• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4087 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

در نشست غيرعلني مجلس با جهانگيري چه گذشت؟!

روساي كميسيون اقتصادي و اصل 90، نايب‌رييس فراكسيون اميد و يك نماينده به «اعتماد» پاسخ دادند

مجلسي‌ها ديروز هم اولين جلسه هفته را غيرعلني آغاز كردند. آن‌چنان كه با آغاز نشست علني در ساعت 10 و 30 دقيقه، علي لاريجاني رييس مجلس اعلام كرد، نمايندگان در اين نشست غيرعلني كه با حضور يك ميهمان ويژه برگزار شد، ابعاد مختلف مشكلات ارزي را مورد بررسي قرار داده و همچنين درباره آنچه رييس مجلس «موضوع مهم صادرات و نحوه كمك به آن» خواند، بحث و تبادل‌نظر كردند. اما ميهمان ويژه اين جلسه كسي نبود جز اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري و مرد اول تيم اقتصادي دولت. مديري كه مسووليت اعلام سياست‌هاي ارزي دولت را برعهده گرفت و چندي پيش با حضور مقابل دوربين‌هاي صداوسيما از تعيين نرخ 4200 تومان براي دلار خبر داده بود. حال آنكه علاوه بر جهانگيري، مسعود كرباسيان وزير امور اقتصادي و دارايي، ولي‌الله سيف رييس كل بانك مركزي، محمد نهاونديان معاون اقتصادي رييس‌جمهوري و جمعي از مقامات دولتي در اين نشست غيرعلني دو ساعته و نيمه حضور داشتند.

بهروز نعمتي سخنگوي هيات رييسه به برخي انتقادهاي نمايندگان در اين نشست اشاره كرد و با بيان اينكه توضيحات جهانگيري و سيف وفاقي ميان مجلس و دولت ايجاد كرد، به ايسنا گفت: درنهايت لاريجاني كميسيون‌هاي اقتصادي و برنامه و بودجه را مامور كرد كه جلساتي با نخبگان اقتصادي كشور برگزار كنند و گزارشي مفصل به معاون اول رييس‌جمهور بدهند. همچنين آقاي جهانگيري قول داد با دعوت از نخبگان اقتصادي، نگراني‌هاي جامعه درخصوص بازار ارز را رفع كند.

محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس نيز به بيان توضيحاتي در اين رابطه پرداخت و به «اعتماد» گفت: در اين جلسه مسائل مهمي درمورد وضعيت بازار ارز مطرح شد و هم دولتي‌ها و هم مجلسي‌ها نقطه‌نظرات خود را مطرح كردند. نماينده اصولگراي كرمان كه بر لزوم تداوم اين جلسات در صحن و كميسيون‌هاي مجلس تاكيد داشت، همچنين تاكيد كرد: قرار شد از اين پس جلسات بيشتري با يكديگر داشته باشيم. ما كليات تصميمات ارزي دولت را قبول داريم و معتقديم بايد به اين تصميمات از 3 منظر نگريست. بخش اول مربوط به اقداماتي كه قبول داريم و معتقديم اقداماتي صحيح هستند. بخش دوم اقداماتي كه در شرايط كنوني به‌نظرمان درست است اما تاكيد داريم بايد اصلاحاتي در آن صورت گيرد و بخش سوم نيز ايراداتي است كه بايد مرتفع شود. در اين ميان عبدالكريم حسين‌‌زاده اما نظري متفاوت دارد. نايب‌رييس نخست فراكسيون اميد مجلس ضمن تاكيد بر لزوم همراهي براي تحقق اهداف اقتصادي دولت، معتقد است كه اساسا برگزاري اين دست جلسات تازماني كه به راهكاري عملياتي نرسد، بي‌فايده است. حسين‌زاده به «اعتماد» گفت: صرف برگزاري اين جلسات چاره كار نيست. بلكه بايد خروجي آن را مشخص كنيم و بگوييم مثلا نتيجه جلسه اين بود كه دولت از فردا فلان كارها را انجام مي‌دهد و در بازه زماني مشخص منتظر بهمان نتيجه خواهد بود. همزمان عبدالرضا هاشم‌زايي نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس از برگزاري اين دست جلسات استقبال كرد و به «اعتماد» گفت: برنامه دولت اين است كه به هر نحو، بازار ارز را كنترل كند و به نظر مي‌رسد عزم دولتي‌ها براي تحقق اين هدف جزم است. هاشم‌زايي در عين حال تاكيد كرد: فكر مي‌كنم باتوجه به ويژگي‌هاي بازار ارز و اصول حاكم بر مسائل اقتصادي، نمي‌توان چندان با نگاه يكجانبه و جبري مسائل را مديريت كرد. بنابراين فكر مي‌كنم دولت بايد بيش از اين واقعيت‌هاي اقتصادي را درنظر بگيرد.

داوود محمدي ديگر نماينده‌اي بود كه از جزييات اين جلسه به «اعتماد» خبر داد. رييس كميسيون اصل 90 مجلس بحث درباره مسائل ارزي را به عنوان موضوع اصلي جلسه عنوان كرد و گفت: به نظر مي‌رسد عزم دولت در كنترل بازار ارز جزم است و برنامه‌هاي دقيق و مدوني براي تحقق اين اهداف تهيه كرده است كه اميدواريم بتوانيم با جرح و تعديل آن در مجلس به نتيجه برسيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون