• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

شكارشدن پهپاد متجاوز امريكايي هيمنه نظامي ايالات متحده را فرو ريخت

غرامت مضاعف

شمخاني:تهران به هيچ‌كس حمله نخواهد كرد ولي در صورتي‌كه به ما حمله شود متجاوز پشيمان خواهد شد

فرمانده کل سپاه‌ پاسداران: مرزها خط قرمز ماست و هر دشمنی به آن تعرض کند، نابود خواهد شد

سيدميلاد علوي| ساعات پاياني روز چهارشنبه با جمله‌اي خاص از علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي گذشت. جمله‌اي كه بعد از ماجراي انفجار دو نفتكش «فرانت آلتر» و «كوكوكا كوريجس» در درياي عمان و همزمان با نخستين حضور شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن در تهران بعد از 41 سال مي‌توانست مثال آب سردي باشد بر روزها جنگ سرد بين تهران و واشنگتن تا شايد دوباره اوضاع رنگي ديگر به خود گيرد. شمخاني در جريان سفر خود به اوفا روسيه به منظور شركت در دهمين اجلاس بين‌المللي نمايندگان عالي امور امنيتي كشورها در اظهاراتي تاكيد كرده بود كه: «برخلاف جوسازي‌ها عليه ايران از سوي برخي، جنگي رخ نخواهد داد؛ چرا كه دليلي ندارد جنگي رخ دهد». اظهارات سردار تاكيدش بر نبود دليل براي جنگ اگر در كنار خبر لغو مجوز «استفاده از نيروي نظامي» توسط رييس‌جمهوري امريكا توسط مجلس نمايندگان اين كشور كه نخستين بار در سال 2001 و بعد از حملات 11 سپتامبر به رييس وقت كاخ سفيد اهدا شد، قرار مي‌گرفت، مي‌توانست بيش از پيش اميدها را براي كاهش فضاي تنش يا همان «جنگ رواني» مدنظر مسوولان ايراني، زنده كند ولي تنها 14 دقيقه از آغاز سي‌ام خرداد ماه گذشته بود كه آسمان خليج نيلگون فارس جرقه آغاز تنشي جديد را به چشم ديد. دوربردترين هواپيماي بدون سرنشين عملياتي جهان 14 دقيقه بامداد پنجشنبه از پايگاهي در جنوب خليج فارس (امارات متحده عربي) در حالتي كاملا استتار شده به هوا برخاست و مشغول گشت‌زني يا در عبارتي صحيح‌تر، جاسوسي روي آب‌هاي خليج فارس شد. پهپاد غول‌پيكر گلوبال هاوك با قدرت تجسس هوايي و ثبت تصاويري باكيفيت و همچنين شنود در شعاعي بيش از 500 كيلومتر در مسير گشت‌زني هوايي خود وارد آب‌هاي مرزي ايران شده و آخرين اخطار خود را در ساعت 3 و 55 دقيقه بامداد، يعني بعد از حدود 4 ساعت پرواز در منطقه ياد شده دريافت كرد. اخطاري كه آخرين اخطار نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي به اين غول 222 ميليون دلاري بود و RQ4 يك ساعت بعد و در ساعت 4 و 55 دقيقه در حوالي كوه مبارك بندر جاسك حوالي هرمزگان منهدم و تكه‌هايش در آب‌هاي مرزي ايران كشف و ضبط شد. حدود يك ساعت بعد از اين انهدام و در ساعت 6 و 20 دقيقه صبح خبر رسمي اين موضوع روي پايگاه اطلاع‌رساني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي (سپاه نيوز) قرار گرفت تا تهران رسما از انهدام پهپاد امريكايي با موشك زمين به هواي سوم خرداد پرده‌برداري كند.

10 هزار كيلومتر آن‌طرف‌تر و در واشنگتن در ابتدا انهدام پهپاد گلوبال هاوك تكذيب و تاكيد شد گلوبال هاوك در زمان مذكور توسط ايران پروازي نداشته و پهپاد منهدم شده نورثروپ گرومن ام‌كيو-4سي تريتون است ولي اين تكذيب ساعاتي بعد تكذيب شد و منابع دولتي در واشنگتن انهدام گلوبال هاوك توسط نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي را تاييد كردند. انهدام يك پهپاد جاسوسي امريكا بر فراز آب‌هاي مرزي ايران در نگاه اول همان دليلي است كه شمخاني از نبودش براي آغاز درگيري نظامي بين ايران و امريكا سخن گفت؛ جنگي كه مسوولان ايران صراحتا آن را بدون پيروز خوانده و تاكيد مي‌كنند كه صرفا آغاز اين جنگ برعهده واشنگتن است. خبر اين انهدام به سرعت به تيتر نخست رسانه‌هاي داخل و خارج از مرزهاي ايران تبديل شد. شبكه‌هاي اجتماعي نيز به ميدان آمدند و كاربران يكي پس از ديگري از ترس خود براي روزهاي آينده گفتند و به نوعي خواستار خويشتن‌داري مقامات دو كشور شدند.

سابقه يك انهدام

واكنش شبكه‌هاي اجتماعي به خبر انهدام يك پهپاد امريكايي در آب‌هاي بين‌المللي- به زعم امريكا و در آب‌هاي ايران- به زعم مسوولان ايراني- به گونه‌اي بود كه گويي اين مهم براي نخستين‌بار است كه اتفاق مي‌افتد ولي واقعيت چيز ديگري است به طوري كه اگر اعلام‌هاي رسمي مسوولان در ايران و امريكا مدنظر قرار گرفته شود، غول‌پيكر گلوبال هاوك در عمل پنجمين پهپاد امريكايي است كه در پي تجاوز به حريم مرزي جمهوري اسلامي توسط نيروهاي مسلح ايران منهدم شده و در موزه تنش ايران و امريكا قرار مي‌گيرد. نخستين‌بار در زمان رياست‌جمهوري باراك اوباما با مشي به مراتب متفاوت نسبت به دونالد ترامپ بود كه خبر انهدام با كمترين خسارت پهپاد RQ170 بعد از تجاوز 225 كيلومتري به خاك ايران به تيتر رسانه‌ها بدل شد، پهپادي كه بعد از انهدام با مهندسي معكوس در ايران ساخته و بعضا امكانات جديدي نيز به آن اضافه شد.دقيقا يك سال و يك روز بعد از اين خبر يعني در چهاردهم آذرماه سال 91 بار ديگر خبري در ارتباط با پهپادي امريكايي و البته نيروهاي نظامي ايراني در رسانه‌هاي جهاني منتشر و براي چند روز تنش‌هاي موجود در روابط دو كشور را به بالاترين سطح خود رساند. اين بار اما يك تفاوت وجود داشت و آن هم عدم انهدام پهپاد امريكايي بود. پهپاد اسكن ايگل كه مشغول گشت‌زني در آب‌هاي عمومي خليج‌فارس بود، به محض ورود به حريم هوايي ايران در تور نيروهاي پدافندي ايران گرفتار و غنيمت گرفته شد. بعد از اين دو مهم، يك فروند پهپاد MQ1 پرداتور و يك فروند پهپاد RQ7 يا همان شادو 200 شد كه قصد جاسوسي از حريم هوايي ايران را داشتند توسط نيروهاي نظامي جمهوري اسلامي شكار و منهدم شدند ولي تاريخ دقيق اين دو موضوع هرگز اعلام نشد.بعد از اين 4 شكار روابط تهران و واشنگتن با وجود افزايش تنش‌هاي بعضا لحظه‌اي و مواضع خصمانه مقامات دو كشور نسبت به يكديگر نه تنها رنگ و بوي جنگ نظامي به خود نگرفت بلكه در نهايت به ميز مذاكره منتهي به برجام ختم شد. ميزي كه حالا امريكا بيش از يك سال است به آن پشت‌پا زده و از همان لحظه تاكنون، روابط دو كشور بيش از پيش دچار تنش و جنگ‌هاي لفظي و رواني شده است.

شطرنج بر مزار يك پهپاد

تشكيل جلسه 90 دقيقه‌اي بدون صدور بيانيه پاياني در كاخ سفيد و نامه نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد به آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد از جمله اقدامات دو طرف بعد از انتشار خبر انهدام پهپاد امريكايي بر فراز آب‌هاي خليج فارس بود. اقداماتي كه در كنار واكنش‌هاي بعضا تند و تيز داخلي هر يك از كشورها، خبر از شطرنجي ديپلماتيك بين تهران و واشنگتن دارد. هر چقدر كه اخبار رسانه‌هاي بين‌المللي از تندي واكنش‌ها در امريكا و كاخ سفيد حكايت دارد، در تهران اوضاع رنگ ديگري است. مسوولان نظامي تا لحظه نگارش اين گزارش كار ديپلماتيك را به ديپلمات‌ها و محمدجواد ظريف و يارانش واگذار كردند و خود به ارايه جزييات فني از انهدام گلوبال هاوك بسنده كردند. وزير امور خارجه در توييتر خود نخستين نقشه نظامي را از ورود اين پهپاد غول‌‌پيكر به خاك ايران منتشر كرد ولي با اين حال آنچه در بين اظهارات مقام‌هاي نظامي جمهوري اسلامي بيش از هر نكته ديگري به وضوح به چشم مي‌خورد، پاسخ قاطعانه به هر گونه تجاوزي به مرزهاي رسمي ايران بود. در اين بين حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در اظهاراتي ضمن محكوميت اقدام امريكا در نقض حريم هوايي ايران با استفاده از پهپاد جاسوسي غول‌پيكر خود، خواستار اقدام حقوقي ايران در برابر امريكا شد. او در همين زمينه بيان كرد: «دولت بايد به فوريت از امريكا در سازمان ملل به صورت رسمي شكايت كند. تجاوز پهپاد امريكايي به خاك ايران نقض منشور ملل متحد و حاكميت ملي كشورمان است. اين اقدام خصمانه به حساب مي‌آيد كه در قالب مقررات فصل ۷ منشور ملل مبني بر پايبندي به امنيت ملي كشورها محكوم است.»او در ادامه اظهارات خود برنامه تهران در اين شطرنج ديپلماتيك را بيشتر عيان كرد و خبر از اقدامات حقوقي رو به افزايش تهران براي مقابله با اقدامات «تحريك‌آميز» امريكا داد و افزود: «با توجه به حساسيت منطقه خليج فارس بايد از امريكا شكايت رسمي شود تا در قالب فصل ۷ منشور سازمان ملل ثبت شود. اين اقدام مكمل اقدامات قبلي امريكا در اعزام ناو به منطقه و تحركات جنگي در منطقه خليج فارس و درياي عمان است». پيشنهاد فلاحت‌پيشه براي شكايت ايران از نقض حريم هوايي‌اش توسط امريكا ساعاتي بعد علاوه بر وزير امور خارجه، توسط كيوان خسروي، سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي نيز بيان شد. او در جريان اظهاراتي كه اسپوتنيك آن را منتشر كرد، ضمن آنكه دفاع از مرزهاي ايران را حق طبيعي كشورمان برمي‌شمارد، گفت: «تهران از امريكا به دليل تجاوز نظامي، به سازمان ملل متحد شكايت خواهد كرد. نيروهاي مسلح ايران بر اساس ماموريت ذاتي خود از مرزهاي هوايي كشور دفاع كرده‌اند و به تجاوز پهپاد امريكايي پاسخ داده‌اند.»در اين بين فعاليت‌هاي دپلماتيك نيز ادامه داشت و مراتب اعتراض رسمي ايران به امريكا بابت نقض حريم هوايي خود به اطلاع سفير سوييس در تهران به عنوان حافظ منافع واشنگتن توسط سيدعباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه رسيد تا شطرنج ديپلمات‌ها دوباره گامي رو به جلو برداشته باشد.

كيشِ حريف

برخلاف آنچه اصولا در تهران اتفاق مي‌افتد، در ماجراي انهدام دوربردترين پهپاد امريكايي در خليج‌فارس، تقسيم كار بين ديپلمات‌ها و نظاميان به وضوح ديده و از سوي متوليان رعايت مي‌شد. اگر مسووليت ديپلمات‌هاي ايراني هشدارهاي ديپلماتيك بود، بالطبع اظهارات مقامات نظامي رنگ‌ و بوي جدي‌تر و البته تهديدآميزتري براي «متجاوزان» به خاك ايران داشت. علي شمخاني، دبير و نماينده رهبر انقلاب اسلامي كه در زمان انهدام اين پهپاد در روسيه به‌سر مي‌برد، در اظهارات كوتاهي در جمع خبرنگاران با انتقاد از نقض حريم هوايي جمهوري اسلامي توسط پهپاد امريكايي، مرزهاي ايران را «خط قرمز جمهوري اسلامي» ناميد و تصريح كرد: «ما بارها تاكيد كرده‌ايم كه با همه قوا از خطوط هوايي كشورمان و مرزهاي آبي سرزمين خود دفاع مي‌كنيم.»

او در بخش ديگري از اظهاراتش كه عملا نخستين واكنش رسمي يك مقام عاليرتبه ايراني به موضوع انهدام پهپاد امريكايي در آب‌هاي خليج‌فارس بود، با تاكيد بر پاسخ قاطع ايران به هرگونه تجاوز به مرزهاي خود، متذكر شد: «اف.اي.آر (مرز هوايي) ما، خط قرمز ماست و فرقي ندارد كه هواپيماي كدام كشور از آن عبور كرده است، به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهيم داد.» موضوعي كه ساعاتي بعد به زبان و لحني ديگر توسط سردار حسين سلامي كه در اوج بحران‌هاي بين تهران و واشنگتن مسووليت فرماندهي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را عهده‌دار شده، در جريان همايش گراميداشت ياد و خاطره 5400 شهيد استان كردستان بيان شد.عالي‌ترين مقام نظامي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در اظهارات صبح پنجشنبه خود همچون شمخاني مرزهاي ايران را «خط قرمز جمهوري اسلامي» بيان و تصريح كرد كه اقدام پدافند هوايي سپاه پاسداران در انهدام پهپاد گلوبال هاوك امريكايي «شجاعانه» بوده است. او همچنين تاكيد كرد كه «مشي ملت ايران در برابر دشمنان» همواره و در طول تاريخ به همين شكل و شجاعانه بوده و ايران به هر تجاوزي پاسخي قاطع خواهد داد. او همچنين صراحتا اعلام كرد كه «هر دشمني كه به مرزهاي ايران تعرض كند، بر نخواهد گشت و نابود خواهد شد.»با اين حال و در همين لحظات كه مسوولان ايراني نخستين واكنش‌هاي خود را به موضوع انهدام پهپاد امريكايي نشان مي‌دادند، شبكه‌هاي اجتماعي در كنار برخي رسانه‌هاي بين‌المللي مشغول رمزگشايي از پيام اين اقدام تهران براي كاخ سفيد بودند؛ موضوعي كه سردار سلامي نيز به آن پرداخته و «ايستادگي قاطع در برابر دشمنان» را پيام انهدام پهپاد امريكايي توصيف و تاكيد كرد: «سرنگون كردن هواپيماي جاسوسي امريكا، حامل يك پيام آشكار، واضح، قاطع، سريع و دقيق بود و آن اينكه مدافعان مرزهاي ميهن اسلامي ايران در مقابل تعرض هر بيگانه‌اي به اين سرزمين عكس‌العمل‌هاي قاطع، تمام‌كننده و قطعي خواهند داشت.» فرمانده سپاه ايران نيز همچون ساير مسوولان اين كشور صراحتا از نفي جنگ در كنار آمادگي براي دفاع سخن گفت و تاكيد كرد: «اعلام مي‌كنيم، بناي جنگ با هيچ كشوري نداريم، اما براي جنگ كاملا آماده‌ايم و حادثه امروز نشانه روشني از اين پيام دقيق بود؛ پس ما ايستاده‌ايم.»

با همراهي هشدارهاي نظاميان و اقدامات حقوقي ديپلمات‌ها، نوبت به نمايش قدرت ايران در دفاع از مرزهاي خود رسيد؛ موضوعي كه نقطه آغاز آن را مي‌توان در شبكه اجتماعي فيلتر شده توييتر و يك كليپ دانست. در ساعت 21 و 58 دقيقه سي‌ام خرداد ماه اكانت توييتري «نيروهاي مسلح ايران» كه خود را غيررسمي معرفي كرده، فيلمي «اختصاصي» از لحظه شليك موشك سوم خرداد به سمت گلوبال هاوك امريكايي منتشر كرد. در جريان اين كليپ
53 ثانيه‌اي، اندكي بعد از شليك موشك‌، نور سرخ رنگي در آسمان ديده شده و همزمان فرياد
«الله اكبر» و «ماشالا» حاضران شنيده مي‌شود كه گويا حاكي از اثابت موشك شليك شده به پهپاد استتار شده امريكايي دارد. سي‌ويكم خرداد ماه با خبر نامه تخت‌روانچي به دبيركل سازمان ملل متحد آغاز شد اما باتوجه به وسعت انتشار خبر انهدام غول امريكايي و تاكيد تهران بر دراختيار داشتن لاشه‌هاي گلوبال هاوك، انتظار رونمايي از آنها طبيعي به نظر مي‌رسيد؛ موضوعي كه چند ساعتي زمان برد و با اظهارات مقام‌هاي نظامي ارتش و سپاه در اين زمينه همراه شد. امير سرتيپ قادر رحيم‌زاده جانشين قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبيا(ص) نخستين فردي بود كه صراحتا از دراختيار ايران بودن لاشه هواپيماي منهدم شده سخن به ميان آورد. او گفت: «لاشه هواپيماي بدون سرنشين امريكايي از آب‌هاي سرزميني ايران مقابل كوه‌ مبارك خارج و هم‌اكنون دراختيار نيروهاي مسلح است. هواپيماي بدون سرنشين امريكايي از ساعت ۱۴ دقيقه بامداد پنجشنبه پس از برخاستن از پايگاه الظفره امارات، در ديد رادارهاي شبكه يكپارچه پدافند هوايي كشور قرار گرفت و در مدت پرواز بارها به علت تجاوز به فضاي هوايي آب‌هاي سرزميني ما مورد اخطار واقع شد.» در اين بين سازمان نقشه‌برداري جمهوري اسلامي نيز به تمام گمانه‌زني‌ها مبني بر حضور اين پهپاد در آب‌هاي بين‌المللي پايان داد و طي بيانيه‌اي رسما از حضور گلوبال هاوك در مرزهاي ايران سخن به ميان آورد. در بخشي از اين بيانيه آمده است: «در پي سرنگوني پهپاد جاسوسي امريكا و اعلام مختصات محل انهدام آن، در برخي محافل رسانه‌اي و بين‌المللي به‌ويژه منابع امريكايي، درباره اينكه اين پهپاد در مرز آبي ايران ساقط شده يا نه، سوالات و ابهاماتي مطرح شده است. براساس داده‌هاي دريافتي و محاسبات انجام شده توسط متخصصان سازمان نقشه‌برداري كشور، پهپاد امريكايي در مختصات ٤٣ً ٢٩ ٢٥ْ شمال عرض جغرافيايي و ٢٥ً ٥٢ ٥٧ْ شرق طول جغرافيايي، در ۸ مايلي خط ساحلي جمهوري اسلامي ايران در سواحل هرمزگان حدفاصل «كرتان» و «كوه مبارك» منهدم شده است. محدوده درياي سرزميني براساس كنوانسيون ۱۹۸۲ حقوق درياها، 12 مايل دريايي (هر مايل دريايي حدود ۱۸۵۲ متر است) از خط مبدا ساحل درياست.»

شمخاني ديگر فردي بود كه روزگذشته به برخي اخبار رسانه‌هاي امريكايي مبني بر صدور دستور حمله به ايران و لغو آن توسط رييس‌جمهوي امريكا واكنش نشان داد و گفت: «سياست‌هاي ايران واضح و درراستاي حمايت از ثبات و امنيت است. تهران به هيچ طرفي حمله نكرده و نخواهد كرد، اما اگر حمله‌اي عليه ما انجام شود متجاوز پشيمان خواهد شد. حضور ناوگان‌هاي نظامي بيگانه و خصوصا امريكايي در خليج‌فارس منجر به ايجاد تنش در منطقه شده است.» امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز ديگر فردي بود كه اظهاراتش مورد توجه قرار گرفت ولي به نظر مي‌رسد اين اظهارات كه ايلنا آن را منتشر كرد، روز چهارشنبه و در حاشيه حياط دولت و پيش از انهدام پهپاد امريكايي توسط ايران بيان شده است. او در جريان اين گفته‌ها در پاسخ به اين سوال كه آيا امريكا به دنبال 11 سپتامبر ديگري است يا خير، شرايط فعلي منطقه را «بسيار پيچيده و مشكوك» توصيف كرده و افزود: «مجموعه‌اي از تحولات در حال وقوع است و به نظر مي‌رسد همه اينها درراستاي سياست‌هاي كلي براي ايجاد ايران‌هراسي و ايجاد اجماع عليه جمهوري اسلامي است.»

نمايش اقتدار

حالا نوبت به نمايش لاشه پيشرفته‌ترين هواپيماي بدون سرنشين دوربرد امريكايي‌ها رسيد تا با اتكا به آنچه محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در صفحه شخصي خود در شبكه اجتماعي توئيتر نوشت، مشخص شود كه «شيرها دندان‌هاي خود را براي لبخند به نمايش نمي‌گذارند». تنها دقايقي تا پايان ساعت 13 روز جمعه باقي ‌مانده بود كه نخستين تصاوير از گلوبال هاوك منهدم شده توسط پدافند هوافضاي سپاه بعد از چهار اخطار رسانه‌اي شد؛ تصاويري كه هيچ نشاني از يك غول 222 ميليون دلاري در خود نداشت تا مهر تاييدي باشد بر اظهاراتي مسوولان ايراني مبني بر تامين امنيت مرزهاي ايران در صورت هرگونه تجاوز خارجي. مراسم رونمايي از گلوبال هاوك منهدم شده با حضور سردار اميرعلي حاجي‌زاده، فرمانده هوافضاي سپاه - كه نهاد زير دستش اقدام به انهدام اين جاسوس غول‌پيكر كرده - در حالي برگزار شد كه او با صلابت در كنار لاشه‌ اين هواپيما قدم برمي‌داشت و با لبخندي به لب، رضايت خود از اقدام دستگاه زير نظرش را نشان مي‌داد ولي موضوع به همين‌ جا ختم نشد و اين سردار سپاه پرده ديگري از نمايش اقتدار ايران را رونمايي كرد. او در ابتداي اظهارات خود در جمع خبرنگاران حاضر در سالن رونمايي از لاشه اين هواپيما، از توان ايران براي انهدام هواپيماي همراه گلوبال هاوك سخن گفت و افزود: «همراه با پهپاد امريكايي يك هواپيماي 8-P امريكايي نيز بود كه اين هواپيما 35 نفر سرنشين داشت. اين هواپيما نيز به مرزهاي هوايي ما تعرض كرده بود و ما مي‌توانستيم آن را مورد هدف قرار دهيم، اما اين كار را نكرديم؛ چرا كه هدف ما از سرنگوني پهپاد امريكايي اخطار به نيروهاي تروريست امريكايي بود.»

هواپيماي 8- p يا همان پوسايدون كه فرمانده هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به آن اشاره كرد، يك هواپيماي گشت دريايي ساخت شركت بويينگ بر اساس بويينگ737 است كه اولين پرواز خود را در سال 2009 انجام داد تا جايگزيني براي هواپيماهاي قديمي‌تر مثل 3- p يا همان اوريون باشد. هواپيماي8- p اولين هواپيماي نظامي جهان است كه به صورت خاص براي عمليات مشترك با هواپيماهاي بدون سرنشين ساخته و نيروي دريايي امريكا خواهان هماهنگي اين هواپيما با گلوبال هاوك شد. در اين همكاري مي‌توان گلوبال هاوك را از درون 8- p يا از درون مقر فرمانده‌اي هدايت كرد و تصاوير دوربين و رادار گلوبال هاوك در8- p دريافت مي‌شود. مي‌توان هدف را توسط گلوبال هاوك كشف و توسط 8- p هدف قرار داد.

اينكه عالي‌ترين مقام نظامي هوا فضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به موضوع توانمندي يا در عبارتي بهتر پرهيز ايران از انهدام هواپيمايي متعرض با 35 سرنشين اشاره مي‌كند، به زعم برخي كارشناسان مي‌تواند نشاني از حسن‌نيت تهران و خواسته‌اش براي احترام تمام كشورها به مرزهاي رسمي و قانوني‌اش باشد، حسن نيتي كه دولت ترامپ و كاخ سفيد مي‌توانند با بازگشت به ميز مذاكره‌اي كه خود آن را ترك كردند، به جبران آن پرداخته و در مسير كاهش تنش‌هاي بين تهران و واشنگتن گام بردارد تا انهدام دوباره پهپادهاي جاسوسي امريكا، به توافق بين دو كشور منجر شود. با اين حال نه مذاكره بين دو كشور قطعي است و نه جنگ، آنچه عيان است پرهيز دو كشور از درگيري نظامي است ولي بايد ديد سرانجام جنگ سرد تهران و واشنگتن كه با جنگ نفتكش‌ها و انهدام پهپاد به مرحله تازه‌اي وارد شده، به كجا خواهد رسيد.


Javad Zarif

ايالات‌متحده عليه ايران تروريسم اقتصادي به راه انداخته، عليه ما اقدامات پنهاني انجام داده و اكنون به قلمرو ما دست درازي كرده است. ما به دنبال جنگ نيستيم ولي غيورانه از آسمان، زمين و آب‌هاي خود دفاع خواهيم كرد. ما اين تجاوزگري جديد را به ملل متحد خواهيم برد و نشان خواهيم داد كه ايالات‌متحده درباره آب‌هاي بين‌المللي دروغ مي‌گويد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون