• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4048 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۱ اسفند

آيين نكوداشت ساماندهي سهام عدالت برگزار شد

جهانگيري: سهام عدالت طرح دولت اصلاحات بود

گروه اقتصادي

 

«آيين نكوداشت ساماندهي سهام عدالت» روز گذشته با حضور معاون اول رييس‌جمهور، وزير اقتصاد و معاونان او برگزار شد.

معاون اول رييس‌جمهور در اين مراسم گفت: ما از اول انقلاب دنبال مشاركت مردم در سهامداري بوديم و مي‌خواستيم كه احساس مالكيت كنند. وي ادامه داد: در دولت آقاي خاتمي مصوبه توسعه سهام را نوشتيم و در دولت نهم و دهم رهبر انقلاب با واگذاري سهام عدالت موافقت كردند و ۴۰ درصد از سهام كارخانه‌ها به
مردم واگذار شد.

اسحاق جهانگيري افزود: البته اين طرح به گونه‌اي مطرح شد كه مردم احساس مالكيت كنند. هيچ‌كس منتي به مشمولان سهام عدالت ندارد كه ۷۵ يا ۱۵۰ هزار تومان سود سهام داده است، زيرا اين سود مال مشمولان است. او گفت: وقتي مي‌خواستيم سود سهام عدالت را توزيع كنيم، گفتند اين كار را نكنيد و بگذاريد سود سهام در كارخانه‌ها بماند، ولي ما معتقد بوديم اين سود مال مردم است، چرا آن پولدار ميلياردي سود سهامش را بگيرد اما اين مردم سود سهام‌شان را نگيرند؟

جهانگيري افزود: مشمولان سهام عدالت قيمت سهم خود را پرداخت كردند و مالك سهام هستند و تا وقتي كه سهام دارند بايد سود خود را بگيرند و وقتي اين لايحه در مجلس تصويب شد شما مشمولان سهام عدالت اختياردار اين سهام هستيد و مي‌توانيد اين سهام را بفروشيد يا نگه داريد. ديگران نبايد درباره ارزش سهام شما حرفي بزنند و شما قبول كنيد.

او اضافه كرد: ممكن است سود سهام عدالت در سال آينده بيشتر شود، ممكن هم هست كه كمتر شود و اين به عملكرد شركت‌ها بستگي دارد ولي انشالله به سمت بيشتر شدن سود و ارزش سهام مي‌رود. امروز قيمت هر سهم افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي 2.5 ميليون تومان است. البته ممكن است قيمت سهام بيشتر شود و سال ۹۶ قيمت سهام بهتر از سال ۹۵ بود.

در اين مراسم وزير اقتصاد نيز گفت: در حال حاضر سود اين بنگاه‌ها حدود 3200 ميليارد تومان رسيده و امكان نقل و انتقال و استفاده از اصل سهام پس از تصويب لايحه آزادسازي سهام عدالت ايجاد خواهد شد. همچنين وضعيت سهام براي مالك آن مشخص شده و مالكيت صاحب سهام روي دارايي خود ثبت شده است.

مسعود كرباسيان افزود: تنها موضوع حل نشده در اين زمينه انتقال مديريت اين دارايي‌ها به دارندگان آنهاست كه پس از بررسي لايحه دولت در مجلس تكليف آنها
مشخص خواهد شد.

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه سود سهام دهك‌هاي پايين درآمدي و بيشتر گروه‌ها به طور كامل پرداخت شده و انتظار مي‌رود سود افراد باقيمانده نيز به زودي پرداخت شود، به واگذاري‌ شركت‌هاي دولتي اشاره كرد و افزود: در زمينه واگذاري شركت‌ها به بخش خصوصي بيش از يك يا دو بنگاه به عنوان رد ديون در چارچوب تكليف قانوني واگذار نشده است و اين در حالي است كه سهم واگذاري‌ها به بخش خصوصي واقعي بيش از 70 درصد بوده و يكي از مزايده‌ها و واگذاري‌هاي سازمان خصوصي‌سازي در چند روز آينده انجام خواهد شد كه مي‌تواند نقطه عطفي از بابت واگذاري‌هاي
دولتي باشد.

همچنين ميرعلي‌اشرف عبدالله پورحسيني، رييس سازمان خصوصي‌سازي در رابطه با دليل اجراي اين همايش با اشاره به اين‌موضوع كه 49ميليون نفر با دريافت سهام شاد شدند، گفت: دستيابي به اين هدف اتفاق بزرگي است و احساس‌كرديم درحق سهام‌عدالت ظلم شده است، اين‌ شد كه آيين نكوداشت ساماندهي سهام عدالت را برپا كرديم. او با اشاره به اينكه وقتي كه دولت يازدهم سر كار آمد، يكي از نكات اين بود كه ما ۵۰ ميليون نفر فرد داشتيم كه كاغذي دست آنها داده شده بود كه هيچ عقبه‌اي نداشت، توقع ايجاد شده بود ولي ساماندهي صورت نگرفته بود، از ابتداي دولت يازدهم تا امروز ۴۹ ميليون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر مشمول ثبت نام شده‌اند و صورتحساب خود را دريافت كرده‌اند، به گونه‌اي كه امروز ارزش سهام در بازار 2.5 ميليون تومان است و به خانوارهايي كه مشمول تخفيف در دريافت سهام بودند، نفري ۱۵۰ هزار تومان سود داديم.

معاون وزير اقتصاد در اين همايش در رابطه با سرعت پيش‌روي امور مربوط به اعطاي سود سهامداران عدالت افزود كه در ايستگاه آخر سهام عدالت هستيم و يك مرحله ديگر باقي مي‌ماند كه ورقه سهم را بدهيم، اما اگر مجلس دستور تاسيس صندوق قابل معامله در بورس را صادر كند و اجراي آن را به سازمان خصوصي‌سازي بگذارند، ما تلاش مي‌كنيم كه يونيت‌ها يا برگه‌هاي سهم اين مشمولان را در اختيارشان قرار دهيم تا مالكيت را به عهده بگيرند.

اين مقام با بيان اينكه فقط يك مرحله از پروژه سامان‌دهي سهام عدالت مانده است، اضافه كرد كه انتقال مالكيت سهام به دارندگان برگه‌ها آخرين مرحله اين پروژه است و با اين كار گام بزرگي را در سهامدار كردن مردم ايران برخواهيم داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون