• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4104 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ خرداد

رويت هلال؛ ريشه‌هاي يك اختلاف فقهي - نجومي

رويت هلال ماه قمري و دلايل اختلاف آغاز ماه رمضان و شوال، همواره سوال بزرگي براي مومنان و روزه‌داران بوده و بارها اين سوال مطرح شده چرا با اين همه پيشرفت در علوم نجوم و فضاشناسي نمي‌توان شروع دقيق ماه قمري را پيش بيني يا بدون اختلاف اعلام كرد. در حقيقت تفاوت مبناي شرعي آغاز ماه با مباني علوم تجربي و تبيين درست اين اختلاف به شك و شبهات زيادي در بين مومنان دامن زده است. پاسخ اين پرسش البته دشوار نيست و بسياري از آگاهان فقه و دانش نجوم به آن پاسخ‌هايي داده‌اند. آنچه محور اساسي اين مساله يعني مبناي شروع ماه قمري است، رويت هلال و نحوه رويت آن بر مبناي روايت مشهور«صم للرويه وافطر للرويه» است. يعني ساده‌ترين و راحت‌ترين راهي كه شارع پيش روي مومنان گذاشته امكان رويت هلال است. اما اين همه ماجرا نيست و فروعات و مسائل ديگري در پيوند نجوم با فقه به وجود مي‌آيد.

سنت رساله‌نويسي با موضوع يكي از فروعات مهم و پرابتلاء فقهي از گذشته بين قفهاي سلف رايج بوده؛ در اين رساله‌ها، نظرات فقهي و تخصصي به صورت مستقل بررسي و نظريه نويسنده ارايه مي‌شود. كتاب «رساله هلاليه» كه حاوي نظرات فقهي آيت‌الله العظمي دوزدوزاني تبريزي در خصوص مساله با اهميت و اختلافي رويت هلال است كه با استفاده از نوشته‌ها و تقريرات درس معظم‌له، توسط آقاي محسن دلير از شاگردان ايشان تحقيق و گردآوري شده است. در اين كتاب موضوع رويت هلال با توجه به مباني فقهي و دلايل نجومي تشريح شده و در چاپ جديد اين كتاب كه در رمضان 1438 منتشر شده، ضميمه‌اي حاوي جدول شهرهاي هم افق و تفاوت ساعت غروب آفتاب آنها با تهران استخراج و دراختيارمحققان قرارگرفته است.

اين كتاب در 112 صفحه در قطع رقعي با قيمت 80000 ريال در بازار كتاب در اختيار علاقه‌مندان قرار دارد.

در صورت تمايل به تهيه اين كتاب از طريق تماس يا پيامك به شماره 09014637314 يا ارسال پيام به تلگرام shargh_khial@ مشخصات خود را ارسال كنيد تا به صورت پستي براي شما ارسال شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون