• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4038 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۹ اسفند

در نشست خبري سخنگوي دولت مطرح شد

از پايان حصر تا دغدغه هميشگي يارانه‌ها

محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت روز سه‌شنبه در نشست خبري هفتگي كه در ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد به پرسش‌هاي اصحاب رسانه پاسخ داد. سوالاتي با مضمون نامه محمود احمدي‌نژاد و پايان حصر گرفته تا انجام مسابقات ورزشي با حريف اسراييلي.

او البته در بخش ابتدايي صحبت به بودجه اشاره كرد و تاكيد كرد كه مبلغ 7 هزار ميليارد تومان براي كاهش فقر مطلق اختصاص داده‌ شده است. نوبخت همچنين به بيان برخي آمار پرداخت و گفت نرخ تورم در ماه بهمن 3/8 درصد بوده و هنوز 3 ميليون و 200 هزار بيكار داريم.

سخنگوي دولت خبر خوبي هم براي كارمندان دولتي داشت. نوبخت اعلام كرد كه از 15 اسفند پرداخت حقوق‌ها آغاز مي‌شود و تمام تلاش دولت بر اين است كه حقوق‌ها به موقع پرداخت شود. همچنين يارانه خانواده‌ها هم راس 26 هر ماه پرداخت شده و تا پايان سال كل يارانه سازمان بهزيستي كشور تسويه مي‌شود. همچنين همه ارقام مربوط به معلمان حق‌التدريسي قبل از پايان امسال پرداخت خواهد شد. سخنگوي دولت همچنين به مردم اطمينان داد كه سال آينده مردم نسبت به دريافت يارانه دغدغه‌اي نداشته ‌باشند چرا كه همه يارانه خواهند گرفت مگر اينكه ثروتمند بودن يا پردرآمد بودن آنها محرز شود.

نوبخت در بخش ديگري از سخنان خود به سوالاتي در مورد سياست خارجه نيز پاسخ داد. سخنگوي دولت در مورد اظهارات ترامپ درباره خروج از برجام و مواضع ايران در اين زمينه ترامپ را دم‌دمي مزاج و تازه‌كار دانست و گفت پيش‌تر مواضع دولت با صراحت بيان شده است و اگر منافع ملي ما تامين نشود يك لحظه هم در برجام نمي‌مانيم، چرا كه اين موضع كل نظام بوده و بسيار قاطع است. اروپا هم همواره ابراز اميدواري مي‌كند كه كاستي‌هاي امريكا را در اين زمينه برطرف مي‌كند.

سخنگوي دولت در خصوص همراهي انگليس با امريكا در شوراي امنيت براي تصويب قطعنامه عليه ايران به بهانه موضوع يمن، گفت: «انگليس هميشه با امريكا همراه بوده است، البته يكي از موفقيت‌هاي برجام اين بود كه بين ياران جاني اختلاف انداخت و برجام توانست يكپارچگي اروپا و امريكا را از بين ببرد ما همان مواضع منطقي، مستقل و حق‌طلبانه طول 40 سال گذشته خود را ادامه مي‌دهيم و ملت ايران در اين زمينه پيروز است.»

او همچنين در پاسخ به اين سوال كه برخي رسانه‌هاي امريكايي اعلام كردند امريكا اصل برجام را پذيرفته اما سه شرط براي ادامه آن گذاشته و اروپا هم با امريكا همراهي مي‌كند موضع دولت در اين باره چيست در پاسخ اعلام كرد: «برجام هميني است كه الان هست؛ نه يك كلمه بالاتر نه پايين‌تر ما به تعهدات خود در برجام پايبند هستيم.»

نوبخت همچنين در پاسخ به اين پرسش كه آيا سياست كشور در زمينه رقابت با ورزشكاران رژيم صهيونيستي تغيير خواهد كرد، گفت: «شايد نياز باشد بازبيني مجددي در سياست‌هاي خود در هر موردي داشته باشيم، اما الان هيچ سياست متفاوت از گذشته نيست، ولي اگر سياست جديدي اتخاذ شود، حتما آن را اعلام مي‌كنيم.»

سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش كه آيا بودجه امسال به دليل عدم وصول ماليات با كسري مواجه شده است؟ نيز توضيح داد كه تاكنون به حدود 93 درصد از آنچه با سازمان ماليات توافق كرده شده دولت دست يافته‌ و دستگاه مالياتي كار خود را به درستي انجام مي‌دهد و در اين زمينه دولت كسري نداشته است.

سخنگوي دولت در مورد «سوال از رييس‌جمهوري» كه تعدادي از نمايندگان پيگير آن هستند نيز مورد سوال قرار گرفت. نوبخت در پاسخ به اينكه آيا دولت با طراحان سوال از رييس‌جمهور گفت‌وگويي داشته است؟ توضيح داد سوال كردن حق نمايندگان است كه در هيچ دوره‌اي مثل اكنون اينگونه سوال انجام نشده است. دولت مي‌تواند پاسخ سوالات را بدهد و ما هم آماده جواب دادن هستيم. نمايندگان دولت از جمله رييس بانك مركزي، معاون امور اقتصادي رييس‌جمهور و وزير اقتصاد در كميسيون مربوطه مجلس حضور يافتند و به سوالات پاسخ دادند اما اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا ركود وجود دارد كه جواب رييس‌جمهور هم اين است كه رشد اقتصادي منفي را ما چند فصل است كه مثبت كرده و در يك مقطع هم آن را دو رقمي كرديم. اين چه سوالي است مطرح مي‌شود؟

او همچنين افزود: «يا در رابطه با موسسات مالي سوال مي‌شود كه آيا انتظار اين است كه رييس‌جمهور بگويد اين موسسات مالي در دوره قبل از دولت يازدهم به وجود آمده و رييس‌جمهور بيايد ريشه آنها را مطرح كند، اينكه سوال نمي‌خواهد و با تحقيق و تفحص به راحتي قابل تشخيص است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون