پروژه بعدي نولان تابستان 2020 اكران ميشود
جولاي خاطرهانگيز نولان
بهار سرلك
روز جمعه كمپاني برادران وارنر تاريخ اكران فيلم بعدي كريستوفر نولان را اعلام كردند. هنوز عنواني براي اين فيلم تعيين نشده اما قرار است نولان داستانش را جلوي دوربين آيمكس ببرد و جولاي سال 2020 اكران شود.
نولان در طول بيش از 20 سال فعاليت در سينما علاقهاي به برملا كردن جزييات پروژههايش ندارد و معمولا دور از چشم ديگران روي فيلمنامههايش كار ميكند. علاوه بر اين با پايگاهي كه در اين سالها براي خود جفتوجور كرده است روي هر بازيگري كه دست بگذارد، جواب منفي نميشنود. وقتي هم پروژه را تكميل ميكند، آن را به استوديوي فيلمسازي ارايه ميكند و انتظار چانهزني ندارد.
جولاي براي نولان يادآور خاطراتش از اكران فيلمهاي ديگرش نيز هست؛ 5 فيلم آخر نولان همگي اواسط ماه جولاي روي پرده رفتند؛ «شواليه سياه» (2008)، «تلقين» (2010)، «شواليه تاريكي برميخيزد» (2012) و «دانكرك» 2017. اما فيلم «ميان ستارهاي» استثنا بود و نوامبر 2014 اكرانش را آغاز كرد.
از طرفي استوديوي فيلمسازي برادران وارنر امتياز پخش فيلمهاي نولان را از سال 2002 با فيلم «بيخوابي» بر عهده داشته است و براي به دست آوردن امتياز پخش فيلمهاي ديگرش مانند «پرستيژ»، «ميان ستارهاي» و «بتمن آغاز ميكند»، «تلقين»، «شواليه سياه» و... با كمپانيهاي سراسر جهان رقابت كرد.
آخرين ساخته نولان «دانكرك» كه داستان گرفتار شدن هزاران سرباز متفق جنگ جهاني دوم در سواحل منطقه دانكرك فرانسه توسط ارتش آلمان نازي است با استقبال منتقدان و مخاطبان روبهرو شد. اين فيلم نامزد 8 جايزه اسكار شد كه نامزدي بهترين فيلم و بهترين كارگرداني را براي نولان به ارمغان آورد و در گيشه سراسر جهان 526 ميليون دلار فروش كرد.
نولان فيلم آخرين ساختهاش «دانكرك» را با فرمت آيمكس ساخت و اميدوار بود با اين اثر گامي بلند به سوي فيلمسازي آيمكس بردارد. او در مصاحبه با نشريه Fandango درباره استفاده از اين فرمت براي ساخت «دانكرك» گفته بود:«هيچكس به اندازهاي كه ما تصاوير آيمكس گرفتيم از اين شيوه استفاده نكرده است. بخش عمده فيلم به فرمت آيمكس است. با هر فيلم، بيشتر و بيشتر ياد ميگيريم كه چطور توانايي خود را در استفاده از اين دست دوربينها بالا ببريم و راههايي را براي بردن اين دوربينها به مكانهاي غيرعادي پيدا كردهايم كه براي اندازه اين دوربينها مناسب نيست. اما كيفيت تصوير، استفاده از اين دوربين را توجيه ميكند. فكر ميكنم فيلم نمايش مهيجي باشد مخصوصا اگر آن را در سالنهاي سينماي آيمكس ببينيد.»
تاييد اينكه فيلم بعدي او با فرمت آيمكس فيلمبرداري ميشود، نشاندهنده علاقه نولان به گونههاي مختلف فرمت فيلم است. در نشستي در جشنواره فيلم كن سال گذشته او گفت: «فيلمهايي كه با دوربين آنالوگ ساخته شدهاند بايد تا حد امكان به شكل آنالوگ هم نمايش داده شوند. به نظرم نوع فيلمبرداري بهترين وسيله براي جلبتوجه بيننده به داستان است.»