• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4334 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ اسفند

10 فيلم هنري

محسن آزموده

در روزهاي آخر اسفند، نزديك عيد كه مي‎شود، همه شروع مي‎كنند به جمع كردن اسباب و ادوات تفريح و شادي. شماري كه دست‎شان به دهان‎شان مي‎رسد، براي سفرهاي دور و دراز برنامه‎ريزي مي‎كنند، آنها كه جيب كوچك‎تري دارند، مسافرت به شهر و روستاهاي خودمان را برمي‎گزينند و شمار كثيرتري كه قابل مقايسه با دو دسته نخست نيستند، بي‎خيال سفر قندهار به سير در انفس قناعت مي‎كنند. تهراني‎ها اين ميان يك توجيه دهان‎پركن هم دارند، اينكه نوروز، هيچ جا بهتر از تهران نيست، خلوت، ساكت، آب و هوا خوب، مردم خوشگل و خوش‎تيپ و ... بگذريم كه چند سالي است از بس پايتخت‎نشيناني كه با اين استدلال تهران‎گردي و تهران‎ماني مي‎كنند كه در ايام عيد، نه فقط از حجم ترافيك به شكل محسوس كاسته نمي‎شود كه از قضا در برخي مواقع خيابان‎ها چنان شلوغ مي‎شود كه با ايام عادي سال قابل مقايسه نيست.

اما براي پر كردن روزها و ساعت‎هاي عيد در خانه، غير از ديد و بازديد و وقت‎گذراني جلوي تلويزيون، مي‎توان كارهاي فرهنگي‎تري هم كرد. كتاب خواندن هميشه توصيه مي‎شود، اما قبول كنيد سخت است. اگرچه قطعا همه فرهنگ‎دوستان، به تناسب حال و حوصله و همت‎شان، زمان‎هايي را صرف مطالعه مي‎كنند، از خواندن رمان‎هاي قطور و كتاب‎هاي فلسفي و نظري گرفته تا ورق زدن مجلات و بالا و پايين كردن صفحات سايت‎ها. جذاب‎تر كتاب اما تماشاي فيلم‏‎هاي خارجي است. لابد همه ما در طول سالي كه گذشت، شمار زيادي فيلم خريده‎ايم، «دانلود» كرده‎ايم يا از دوستان‎مان گرفته‌ايم. نوروز فرصت خوبي براي ديدن آنهاست. اما يكي از مشكلات اساسي در اين مورد، انتخاب فيلم است. چه فيلمي را ببينيم؟ يك راه انتخاب فيلم‎هاي مشهور است، يعني آثاري كه برنده جوايز بزرگ (اسكار، كن، ونيز، برلين و ...) شده‎اند. راه ديگر مراجعه به سايت‎ها يا نشريات مشهور و اعتماد به ارزش‌گذاري‎هاي آنهاست. اما به اعتقاد نگارنده، مطمئن‎ترين روش، اعتماد به توصيه‎هاي دوستان و آشناياني است كه با علايق و سلايق‎شان آشنايي داريم يا مي‎دانند كه ما از چطور فيلمي خوش‎مان مي‎آيد.

شما كه نگارنده را نمي‎شناسيد و بر اين اساس گفتن اينكه چه فيلمي خوب است و چه فيلمي بد، بدون در نظر گرفتن سليقه من، فرقي با راه‎هاي پيشين ندارد. بنابراين بد نيست پيش از توصيه فيلم‎ها مختصري درباره سليقه خودم بنويسم. كار من فلسفه و انديشه است، به سينماي اروپا و آنچه سينماي هنري ناميده مي‎شود، علاقه‎مندم، سينماي هاليوود و باليوود را دوست ندارم، كلاسيك‎هاي سينماي امريكا (مثل جان فورد و ...) و كارگردانان متفاوتش (مثل اسكورسيزي و جيم جارموش و برادران كوئن) را مي‎پسندم و فيلمسازان محبوبم از درگذشتگان عبارتند از: اينگمار برگمان، آندري تاركوفسكي، فدريكو فليني، لوئيس بونوئل، كيشلوفسكي و آنجلوپولوس و از ميان معاصران: ميشاييل هانكه، نوري بيلگه جيلان، زوياگنتسف، تارانتينو، برادران كوئن و ... .

حالا شما احتمالا مي‎دانيد فيلمي كه پيشنهاد مي‎كنم، به چه «ژانر» و گونه‎اي اختصاص دارد. با در نظر گرفتن اين سلايق و علايق از ميان فيلم‎هايي كه سال گذشته ديدم، 10 فيلمي كه به نظرم خوب آمد، اما كمتر ديده شده‎اند يا درباره‎شان صحبت شده و توصيه مي‎كنم در نوروز ببينيد، عبارتند از: «جنگ سرد» (پاول پاوليكوفسكي محصول لهستان)، «كمون» (توماس وينتربرگ، محصول مشترك دانمارك، سوئد و هلند)، «داگمن يا مرد سگي» (ماتئو گارونه، محصول ايتاليا)، «ترانزيت» (كريستين پتسولد، آلمان)، «در محو شدگي» (فاتح آكين، آلمان)، «تصنيف باستر اسكراگز» (برادران كوئن، امريكا)، «درخت گلابي وحشي» (نوري بيلگه جيلان، تركيه)، «دزدان فروشگاه» (هيروكازو كورئيدا، ژاپن)، «شعله‎ور» (لي چانگ-دونگ، كره‌جنوبي) و بالاخره «پايان خوش» (ميشاييل هانكه، آلمان).

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون