با سوالاتي شبيه به يكديگر از برنامه ايران در برابر خروج احتمالي امريكا از برجام سوال كردند. شبيه بودن سوالات به يكديگر مورد انتقاد روحاني‌نژاد مجري برنامه قرار گرفت و از خبرنگاران خواست از پرسش‌هاي تكراري پرهيز كنند. حضور پررنگ و در اولويت قرار گرفتن رسانه‌هاي خارجي سبب شد تا فرصت زيادي در اختيار رسانه‌هاي داخلي قرار نگيرد. دايره اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري بايد به اين موضوع توجه كند و با برنامه‌ريزي مناسب، اين موضوع را در نشست‌هاي آتي لحاظ كرده و با تفكيك رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي براي هر كدام از اين رسانه‌ها نشست خبري جداگانه برگزار كند. يكي از نكات مثبت اين نشست خبري، توزيع مناسب زمان ميان رسانه‌هاي اصلاح‌طلب، اصولگرا و حتي رسانه‌هاي فرهنگي بود تا جايي كه روزنامه باني‌فيلم فرصت سوال از رييس‌جمهور را پيدا كرد و توانست سوالي درباره موضوعات و بودجه نهاد‌هاي فرهنگي كشور را مطرح كند. از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب روزنامه آفتاب يزد، خبرگزاري‌هاي ايسنا و ايلنا و از رسانه‌هاي اصولگرا روزنامه جوان، فرهيختگان و خبرگزاري مهر سوالات خود را مطرح كردند. در پايان اين نشست خبري حسن روحاني به سوالات 20 رسانه متشكل از سه رسانه اصولگرا، سه رسانه اصلاح‌طلب، سه رسانه متعلق به صدا و سيما، يك رسانه اقتصادي، دو رسانه فرهنگي، يك رسانه دولتي و هفت رسانه بين‌المللي در مدت 100 دقيقه پاسخ داد كه در زير گزيده‌اي از اين نشست خبري را مي‌خوانيد.

 

اين مردم از اصل آزادي، استقلال، حاكميت ملي، مبارزه با استبداد و استعمار، ايستادگي در برابر متجاوزان و مبارزه با فساد دست بر نمي‌دارند.

بايد افكار و راهي را كه نسل جوان ما مي‌خواهند، بشنويم و بپذيريم. تنها شنيدن نيزكافي نيست... آنها داراي افكار، ايده‌ها و خواسته‌هايي هستند و دنياي جديد را مي‌بينند و پيشنهاد و سخن دارند و ما بايد راه پيشنهادي آنان را بشنويم، ببينيم و مطالعه كنيم و با آنها به گفت‌وگو بنشينيم و در مجموع بايد راه و مسير مورد پسند آنان در اراده و خواست حاكميت همواره تاثيرگذار باشد.

در ابتداي دولت به وزير كار تاكيد كرده‌ام و شرط من براي حضور ايشان در وزارت كار اين بوده كه بايد تمام بنگاه‌هاي اقتصادي را واگذار كند... نه تنها سازمان تامين اجتماعي بلكه همه بخش‌هاي دولتي، نهادهاي غيردولتي و نيروهاي مسلح و سايرين نيز بايد بنگاه‌هاي اقتصادي خودشان را واگذار كنند، اين به نفع خودشان و به نفع مردم خواهد بود.

مردم در زمينه اقتصادي هم نقد و اعتراض دارند و بحق هم هست؛ ولي اعتراض مردم فقط بحث اقتصادي نيست، در بحث اجتماعي، سياسي، روابط خارجي نيز خيلي مردم حرف دارند. گوش ما بايد كاملا شنوا باشد.

اينكه دولت شعارش مبارزه با فقر مطلق و اشتغال مولد است، به اين معناست كه دولت از قبل گوش شنوايي داشته و امروز هم دارد و به اعتراض مردم هم احترام مي‌گذارد.

اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادي نبوده است بلكه مسائل سياسي، اجتماعي و سياست خارجي هم مورد اعتراض مردم بوده است. شما وقتي خواست مردم را فقط در بخش اقتصاد مي‌بينيد همين به معناي نشنيدن صداي مردم است. اعتراض مردم فقط به مسائل اقتصادي نبوده است، مسائل سياسي، اجتماعي و سياست خارجي هم مورد اعتراض مردم بوده است. گوش ما بايد براي شنيدن حرف مردم باز باشد و ببينيم كه مردم چه مي‌خواهند.

خوشبختانه امروز همه مسوولان كشور اصل اعتراض را پذيرفتند و بسيار خوشحالم كه همه مي‌گويند صداي مردم را بايد شنيد. اين روز بسيار مباركي است براي همه ما كه صداي مردم را بشنويم و طبق نظر مردم عمل كنيم .

يكي از مسووليت‌هاي وزارت ارشاد تامين كاغذ براي مطبوعات است و انتشار روزنامه‌ها براي دولت مهم است بنابراين بايد وزارت ارشاد مشكلاتي كه در اين حوزه وجود دارد را دنبال كند.

بسيار خوشحالم كه آقاي ترامپ، بعد از يك‌سال كه به كاخ سفيد رفته، هنوز نتوانسته به آن هدفي كه دنبال مي‌كرد مبني بر اينكه اين توافق را پاره خواهد كرد، دست پيدا كند و برجام آنقدر استحكام داشته كه اين يك‌سال بتواند در برابر امريكا مقاومت كند.

بارها تاكيد كرديم آغازگر نقض برجام نخواهيم بود و برجام اضافه و كم نخواهد شد. اينكه آقاي ترامپ تمايلي دارد اين مربوط به خودش است. اما نه خطي بر برجام اضافه مي‌شود و نه خطي از برجام كم خواهد شد.

براي شرايط آينده پيش‌بيني‌هاي لازم را داريم و تا زماني كه منافع مورد نظر ما در برجام تامين شود، در برجام خواهيم ماند؛ بودن يا نبودن امريكا تاثير اصلي بر تصميم ما نخواهد داشت چراكه تصميم اصلي ما بر مبناي اين است كه آيا منافع مورد نظرمان با برجام تامين مي‌شود يا نه.

دانشگاه‌ها دنبال اين بودند كه آزمايشگاه‌هاي‌شان و مراكز علمي‌شان تقويت شود و به حق هم مي‌گويند. دولت هم در اين صدد بود و چون راهي نبود، به دنبال اين هستيم كه 400 ميليون دلار از صندوق استفاده كنيم.

براي ايجاد اشتغال، تبصره اصلي ما تبصره 18 بوده است. تبصره 18 متاسفانه تغييرات زيادي داشته است. هنوز مجلس مصوبه نهايي را به ما نداده، ولي تا اينجا در كميسيون تلفيق تغييراتي كرده است.

دولت متعهد بود و بر مبناي تبصره 18 منابعي را پيش‌بيني كرده بود. بعد يك مقدار منبع گفته بود كه صندوق توسعه بياورد، مقداري بانك‌ها بياورند، اين سه با هم ضميمه شود، مجموع پولي كه به دست مي‌آمد در طول 4 سال، حدود 300 هزار ميليارد تومان بود. دولت بر مبناي 300 هزار ميليارد تومان در 4 سال برنامه‌ريزي كرده بود، منتها اين تبصره الان تا اينجايي كه مجلس پيش رفته، مطابق با پيشنهاد دولت نيست.

تجميع دستگاه‌هايي كه در جدول 17 بودند و اينكه زيرنظر وزارت ارشاد قرار گرفته به خاطر اين است كه بتوانيم نظارتي داشته باشيم... چنين نباشد كه بودجه بدهيم و از عملكرد آنها بي‌خبر باشيم و در اين زمينه دولت تلاش كرده بعضي موارد را حذف كند.

در اينكه امريكا دنبال ايجاد مشكل براي ملت و دولت ايران است، ترديدي وجود ندارد. نمونه كار امريكا در اين راستا اين بود كه موضوع اعتراضات را به يك مساله سياسي و به اعتقاد خودش بين‌المللي، امنيتي تبديل كرد و آن را به شوراي امنيت سازمان ملل كشاند.

امريكا الان هم طرحي عليه ايران دارد. هيچ‌وقت كاخ سفيد مجبور نمي‌شد كه در حضور رييس‌جمهور به سفرا ناهار بدهد؛ گاهي سابقه داشت كه در انتخابات برخي كشورها براي جذب راي، چلوكباب مي‌دادند، اما در كاخ سفيد براي اولين‌بار است كه رييس‌جمهور چلوكباب مي‌دهد به خاطر اينكه بتواند در شوراي امنيت در داستان يمن و بهانه‌هايي كه عليه ايران تراشيده، راي بياورد.

نبايد اينطور تصور كنيم كه چون امريكا تصميم گرفته كه به ايران فشار بياورد، پس به ما فشار وارد مي‌شود... هيچ علامتي را نمي‌بينم كه سال 2018 سال مشكل سياسي براي ما باشد؛ نه مشكل سياسي مي‌بينم و نه مشكل منطقه‌اي.

مسائل منطقه آنطور كه مي‌خواستيم به پيش رفته است. مي‌خواستيم تروريسم زمينگير شود و زمينگير شد و امريكايي‌ها آن را نمي‌خواستند و در سوريه و عراق ناموفق بودند. امروز هم طرح‌هايي براي سوريه دارند كه به نظر من ناموفق خواهد بود.

بحث شبكه يا فضاي مجازي، فضاي اينترنت، يك بحث بسيار مهمي براي ما است... روز به روز آثار اين شبكه‌هاي اجتماعي بيشتر خواهد شد. دولت مصمم است كه هم در زيرساخت و هم در زمينه محتوا و هم در زمينه پلتفرم‌هايي كه نياز داريم به سمت توسعه حركت كنيم. به همين دليل شما مي‌بينيد هم پهن‌باندها و هم پهناي باند نسبت به اول دولت يازدهم گسترش قابل توجهي پيدا كرده است. حاصل اين اقدامات سهولتي است كه امروز مردم براي دسترسي نسبت به گذشته دارند.

در فضاي مجازي عمدتا محتوا را خود ما درست مي‌كنيم... اگر به داخل اين فضا بياييم و از همه توان‌مان استفاده كنيم، اين فضا براي ما چالش و تهديد نمي‌شود، تبديل به فرصت مي‌شود.

ديگر آن دوره‌اي كه بگوييم اين را ببنديم، آن را فيلتر كنيم، آن يكي را از پشت بام بيندازيم پايين - مقصودم ديش است نه آدم - ديگر اين كلا دوره‌اش گذشته است و ما بايد برويم سوادآموزي كنيم در زمينه فضاي مجازي كه جوان‌هاي ما چگونه از اين فضا به نحو احسن براي خودشان، خانواده و كشور استفاده كنند.

هيچ معنايي ندارد كه درباره برجام با امريكا، اروپا يا هر كس ديگري مذاكره يا بحث كنيم.

تعهد ما در برابر دنيا آن است كه دنبال سلاح كشتار جمعي نرويم و نخواهيم رفت و اين را نه تنها به خاطر تعهد بلكه به خاطر فتواي رهبري، دنبال نكرده و نمي‌كنيم.

موشك‌هاي ما براي دفاع از خودمان و تدافعي است و هيچگاه موشك‌هاي ما براي كشتار جمعي ساخته نشده است. چون ما اصلا سلاح كشتار جمعي نداريم و آن را ممنوع مي‌دانيم. بنابراين ما در اين زمينه با كسي مذاكره نداريم.

اگر امريكايي‌ها به تمام تعهدات خودشان در برجام عمل مي‌كردند، شرايط نويي ايجاد مي‌شد و چه بسا ممكن بود بعدا درباره موضوع ديگري با امريكا صحبت كنيم. متاسفانه خودشان اين فرصت طلايي را از بين بردند، چه دولت قبلي كه آغازگر از بين بردن اين فرصت بود و مخصوصا دولت فعلي كه كلا اين فضا را از بين برده است. كليد ايجاد فرصت همكاري و گفت‌وگو در دست واشنگتن است.

اسراييلي‌ها احساس مي‌كنند اكنون كه ترامپ و كوشنر بر سركار آمده و با توجه به اينكه در رياض افراد ناپخته‌اي بر سركار آمده‌اند، مي‌توانند از اين موضوع عليه ايران، منطقه و قدس استفاده كنند. به همين خاطر است كه ترامپ قدس را پايتخت رژيم منطقه اعلام مي‌كند كه البته موجب مقابله همه كشورها به جز دو كشور با اين مساله شد و همه سران كشورهاي اسلامي به غير از يكي، دو كشور با اين موضوع مقابله كردند.

دل‌مان مي‌خواهد رژيم عربستان سعودي بر سر عقل بيايد و مسير خود را عوض كند و منافع مردم و مسلمانان را مدنظر قرار دهد و اگر كمكي در اين مسير از دست ما بربيايد، دريغ نخواهيم كرد.

نبايد به پرداخت‌كننده‌هاي فعلي ماليات فشار بياوريم. از آنهايي كه ماليات نمي‌دهند بايد بگيريم... همه بايد ماليات بدهند و اگر كسي ماليات قانوني ندهد مصداق مثال قديم است كه مفت خور است... اگر بگوييم يك دستگاه ماليات ندهند و بقيه بدهند يعني رانت و رقابت ناسالم.

دولت اتكا به نفت را كم كرده است. در بودجه ۳۲ درصد درآمد نفتي ما به صندوق توسعه ملي مي‌رسد.

ما تنها نبايد در جامعه مدني به احزاب اتكا كنيم اما بحث گسترده‌تر از اين حرف‌ها است و سازمان‌هاي مردم نهاد نيز بسيار تاثيرگذار هستند. متاسفانه احزاب موقع انتخابات فعال مي‌شوند. احزاب بايد در طول سال فعال باشند.

بايد مشكل آلودگي هوا را حل كنيم. فعلا تنها چيزي كه بلديم اين است كه مدرسه تعطيل مي‌كنيم... راه درست، بي‌پول اجرا نمي‌شود... درحال حاضر طرح نوسازي حمل و نقل عمومي داريم كه اين كار بدون بودجه نمي‌شود.

بايد راجع به مشكلات اساسي كشور حرف زد. من مكرر به اين موضوع فكر كردم و در دولت هم مطرح كردم.

اكنون داريم به همه مردم يارانه پرداخت مي‌كنيم و واقعا قشرهايي كه نياز ندارند نبايد از اين يارانه استفاده كنند و بايد در جاي ديگري مصرف شود. تلاش داشتيم تا با مجلس در اين زمينه به تفاهم برسيم كه نشد... در شيوه اين كار به تفاهم نرسيديم.

در رابطه با حامل‌هاي انرژي بين ما و مجلس اختلافي وجود ندارد. حامل‌هاي انرژي بايد افزايش تدريجي پيدا كند و قبول نداريم يك دفعه افزايش يابد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون