• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4038 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۹ اسفند

گفت‌وگوي دولت با نخبگان

«گفت‌وگوي ملي» كليدواژه ناآشنايي براي اهل سياست نيست و مدتي است آنقدر شنيده شده كه براي افكار عمومي هم موضوعي ملموس به حساب مي‌آيد. با اين حال نه جريان‌هاي سياسي تاكنون موفق شدند با سازوكار مشخصي اين گزاره را محقق كنند و نه به گفته اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري دولت تن به آن مي‌دهد. از همين روي شايد روز گذشته و تنها يك روز پس از سخنراني جهانگيري در مراسمي به مناسبت هشتادمين سالگرد تاسيس كتابخانه ملي، نوبخت در مورد محتواي صحبت‌هاي جهانگيري با پرسش مواجه شد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت گرچه در پاسخ به سوالي در مورد لزوم گفت‌وگوي دولت با نخبگان و مشكلاتي كه بر سر اين راه وجود دارد، ابراز بي‌اطلاعي كرد و گفت سخنراني جهانگيري را نشنيد‌ه است اما با اين حال توضيح داد «اما مي‌دانم وي هميشه صحبت‌هاي سنجيده داشته و با دقت و پختگي سخن مي‌گويد. البته هدف اظهارات ايشان را نمي‌دانم اما دولت هميشه تلاش مي‌كند با جامعه نخبگي ارتباط داشته باشد. رييس‌جمهور هم در سفر استاني هم حتما جلسه‌اي با نخبگان دارند و نظرات آنها را بيان مي‌كنند. ما هم به نظرات آنها توجه داريم زيرا اين به نفع ما است البته گاهي عملياتي كردن نظرات نخبگان به بسترسازي نياز دارد كه ما تلاش مي‌كنيم اين بسترسازي را فراهم كنيم.» نوبخت همچنين در مورد لزوم گفت‌وگوي ملي تاكيد كرد: «گفت‌وگوي ملي مورد تاييد دولت است و در مسير اجراي منشور حقوق شهروندي كاملا قابل دفاع است و ما تلاش مي‌كنيم سازوكارهاي آن را فراهم كرده و آن را هدفمند و نظام‌مند كنيم.» اسحاق جهانگيري، ‌روز گذشته در يك سخنراني به خودانتقادي پرداخت و اين‌بار در حين تاكيد بر ضرورت گفت‌وگو از چارچوبي انتقاد كرد كه خود نيز عضوي از آن تعريف مي‌شود.

جهانگيري گفته‌بود «متاسفانه گفت‌وگو از دستور كار ما حذف شده و به تعارض روي آورده‌ايم كه فشار سنگيني را به جامعه وارد مي‌كند.» و البته اين‌بار اشاره جهانگيري تنها به جريان‌هاي سياسي نبود و پاي دولت را هم به ميان كشيد. جهانگيري با اشاره به اينكه ما به خودمان هم اين نقد را وارد مي‌كنيم كه به عنوان دولت، گفت‌وگويي با اصولگرايان، اصلاح‌طلبان و نخبگان نداريم و بايد خلأ گفت‌وگو را پر كنيم، گفت: «عبور از چالش‌ها ممكن است و اصلاحات اقتصادي و سياسي كه بايد اتفاق بيفتد در همين چارچوب موجود ممكن مي‌شود ولي به عنوان پيش‌نياز، بايد سرمايه اجتماعي را ترميم و باب گفت‌وگو را باز كنيم كه مطمئنم اين امر با همدلي و همراهي نخبگان كشور ممكن مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون