• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4022 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۸ بهمن

ما و ديگران

محمدحسين مهرزاد

فرصت رودر رو شدن با رييس‌جمهور اگر چه براي صدا و سيما در طول سال چند نوبت و هر نوبت حداقل يك ساعت فراهم مي‌شود اما رسانه‌هاي ديگر اگر بخت يارشان باشد، مي‌توانند در سال يك بار و يك سوال از رييس‌جمهور بپرسند. رسم و رويه روساي جمهور هم اين نيست كه يك بار مقابل خبرنگاران يك رسانه به جز صدا و سيما بنشينند. اما فرصت محدودي كه سالي يك‌بار و يك سوال پديد مي‌آورد با چنان دست و دلبازي از سوي رسانه‌هاي ايراني مواجه مي‌شود كه نه اثري از حرف مردم در آن ديده مي‌شود و نه خط و خبري از آن بيرون مي‌آيد. يك‌بار به صورت اجمالي نشست خبري صد دقيقه‌اي روحاني را مرور كنيم. كدام رسانه از رييس‌جمهور كه مطلع‌ترين فرد از وضعيت كشور است سوالي پرسيد كه پاسخش واجد يك خبر مهم باشد؟ ديروز حسن روحاني چه خبري به رسانه‌هاي ايراني داد؟ «رمز موفقيت نظام در پيشرفت‌ها»، «هدف دولت از نوسازي ناوگان و بافت فرسوده»، «تماشاي فيلم‌هاي جشنواره»، «برنامه براي زيرساخت‌هاي ارتباطي»، «برنامه براي كاهش وابستگي به نفت» و... سوالاتي بود كه رسانه‌هاي ايراني در تنها فرصت به دست آمده براي پرسش از رييس‌جمهور انتخاب كردند. تنها رسانه‌اي كه از اعتراضات دي‌ماه به عنوان يك تحول قابل اعتنا ياد كرد خبرگزاري مهر بود كه از قضا منتقد دولت است و از زاويه نگاه خود سوالش را مطرح كرد. موضوعي نظير فساد در كشور گويي براي هيچ يك از رسانه‌هاي دستچين شده جهت طرح پرسش واجد اهميت نبوده است. بدل شدن حجاب به يك مساله در كشور نيز به همين منوال بود. حتي چالش بودجه‌اي دولت و مجلس نيز بيشتر در گفته‌هاي رييس‌جمهور طرح شد تا سوالات رسانه‌ها. صبح روز گذشته رييس مجلس شديدترين انتقادات را نسبت به لايحه بودجه مطرح كرد اما كمترين اثري از اين انتقادات در پرسش‌هاي خبرنگاران داخلي ديده نشد. اما به پرسش رسانه‌هاي خارجي برسيم. آنها چگونه از اين فرصت بهره مي‌برند؟ الجزيره قطر صراحتا به رييس‌جمهور مي‌گويد موضع شما در مورد تركيه و تحولات عفرين تغيير كرده است. او روحاني را به چالش مي‌كشد و پاسخش را دريافت مي‌كند؛ پاسخي كه مي‌تواند در رخدادهاي هفته‌هاي آتي منطقه تاثيرگذار باشد.

ان‌بي‌سي امريكا نيز مشخصا از اصرار امريكا بر مذاكره موشكي و احتمال همراهي اروپا مي‌پرسد و  رييس‌جمهور يكي از جملات طلايي نشست خبري خود را بيان مي‌كند: كليد رابطه ايران و امريكا در واشنگتن است.
رسانه‌هاي ايراني با دست و دلبازي و رسانه‌هاي خارجي با وسواس و برنامه‌ريزي از رييس‌جمهوري سوال مي‌پرسند. اگر نقد به رييس‌جمهور وارد است كه حرف‌هاي «بايد» را نمي‌زند، پيش از آن ما هم مقصريم كه پرسش‌هاي‌مان آني نيست كه بايد باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون