• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4087 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

آيا با خروج امريكا از برجام، ديپلماسي هنوز براي ايران كاركرد دارد يا خير؟

ديپلماسي نه‌تنها تمام نشده، بلكه فعال‌تر شده است

حميد رضا ترقي

طبيعتا ديپلماسي منحصر به بحث مذاكره با امريكا، اروپا و 1+5 نيست. بر اساس رهنمود مقام معظم رهبري ديپلماسي ما الان بايد در راستاي همراه كردن شرق و بقيه كشورهاي جهان براي خنثي‌كردن طرح تحريم بعدي امريكا فعال شود. ديپلماسي عمومي نيز بايد براي ارتباط با ملت‌ها و احزاب سياسي در دنيا خصوصا همسايگان و كشورهاي متحد خودمان فعال شود. لازم است كه تلاش گسترده‌اي انجام شود تا فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي ايران كه مورد تاييد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم قرار گرفته است؛ به صورت كامل مورد حمايت كشورهاي دنيا قرار بگيرد. در اين ديپلماسي بايد تلاش كنيم تا اقدام امريكا كه برخلاف قوانين و تعهدات بين‌المللي است، محكوم شده و ضدارزش شمرده شود. بنابراين ديپلماسي ما الان نه‌تنها پايان نيافته بلكه بسيار فعال است تا جلوي اجماع كشورهاي متحد امريكا را عليه جمهوري اسلامي ايران بگيرد.

معاون بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي


ديپلماسي مي‌تواند منافع ايران را تضمين كند

الهه كولايي

در تمام سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي رقبا و دشمنان ايران سعي كرده‌اند تا با ايران‌هراسي چهره ايران را در سطح منطقه و جهان مخدوش سازند و با ايجاد ناامني به خريد و فروش سلاح در منطقه پرداخته و در واقع منافع نامشروع صاحبان قدرت‌هاي نظامي و صنايع وابسته به آن در جهان را تامين كنند. در كنار مجموعه‌اي ديگر از اهداف، اين سياست با استفاده از ابزارهاي سياسي در مقاطع مختلف پاسخ داده شده است. امروز كه خاورميانه در شرايط ملتهبي به سر مي‌برد و به كانون فروش سلاح از سوي قدرت‌هاي بزرگ جهان، خواه شرقي يا غربي تبديل شده است، ابزار ديپلماسي هنوز مي‌تواند طرح‌ها و برنامه‌هاي دشمنان مردم ايران را خنثي كند و از طريق ايجاد روابط سازنده با كشورهاي منطقه و جهان منافع مردم ايران را تامين و تضمين كند. بي‌ترديد سازوكارهاي سياسي مي‌توانند با هزينه‌هاي كمتر دسترسي به منافع مردم ايران را عملي سازند.

عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب


اتمام ديپلماسي يعني جنگ

جلال جلالي‌زاده

به نظر من حرف زدن در مورد اينكه ديپلماسي تمام شده نشان‌دهنده عدم دقت روي مفاهيم و اصطلاحات سياسي و ناآشنايي با دنياي سياست و ابزارهاي فعاليت سياسي است. هيچ‌وقت ديپلماسي تمام و زبان آن لال نمي‌شود. هيچ‌وقت باب گفت‌وگو بسته نمي‌شود. در طول تاريخ و همه زمان‌ها و مكان‌ها جنگ‌ها و لشكركشي‌هاي بسيار صورت گرفته است اما در عين حال هيچ‌وقت راه گفت‌وگو و ديپلماسي بسته نشده است. نمونه‌اش جنگ ايران و عراق كه 8 سال طول كشيد و دست آخر وارد گفت‌وگو شديم. من فكر مي‌كنم كه مساله ايران و امريكا نيز لاينحل نخواهد ماند. دقت داشته باشيد كه اگر راه ديپلماسي و گفت‌وگو بسته شود يعني راه جنگ گشوده مي‌شود. به اعتقاد من اين روش درستي نيست و ما بايد تا جايي كه امكان دارد به دنبال صلح و استفاده از روش‌هاي مدني و برخوردهاي غيرخشن در صحنه‌هاي داخلي و خارجي باشيم.

عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت


ديپلماسي تعطيلي‌بردار نيست

حسين ‌الله‌كرم

متغيري به نام خروج امريكا از برجام در ادامه يا پايان ديپلماسي تاثير ندارد. شايد نوع و بيان ديپلماسي متفاوت شده باشد اما تعطيل نشده است. شايد اگر امريكا از برجام خارج نمي‌شد امكان ارتباط با اين كشور در چارچوب برجام بيشتر بود اما هنر ديپلماسي اين است كه در زماني كه فكر مي‌كنيد طرف مقابل به همكاري با شما علاقه‌مند نيست، كارآمد باشد. در شرايط فعلي امريكا و ايران هركدام خواهان ديپلماسي در جهت خواسته‌هاي خود هستند. ما به امريكا به خاطر عدم پايبندي به تعهدات و مسائل ديگري مثل همكاري با رژيم اشغالگر اسراييل و عربستان كه در يمن متجاوز است؛ تعامل نمي‌كنيم اما ديپلماسي تعطيلي‌بردار نيست. ايران در قرارداد برجام هزينه‌هاي مادي و معنوي بسياري پرداخته است و اكنون بايد با استفاده از ديپلماسي راه خود را ادامه دهد. اكنون بايد ديپلماسي را با اروپا ادامه داد و خواست كه امريكا را محكوم و خواسته‌هاي برجامي ايران را تامين كنند.

دبير شوراي هماهنگي انصارحزب‌الله

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون