• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4038 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۹ اسفند

پايان حصر تا پايان سال؟

رفع «حصر» مطالبه جدي حاميان حسن روحاني در دو انتخابات 92 و 96 بود. اوضاع سياسي در 2 سال دوره اول دولت يازدهم چندان براي پيگري اين مطالبه فراهم نشد اما با راه يافتن اميدي‌ها به مجلس رايزني‌ها از سوي دولت و مجلس به صورت همزمان از سر گرفته‌شد. اين مطالبه در انتخابات ارديبهشت از سوي حاميان و فعالان سياسي جدي‌تر مطرح شد؛ مطالبه‌اي كه دست‌كم سياستمداران اصلاح‌طلب حامي روحاني همچنان از آن دست نكشيده‌اند. شايد از همين روي است كه هر بار محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت در نشست‌هاي خبر هفتگي با سوالي در مورد وعده رفع حصر مواجه مي‌شد و از قضا به سرعت و بدون بيان جزيياتي از آن مي‌گذرد، ‌چه آنكه او يك بار هم گفته بود مسائلي از اين دست الزاما نبايد رسانه‌اي شود و خواسته بود مردم و رسانه‌ها اجازه دهند پيگيري‌ها در پشت پرده روال خود را طي كند. با اين حال وعده‌هاي مجلسي‌ها از پايان حصر تا پايان سال باعث شد تا سه‌شنبه‌اي كه گذشت نوبخت بار ديگر با اين پرسش مواجه شود كه آيا تا پايان سال رفع حصر اتفاق خواهد افتاد؟

نوبخت هم تنها به اين پاسخ اكتفا كرد كه «آرزو مي‌كنيم اين اتفاق زودتر بيفتد خصوصا اينكه با حوادث خانوادگي اخير اين حصر به نوعي برطرف شد. » البته برطرف شدن حصر از نظر نوبخت چندان وجوه مشخصي ندارد چرا كه اشاره او به فوت مادر زهرا رهنورد و حضور اين محصور در خانه مادر است با اين حال به نظر مي‌رسد كه نوبخت روز سه‌شنبه فراموش كرده‌بود به ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد به عنوان صاحبان عزا اجازه داده‌نشد در مراسم تشييع و خاكسپاري و ختم حضور داشته‌ باشند. البته نوبخت در پاسخ كوتاه به اين پرسش اشارات تلويحي داشت و گفت «زمان خيلي چيزها را نشان مي‌دهد، مثل همين اتفاقي كه من با يك جمله از كنارش گذشتم (اشاره نوبخت به واكنشش نسبت به سوالي در مورد نامه احمدي‌نژاد بود)» و البته ادامه داد: «باش تا صبح دولتت بدمد، اين همه از نتايج سحر است.»

نوبخت در بخش ديگري از صحبت‌هاي در لفافه خود نيز اشاره كرد: «بعضي از دوستان و عزيزان ما كج‌روي مي‌كنند و اقداماتي انجام مي‌دهند كه خودشان و نظام را به دردسر مي‌اندازند لذا آرزو مي‌كنيم آنها هم منافع ملي را با وجود اين همه دشمن خارجي تشخيص دهند و در داخل به جان هم نيفتيم و اين حصر به زودي برطرف شود.» همزمان با اين نشست خبري محمدرضا عارف، ‌رييس فراكسيون اميد در توييتر نوشت: «نقش و سهم آقايان موسوي و كروبي در انقلاب غيرقابل انكار است. هر دوي اين عزيزان يك عقبه قوي در انقلاب دارند. اميدوارم هر چه زودتر مساله حصر كه باعث چالش‌هايي درون خانواده انقلاب شده، حل شود.»

اما آغاز گمانه‌زني‌ها در مورد پايان حصر تا پايان سال از كجا بود؟ «طبق آخرين جلسات و مذاكراتي كه با سران محترم قوا و آقاي شمخاني داشته‌ايم، استنباط ما اين بوده است كه گشايش براي ملاقات‌هاي محصورين ايجاد و ان‌شاء‌الله تا عيد رفع حصر صورت مي‌گيرد.» اين توييت غلامرضا حيدري، ‌نماينده تهران و عضو كميته رفع حصر مجلس بود كه تقريبا يك هفته پيش منتشر و اميدواري براي گشايش در حصر به وجود آورد. البته پيش از او علي مطهري هم يك بار در جمع خبرنگاران گفته بود مسوولان وعده داده‌اند تا پايان سال رفع حصر صورت گيرد. چندي بعد عليرضا رحيمي، ديگر نماينده تهران نسبت به اين خبر واكنش نشان داد و در يادداشتي تلگرامي نوشت كه «اخيرا برخي نمايندگان پرتلاش و با انگيزه و دلسوز مجلس از رفع حصر در نوروز سخن گفته‌اند اما استناد سخن اين عزيزان، استنباط و برداشت شخصي‌شان از مجموعه قرائن و مذاكرات انجام شده و بعضا نيز وعده‌هاي كلي و اجمالي كه در بيان خصوصي برخي مسوولان امنيتي وجود داشته بوده است.»

با اين حال روز سه‌شنبه فاطمه سعيدي از ديگر اعضاي كميته رفع حصر به ايلنا خبر داد روساي سه قوه نسبت به رفع حصر نظر مساعد دارند و گفت: «با رييس قوه مقننه و قوه قضاييه نشست داشتيم و ان‌شاءالله به زودي به نتيجه مي‌نشيند. نظر اينها مساعد است و به دنبال تمهيداتي هستند كه به زودي حصر به پايان برسد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون